Kuismanen Competition zakt helemaal uit het hoge noorden af naar het Limburge Terlaemen om deel te nemen aan de 24 Hours of Zolder. De equipe rond de Finse oud-strijder Pertti Kuismanen wisselt de Ford GT in voor de ouwe getrouwe Chrysler Viper GTS-R. "Het betreft chassisnummer #43 uit de ateliers van ORECA. De meccano's werken op dit moment aan de opbouw van de wagen. We hebben nog wat werk voor de boeg, maar de Viper is nog steeds in goede staat. We hebben de afgelopen jaren veel races gereden maar telkens betrof het sprintwedstrijden. De wagen heeft dus niet veel geleden", steekt team manager Olli Joukanen van wal.
In tegenstelling tot de concurrentie bij AD Sport, opteert Kuismanen Competition voor een sequentiële versnellingsbak: "We hebben de afgelopen jaren geen updates aan de Viper doorgevoerd. Voor de 24 uur van Zolder starten we met een sequentiële schakelbak van Hollinger. Enkele jaren geleden zijn we overgestapt naar remmen van Performance Friction. We doen wat de meeste teams doen. Alles dubbelchecken, hopen op het beste, en het slechtste vrezen. Werkelijk álles kan gebeuren in een etmaalrace", gaat Joukanen verder.
Goed nieuws voor de Finse troepen is dat dit jaar voor de pitbox getankt mag worden met een 'refuelling tower'. Geen ellenlang oponthoud aan de pomp, maar 100 liter met een snelvulsysteem "en dat speelt zeker in onze kaart. Het is niet alleen sneller, maar ook veiliger. Onze stints zullen wel korter zijn dan in de goede oude Belcar-tijd. Toen hadden we een benzinetank van 120 liter, vandaag moeten we het doen met 100 liter. Het transporteren van de benzine in jerrycans van 20 liter is misschien een beetje kinderachtig, maar het is ongetwijfeld veilig. Ditmaal beloven we om vuurtjes te voorkomen, groot én klein", glimlacht de sympathieke Fin. Kenners herinneren zich ongetwijfeld nog de brandjes op de Kuismanen Viper in hun laatste twee deelnames aan de Zolderse etmaalrace!
Met Pertti Kuismanen heeft Kuismanen Competition meer dan waarschijnlijk de ouderdomsdeken in huis, "maar dat hoeft toch niet noodzakelijk een probleem te vormen? Pertti is de oudste, maar hij haat het om te verliezen. Hij heeft zijn hele jeugd lang professioneel ijshockey gespeeld. Pertti vertegenwoordigde Finland in internationale tornooien en heeft steeds zijn goede fysieke conditie weten te bewaren", onderstreept Joukanen. De concurrentie is dus gewaarschuwd!
Het inzetten van de Chrysler Viper GTS-R betekent wel het einde van de titelambities van Kuismanen Competition en het Fins-Nederlands duo Pertti Kuismanen-Duncan Huisman. Het Amerikaanse addergebroed wordt via de Dunlop SportMaxx Endurance Cup ingeschreven en zal geen punten pakken in het Belgian GT Championship Mediagroep van Dyck. "Toch keren we voor de laatste races met onze Ford naar Zolder terug. We hebben een grote schare toegewijde en trouwe supporters in België. En uiteindelijk... beschouwen we Circuit Zolder toch wel een beetje als ons thuiscircuit",