Porsche 996 GT3 RS #265 |
Team: MPM Racing by Verbist
Startnummer: 265
Wagen: Porsche 996 GT3 RS
Divisie: Divisie III
Timed practice I: 1:37.286
Timed practice II: 1:39.010
Timed practice III: 1:36.701
Timed practice VI: geen tijd
Startplaats: 14
Free Practice | |
---|---|
27.08 - 18:52 | Leider in Divisie 3 is op dit moment Markus Palttala, met de MPM Racing by Verbist Porsche. |
27.08 - 19:06 | Markus Palttala verbetert en snelt naar de vierde plaats algemeen. |
27.08 - 19:19 | Top vijf na de eerste vrije training: 1. #24 Gravity Racing International - Mosler MT900 GT3 1:34,791 2. #52 ProSpeed Competition - Porsche 911 GT3 Cup S +1,130 3. #1 GPR Pino Racing - Porsche 911 GT3 Cup S +1,188 4. #9 KRK Racing - Dodge Viper Competition Coupé +1,277 5. #4 A+ Racing - Dodge Viper Competition Coupé +1,847 Leider in Divisie 2: 17. #161 Moritz Racing - Marcos Mantis Leider in Divisie 3: 6. #265 MPM Racing by Verbist - Porsche 996 RS |
Timed Practice 1 | |
27.08 - 21:04 | De tussenstand is als volgt: 1. #24 Gravity Racing International - Mosler MT900 2. #3 Francorchamps Motors - Ferrari F430 GT3 3. #4 A+ Racing - Dodge Viper Competition Coupé 4. #72 Sport Garage - Ferrari F430 GT3 5. #1 GPR Pino Racing - Porsche 911 GT3 Cup S ... 7. #265 MPM Racing by Verbist - Porsche 996 GT3 RS (voorlopige pole in D3) ... 12. #321 KS Motorsport - Ginetta G50R (voorlopige pole in D4) 13. #150 First Motorsport - Porsche 996 GT3 Cup (voorlopige pole in D2) |
27.08 - 23:09 | En het is de beurt aan een volgende groep team managers. A+ Racing, Speedlover en MPM Racing by Verbist haasten zich naar Danny Dubois. |
Timed Practice 2 | |
28.08 - 10:23 | Armand Fumal en Michel Pulinx wennen aan de wagen en draaien constant chrono's van 1:42". De wagen staat voorlopig dertiende na de goede chrono van Palttala gisterenavond. |
28.08 - 10:25 | Fumal nu 1:40"... op een goede twee seconden van Palttala's tijden. |
Timed Practice 3 | |
28.08 - 13:44 | Markus Palttala naar de dertiende plaats met 1:36,701. |
Timed Practice 4 | |
28.08 - 14:54 | MPM Racing by Verbist neemt niet deel aan de laatste kwalificatiesessie. Palttala's 1:36,2 is voldoende voor de dertiende plaats. Het team bereidt in alle rust de Porsche voor op de wedstrijd. |
Race | |
30.08 - 16:02 | Markus Palttala, onze vliegende Fin, van 14 naar 7... indrukwekkend! |
30.08 - 16:04 | Palttala wipt over Radermecker en snelt de top-zes binnen. |
30.08 - 16:05 | Snelste ronde voor Markus Palttala, inmiddels in het spoor van Maxime Soulet. |
30.08 - 16:07 | Palttala zit nu in het spoor van Vosse. Wat een start! |
30.08 - 16:08 | Palttala voorbij Vosse! De D3 Porsche duikt de top vijf binnen, terwijl Bouvy zijn voorsprong uitbouwt. |
30.08 - 16:11 | Ondertussen is Palttala in het spoor van Wauters. Daar wordt gestreven om de vierde plaats. |
30.08 - 16:16 | Nog even meegeven dat Markus Palttala onderweg is in een Divisie 3 Porsche, waardoor de Fin moet rekening houden met de spiltijd van 1:36". Palttala kan dus niet steeds voluit gaan. |
30.08 - 16:23 | Ook David Loix gaat voorbij aan Markus Palttala. Teamorders bij MPM Racing? |
30.08 - 16:44 | Na tien ronden heeft Palttala het tempo opzettelijk laten zakken. MPM Racing by Verbist heeft ingegrepen: "We hebben nog 23 uur te gaan. Geen reden om gek te doen", aldus Fumal. |
30.08 - 17:05 | Markus Palttala is niet binnengekomen tijdens de Code 60 en toert nu rond op de vijfde plek. Waarschijnlijk kan de Fin nog een half uur doorrijden. |
30.08 - 17:07 | Palttala naar P3. |
30.08 - 17:11 | De Porsche Cup S teams benutten de zuinigheid van de Duitse motor. Soulet leidt voor Loix. Palttala volgt met de RS op 20 seconden. |
30.08 - 17:22 | Palttala houdt voeling met de leidende Porsche Cup S-wagens van GPR Pino Racing en ProSpeed Competition. Palttala jaagt trouwens op zijn werkgever in het FIA GT-kampioenschap. |
30.08 - 17:23 | De volgende ronde mogen we Maes (NGT Racing) en David Loix (ProSpeed) aan de box verwachten. Palttala ligt op de loer, op de tweede plaats. |
30.08 - 17:25 | Maes en Loix waren iets zuiniger van Soulet en houden het nóg een rondje langer uit. Palttala volgt intussen op 15 seconden van leider Loix. |
30.08 - 17:28 | Loix en Palttala komen tegelijkertijd binnen. |
30.08 - 17:31 | Palttala laat het stuur aan Jos Menten. Rudi Penders neemt over van David Loix. |
30.08 - 17:46 | Vincent Vosse houdt er werkelijk een verschroeiend tempo op na. Of de Ferrari dit zal kunnen aanhouden, valt de betwijfelen. Vosse heeft al een ronde voorsprong op Schreurs, die tweede hangt. Daarachter vinden we Dierick (A+ Racing), Penders (ProSpeed), Leinders (GPR Pino Racing) en Menten (MPM Racing) |
30.08 - 18:02 | Jos Menten is snel onderweg. Met constante rondjes van 1:38 rijdt hij langzaam maar zeker richting Penders, Dierick en Leinders. |
30.08 - 18:17 | Bas Leinders (GPR) ligt na 78 ronden op kop, voor Rudi Penders (ProSpeed) en Jos Menten (MPM by Verbist) |
30.08 - 18:25 | Menten rijdt op twee ronden het gat dicht met Penders. Amper drie seconden tussen de Cup S en de RS. |
30.08 - 18:28 | Jos Menten zit onder de achtervleugel van de ProSpeed-Porsche. De Nederlander maakt zich klaar om Penders te passeren. |
30.08 - 18:29 | Penders en Menten worden gescheiden door twee tienden. |
30.08 - 18:31 | Voor de tweede maal in de race komt de #265 Porsche als tweede door, op goed 30 seconden van leider Bas Leinders. |
30.08 - 18:32 | Menten pakt meteen een volle seconde op Penders... in de wetenschap dat de Porsche RS-rijder het moet doen met banden die al 87 ronden achter de kiezen hebben. Uitstekend werk van de Nederlander. |
30.08 - 18:56 | Voor de eerste maal vandaag komt de MPM Racing by Verbist Porsche als leider door! |
30.08 - 18:57 | Jos Menten heeft een voorsprong van 30 seconden op Rudi Penders. |
30.08 - 19:07 | Menten staat in de pits met de #265 Porsche. Fumal neemt het stuur over. |
30.08 - 19:14 | We krijgen net de melding dat Jos Menten onwel geworden is na zijn stint van 1 uur en 40 minuten. Net zoals Radermecker heeft de Nederlander last gehad van de hoge temperaturen. |
30.08 - 19:20 | Michel Pulinx heeft het stuur van de MPM Racing Porsche overgenomen en geeft de auto een rustpauze. Pulinx rijdt gemiddeld 1:41". |
30.08 - 20:38 | De leider in divisie 3, #265 van MPM Racing by Verbist staat in de pits voor een reguliere stop. |
30.08 - 21:45 | Een relatief lange pitstop bij de MPM Racing by Verbist Porsche. |
30.08 - 21:47 | Markus Palttala heeft het stuur overgenomen. De Vliegende Fin maakt zich op voor een lange stint. |
30.08 - 22:08 | Markus Palttala zet een persoonlijke besttijd neer. De MPM Racing Porsche blijft in goede doen. |
30.08 - 22:15 | Sluys verliest kostbare tijd! Palttala wipt over de #11 Porsche. |
30.08 - 23:21 | De Porsche #265 aan de box voor pilotenwissel. Jos Menten neemt over van Marcus Palttala. |
31.08 - 00:32 | Jos Menten heeft intussen de tweede plaats veroverd. Hij volgt op 5 ronden van de leider Rudi Penders. Koen Wauters volgt op de derde plek. |
31.08 - 00:52 | Jos Menten duikt vanuit de tweede plaats de pit in. Markus Palttala neemt het stuur over. Hierdoor kom Koen Wauters terug op de tweede plaats te liggen. |
31.08 - 01:00 | Markus Palttala moet al snel een plaatsje vrijgeven en rijdt op de 5de plaats. Een stotterende motor lijkt aan de basis te liggen. |
31.08 - 01:09 | Geen stotterende motor bij Markus Palttala. De Fin klokt net een 1:36,499. |
31.08 - 02:52 | Terwijl Lémeret wegrijdt van de Porsche-concurrentie, heeft Jos Menten opnieuw het stuur van Markus Palttala overgenomen. De RS-motor blijft stotteren, maar voorlopig merken we daar niets van aan de rondentijden van Menten. Aan dit tempo zit hij binnen 10 ronden onder de achtervleugel van Ward Sluys, die op dit moment tweede ligt. |
31.08 - 02:56 | Geen rechtstreeks duel tussen Sluys en Menten want de NGT-rijder duikt de pits binnen voor pas slechts de zesde tankstop. Jos Menten stoot door naar de tweede plaats, op goed zes ronden van Lémeret. |
31.08 - 03:09 | Het verschil tussen Lamot en Menten bedraagt 2 ronden, met nog 12u50 minuten te gaan. |
31.08 - 03:46 | De Porsche RS van MPM by Verbist verbruikt veel olie. Bij elke stop wordt verse olie in de motor gegoten. Palttala neemt het stuur over van Jos Menten. |
31.08 - 03:53 | Markus Palttala vertrekt met de MPM by Verbist-Porsche vanop de derde plaats. |
31.08 - 05:26 | Armand Fumal verliest 20 seconden nadat hij zijn driver-id-plug niet instak. De #265 is moeten binnenkomen voor de plug in te steken. |
31.08 - 05:57 | De wagen met het nummer 265 is gestopt aan Post 16. |
31.08 - 05:59 | De MPM Racing by Verbist-wagen met Fumal achter het stuur wordt naar de pitlane gesleept. |
31.08 - 06:02 | Op de #265 was de linkervelg achteraan gebroken. |
31.08 - 06:06 | Kris Wauters neemt met de KRK-Viper de 3de plaats over van Fumal, die nog steeds in de pitlane staat met de Porsche 996 GT3 RS van MPM Racing by Verbist. |
31.08 - 06:11 | Kevin Leest neemt de vierde plaats over van Fumal, die nog steeds binnenstaat. |
31.08 - 06:11 | Vanina Ickx volgt op 5 ronden van Fumal. Mogelijk kan de Cybernet-piloot zijn vijfde plaats vasthouden. |
31.08 - 06:12 | Fumal opnieuw buiten. De linkerachtervelg werd vervangen en het verlies werd beperkt tot een achttal ronden. |
31.08 - 07:05 | Top 3 om 7 uur: P1 #52 P2 #11 (-5 laps) P3 #9 (-13 laps) In de klasse 3 is de #265 (op P4 in de algemene stand) leider; op 1 ronde gevolgd door #250. In de klasse 2 gaat #150 aan de leiding met een ruime vooorsprong op #164. |
31.08 - 07:09 | De leider in klasse 3, Andre Fumal, komt aan de tankzone. Hiermee neemt de # 250 van First Motorsport weer de kop over in de voorlopige rangschikking voor klasse 3. |
31.08 - 07:15 | # 265 pilotenwissel. Fumal vervangen door Pulinx. De tankstop en pilotenwissel is duidelijk sneller verlopen bij MPM Racing dan bij First motorsport eerder vanochtend. Deze winst kan later misschien cruciaal zijn in de eindafrekening. |
31.08 - 07:38 | #250, Lagrange, aan de pomp. Weer haasje over voor Pulinx. Beide teams geven elkaar geen duimbreed toe. De pitstrategie kan beslissend werken. Jo Jamers mag straks misschien zijn trukendoos nog eens opentrekken. |
31.08 - 08:42 | # 265 Pulinx aan de tankzone. Hiermee gaat de # 250 van First weer naar de kop in klasse 3. Het steekspel tussen beide teams gaat verder. |
31.08 - 08:45 | Pulinx stapt uit en wordt vervangen door Jos Menten. |
31.08 - 09:06 | Kevin Leest zit achter het stuur van de Porsche #250 na een stop bij First. De wagen heeft iets meer dan 1 ronde achterstand op de # 265 van MPM Racing by Verbist. |
31.08 - 09:19 | Vooraan lijkt een leiderswissel in de maak. NGT heeft nog maar 1 ronde achterstand op ProSpeed Competition. In klasse 2 neemt Menten licht afstand van Kevin Leest. |
31.08 - 09:42 | Intussen is Jos Menten, door het spel van de pitstops, opgerukt naar P3 algemeen. De MPM Porsche heeft 1 ronde voorsprong op de AD Viper en heeft nog slechts 1 ronde achterstand op de (nog steeds niet vertrokken) Porsche van ProSpeed. |
31.08 - 09:46 | Menten met de # 265 Porsche rukt verder op naar P2. Patrick Schreurs schuift door naar P3. Lemeret staat nog steeds stil. |
31.08 - 09:49 | ProSpeed Competition is net terug vertrokken met Lamot aan het stuur. Intussen heeft het Luikse team op plaats 5 18 seconden achterstand op Kevin Leest in de #250 Porsche. Hiermee vinden we ook 2 klasse 3 Porsches terug onder de top 5 algemeen. |
31.08 - 09:51 | Nog 21 wagens in koers, inclusief de # 123 Porsche die eigenlijk als opgever kan worden gezien. |
31.08 - 10:14 | Menten aan pomp met de # 265. |
31.08 - 10:22 | Fumal achter het stuur van de # 265 Porsche. Intussen is Kevin Leest met de First Porsche weer leider in klasse 3 met de # 250 en is Patrick Schreurs met de # 9 AD Viper teruggekomen naar P2 algemeen. |
31.08 - 10:28 | Kevin Leest in de pits met de # 250 Porsche. Dit geeft MPM Racing weer de kans om de kop over te nemen in klasse 3. |
31.08 - 11:26 | # 265 problemen links achteraan. De wagen is langzaam onderweg naar de pits. |
31.08 - 11:30 | # 265 koppelingsproblemen. Er wordt alsnog gekeken of de wagen terug op de baan kan worden gebracht. |
31.08 - 11:35 | # 265 Porsche wordt hersteld. De aandrijfas achteraan wordt gedemonteerd en vervangen. |
31.08 - 11:52 | Lagrange aan de pomp voor een tankbeurt. #265 terug de baan op met Palttala aan het stuur. |
31.08 - 12:08 | Palttala gaat er vol voor. "Make it or break it" lijkt het devies; 1:36,436 voor de snelle Fin. |
31.08 - 13:45 | Jos Menten is genaderd tot op 23 seconden van de Ferrari na de stop van de #3. Ook Menten moet echter nog naar de pomp. Hij kan echter nog ruim 35 minuten rijden en kan hiermee mogelijk een stop uitsparen tov de Ferrari tegen het einde van de race. |
31.08 - 13:51 | Voor de derde plaats blijft het spannend. Zowel Francorchamps Motors als MPM Racing moeten nog één pitstop maken. De Ferrari en de Porsche zitten op dezelfde strategie en worden door 40 seconden gescheiden. We krijgen ongetwijfeld een interessant einde voorgeschoteld, in de strijd om de derde plaats! |
31.08 - 14:06 | Op minder dan 2 uur van het einde ligt de # 11 Porsche nog steeds op kop, gevolgd door de #250 Porsche van First Motorsport (tevens ook de leider in Divisie 3) en de #3 Ferrari van Francorchamps Racing. Deze laatste wordt opgejaagd door Jos Menten in de #265 Porsche. Menten heeft een achterstand van ongeveer 40 seconden en is per ronde ongeveer 1 ronde sneller dan Coens. |
31.08 - 14:07 | De strijd om de derde plaats wordt straks beslist door... een versnellingsbak! Fred Bouvy zal de laatste stint voor zijn rekening nemen... maar moet eerst in vierde versnelling uit de pitlane geraken, omstreeks 14u55. De MPM Porsche lijkt opnieuw onvermoeibaar, na de problemen met de steekas linksachteraan. |
31.08 - 14:08 | Menten kan opnieuw aan zijn inhaaljacht beginnen. De Nederlander heeft zonet 10 seconden verloren. |
31.08 - 14:15 | Menten aan de pomp. De Porsche ligt nog steeds 45 seconden achter op de Ferrari. |
31.08 - 14:18 | Palttala neemt over op de # 265. De wagen gaat met 4 nieuwe banden terug de baan op om te trachten de finale aanval in te zetten op de #3 Ferrari. |
31.08 - 14:51 | Het is nu aan Markus Palttala om de wedstrijd af te maken bij MPM Racing. Als de Fin aan dit tempo kan doorgaan, maken ze nog kans op de derde plek, ondanks een mogelijke splash & dash in het laatste kwartier? |
31.08 - 14:55 | Palttala rijdt op zijn gemakje verder en sluit het gat met de Ferrari... |
31.08 - 14:56 | Palttala snelt voorbij aan Bouvy, die ongeveer een halve ronde achterstand heeft. |
31.08 - 14:57 | Bouvy heeft een achterstand van 55 seconden op Markus Palttala. |
31.08 - 15:45 | Palttala in de tankzone. Hoe lang moet getankt worden? |
31.08 - 15:46 | Palttala staat nog steeds stil. Haalt hij het? |
31.08 - 15:46 | Palttala snelt naar buiten, maar Bouvy is gepasseerd. Het verschil bedraagt 10 seconden. Wat gaat dit geven in de laatste vijftien minuten? |
31.08 - 15:48 | Het verschil tussen Palttala en Bouvy bedraagt 12 seconden. |
31.08 - 15:50 | Palttala maakt vijf seconden goed!!! |
31.08 - 15:51 | Palttala heeft Bouvy in het vizier. Bouvy krijgt af te rekenen met verkeer, terwijl Palttala nog maar twee seconden moet goedmaken. Gaat de Fin doorstoten naar P3? |
31.08 - 15:51 | Palttala gaat voorbij! P3 voor de Fin! |
31.08 - 15:51 | Jos Menten roept vanuit de pitlane: "Go Finman!" |
31.08 - 15:52 | Markus Palttala consolideert. In 2 ronden heeft hij 15 seconden goedgemaakt! |
31.08 - 16:00 | Einde van de 30ste editie van de Menzo 24 Hours of Zolder. Een spannende eindstrijd om de derde plaats, met MPM Racing als winnaar, en een knappe overwinning voor de # 11 Porsche van NGT. |