De 24 Uur van Spa zijn amper achter de rug en we staan in ons Belgenland al voor een volgende race over 24 uur, met name de 24 Hours of Zolder, die op 22 en 23 augustus op het programma staat. Twee weken na de aankondiging van de nieuwe promotor Speedworld en de publicatie van het sportieve reglement van de mooiste wedstrijd van het Belgian GT Championship Mediagroep Van Dyck, zijn Hans Van de Ven en Christian Lahaye heel blij te kunnen onderstrepen dat de 24 Hours of Zolder terug een « Open » karakter heeft.
"We hebben bij onze deelnemers van de Belgian Touring Car Series en Dunlop Endurance Cup de ronde gedaan, waarbij opviel dat toch heel wat teams aan een project werken", vertelt Christian Lahaye. "We wachten nu op de definitieve inschrijvingen, vermoedelijk na de vakantie van veel deelnemers of het afronden van de budgetten, en rekenen op basis van de gesprekken toch op een twintigtal wagens uit BTCS en DSMEC, om een totaal van 40 starters te krijgen."
Zowat overal in België werken grote en kleine teams aan een project en sommige hebben hun plannen zelfs al wereldkundig gemaakt.
Uit het BTCS-kamp krijgen we sowieso twee van de topteams aan de start. Delahaye Racing kondigde aan dat het met de nieuwe Mégane Trophy naar Zolder afzakt. Om de handschoen tegen Ferrari, Porsche, Dodge, Aston Martin, Audi, Lamborghini en BMW op te nemen, doet Delahaye op een dreamteam beroep. Het viertal dat in de Renault zal plaatsnemen, telt maar liefst tien zeges in Zolder, verdeeld over de recordmannen Anthony Kumpen (2000, 2002, 2003 en 2004) en Marc Goossens (1997, 1998, 2005 en 2007), Maxime Soulet (2006 en 2007) en zij krijgen het gezelschap van de snelle youngster uit de BTCS Ludovic Sougnez.
KS Motorsport, dat in 2005 en 2006 al een derde en vijfde plaats behaalde tegen voornamelijk GT1-wagens, mag ook zeker niet onderschat worden. Het team zet één of twee BMW M3 Silhouette in, die zeker een rol van betekenis gaan spelen. Rijders zijn onder meer Steve 'Stand 21' Vanbellingen, Werner Moonens, Marnix Vandermaesen...
Op het lijstje potentiële winnaars vinden we ook een aantal GT3's voor wie de wedstrijd ook in het teken van het kampioenschap staat. Er zijn alles bijeen 80 punten te vergaren, en het spreekt voor zich dat de leiders in het kampioenschap, Jeffrey Van Hooydonk en Koen Wauters, in hun KRK Dodge Viper, vooraan willen meespelen. Zij krijgen het gezelschap van Kris Wauters en Raf Vanthoor.
Ook van de partij is de First Motorsport Porsche van Longin en Verbist, bijgestaan door ex-winnaars Bart Couwberghs en Ruben Maes. De Limburgse formatie van Jo Jamers vertrekt als één van de grote favorieten naar Circuit Zolder. De troepen van First waren in 2007 zeer dicht bij een zege en werden vorig jaar ook al sterk tweede.
Delahaye Francorchamps Motors zet de Ferrari 430 van Bouvy-Coens in en na de vierde plek (tweede GT3) vorig jaar, mikt het team op meer. Christian Kelders en een vierde grote naam komen de rangen versterken.
Na de zege in GT3 van de Ford GT van Matech tijdens de 24 uur van Spa, is Pertti Kuismanen misschien meer overtuigd om de prachtige bolide tijdens de wedstrijd in Zolder toch de sporen te geven. Bovendien is het team nog steeds in de running voor de titel, wat in geval van een race met de Ford een extra uitdaging zou zijn. Het is dus wachten op de Fin en de Nederlandse ex-winnaar Duncan Huisman.
JD by KS Motorsport zet dan weer een Lamborghini Gallardo voor Danny De Laet en Joost Vollebergh in, terwijl Stéphane Lémeret, Maxime Martin en Eric De Doncker (de drie toekomstige GT1-rijders van dat andere VDS-team) het samen met Raphaël Van der Straeten in de 'vette' Ford Mustang van Team VDS Aventures doen.
Verder in GT3 is er nog een project van Mülhner Motorsport, dat voor Tim Verbergt en Jean-François Hemroulle (de leiders in het GT3-kampioenschap) mogelijk een oplossing biedt voor het ontbreken van de Audi R8 LMS. Rest ons ook nog te melden dat een Dodge Viper in de kleuren van Philippe 'Accent' Cracco een optie is, terwijl de broers Thiers na hun ongeval met de Viper tijdens de Dutch Supercar Challenge in Zolder enkele weken geleden misschien wel terug hun Ferrari Scuderia Monza of zelfs hun Porsche 996 van stal zullen moeten halen.
In D2 en D3 staan er ook enkele projecten op stapel: een 'aangepaste' Aston Martin DBRS9 voor Barwell (met GT2-remmen) voor Eddy Renard en Vincent Vosse, de MPM Porsche 996 (vorig jaar derde algemeen) met Michel Pulinx, Armand Fumal en Markus Palttala, een Marcos van team Moritz, de VDS Mustang GT4, een Porsche 997 GT4... dat alles onder voorbehoud van budgetten en rijders natuurlijk.
Maar we mogen ook grote namen uit de Dunlop Endurance Cup aan het lijstje toevoegen, die uiteraard wel op Michelin zullen rijden. Andere nieuwigheden zijn de verlichting van Circuit Zolder tijdens de donkere uren (net als tijdens de 10 Uur van Zolder) en het feit dat de teams desgevallend aan hun box kunnen tanken, wat toch wel een behoorlijke sportieve stap vooruit is.
De Dunlop Endurance Cup vaardigt dus zijn discipelen af. Misschien is ProSpeed Competition, dat een krachtige Porsche 996 GT3 RSR voor Penders, Lamot en Loix inzet, wel de grootste kanshebber op de zege in de 31ste editie van de 24 Uur van Zolder. Maar ook andere routiniers zoals Speedlover, Euser of AD Sport - al dan niet met de Chrysler Viper GT1 - zullen zeker hun woordje in de debatten meespreken.
AD Sport zou voor het laatst met Albert Vanierschot aan de start verschijnen, op de 'good old' Porsche 964 Turbo, terwijl de Chrysler Viper GT1 in handen van Wim Lumbeeck, Ron Marchal en de jonge Niels Lagrange zou komen.
Cor Euser zou met twee wagens naar Zolder afzakken, met name zijn Marcos Mantis en een BMW 120D en zo misschien wel het voorbeeld aan andere deelnemers uit de Dutch Supercar Challenge geven.
Andere GT's uit de DSMEC zijn mogelijk de BMW Z3 van Bader, een Saker diesel en Speedlover met twee Porsche Supercup (997 en 996).
Wat rest er ons verder nog? Er is sprake van twee Solution F S2 uit de BTCS, wagens die tijdens de 12 Uur van Spa al hun betrouwbaarheid bewezen, een BMW M3 GTR uit de stallen van Moore (met regenrijder Olivier Muytjens, rockster Michel De Coster en diens maatje Brody) en de BMW M3 GT4 van Beliën, die overigens op de officiële affiche prijkt.
Nog van de kant van BMW zien we een project bij Joosen Jr en Christophe Pampel, naast twee andere BMW 120d. Verder in de kleine toerismeklassen zien we twee of drie Seat Leon Supercoppa (Adriaenssens) een handvol Renault Clio, die overigens met het kwalificatieminimum van 1.53.00 geen moeite zouden mogen hebben.
We mogen ons dus opnieuw aan een mooi en open startveld verwachten tijden de editie 2009 van de 24 Hours of Zolder. Kruis alvast 22 en 23 augustus in uw agenda aan en beleef samen met ons de spannende strijd tussen Porsche, BMW, Ferrari, Dodge, Ford, Marcos, Aston Martin, Mosler, Chrysler en Renault.
SRO/SW press