We schrijven zondag 9 september 2007, 14u47. François Verbist is met de Porsche 997 GT3 Cup van First Motorsport op weg naar de overwinning in de 24 Hours of Zolder. Samen met Henk Haane, Stefaan van Campenhoudt en Gosse Stielstra heeft Verbist de Zolderse etmaalrace gedomineerd. De troepen van Jo Jamers stevenen op een zekere overwinning af, maar dan slaat het noodlot toe. "Het was een betere pil om slikken", herinnert Henk Haane zich. "We hebben toen alles juist gedaan, maar de versnellingsbak heeft ons in de steek gelaten. Autosport is en blijft een mechanische sport, en soms staat het geluk niet aan je zijde."
De teleurstelling was groot in het kamp van First Motorsport, maar in 2008 slaat teambaas Jo Jamers hard terug met een overwinning in Divisie 3 voor de Porsche 997 GT3 Cup #250. Niet enkel een klasseoverwinning, maar tevens een tweede plaats algemeen voor Verbist en co! De andere wagen uit de stal van Jamers, een Porsche 996 GT3 Cup uitkomend in Divisie 2, keert ook huiswaarts met een klasseoverwinning. "Ook dit jaar hoort de wagen van Jo tot de absolute kanshebbers op de algemene overwinning", vertrouwt Henk Haane ons toe. "De concurrentie is niet van de poes, met twee sterke Chrysler Vipers en een bloedsnelle Mégane, maar vorig jaar heeft men bewezen tot wat de Porsche 911 GT3 Cup S in staat is. First Motorsport is een ongelooflijk sterk team, Jo is een uitmuntende strateeg en technisch is de wagen perfect in orde. Ik geloof dat we alle ingrediënten in huis hebben om deze 31ste editie van de 24 Hours of Zolder te winnen. Met Bert Longin, François Verbist, Ruben Maes en mezelf hebben we een goede line-up in huis!"
De Porsche 911 GT3 Cup S is voorlopig nog een onbeschreven blad voor de ervaren Haane, die vorig jaar nog enkele podia pakte in het Belgian GT met de Lamborghini Gallardo GT3 van JD Competition: "Dit jaar rijd ik met een Porsche 997 GT3 Cup in de Dutch Super Car Challenge, maar die wagen kan je niet echt vergelijken met de Porsche waar we in Zolder mee rijden. Ook switch ik van Dunlop naar Michelin. Het aanpassingsproces zal wel vlot verlopen, maar het echte werk start pas op zaterdag. Zolder is een zwaar circuit, voor mens én machine. Een extra moeilijkheid wordt het dubbelen van tragere deelnemers. Door het 'open' karakter van de 24 uur van Zolder staat de deur open voor wagens met een kleinere cilinderinhoud, wat betekent dat er meer verkeer op de piste is. Maar gewoontegetrouw ligt het niveau van de piloten hoog, dus het zal allemaal wel meevallen", gaat onze noorderbuur verder.
De strategie ligt nog niet vast, maar de opdracht is duidelijk: "We mikken op de overwinning. Ik stap alvast in om te winnen!", glimlacht Haane, die inmiddels aan zijn vijfde deelname aan de 24 Hours of Zolder toe is. "Om te winnen moet alles in de plooi vallen. Twee jaar geleden waren we er dicht bij, dit jaar moet de mechaniek het nog een uurtje langer volhouden. In een 24-uursrace is het belangrijk om een strak tempo aan te houden, gecombineerd met een grote dosis geluk. Je hebt niet alle factoren zelf in de hand. Stiekem hoop ik op een fikse regenbui, maar waarschijnlijk ben ik niet de enige die daarop hoopt!"
Foto: Marnik Mouchaers