Komend weekend wordt met de 31ste editie van de 24 Uren van Zolder de belangrijkste race verreden van het Belgisch omloopkampioenschap. Het uitgedund BGT-peloton krijgt het gezelschap van wagens uit de BTCS & Dunlop Sport Maxx Endurance Cup. Het wordt een open race waarin alleen de Belgian GT-wagens punten kunnen sprokkelen voor hun kampioenschap. Eén van de hoofdrolspelers wordt terug de Porsche Cup S van First Motorsport waarin de vaste pionnen Longin & Verbist versterking krijgen van Ruben Maes en Henk Haane.
"Ik kom om te racen" is een veelbetekende uitspraak van First-baas Jamers. Dit staat immers quasi synoniem aan rijden voor de overwinning. Het team van First Motorsport is aan zijn zesde 24 Uren van Zolder toe. Het begon in 2004 met een eerste podiumplaats in de toenmalige GTB en eindigde voorlopig in 2008 met een tweede plaats algemeen en een overwinning in Divisie 3 met Lagrange/Nelissen Grade/Verbist/Leest. Daartussen zitten nog hoogtepunten zoals in 2006 toen het kwartet Haane/Meert/Van Delm/Werckx de volle puntenpot pakte in Klasse 3 en daar de basis legde voor de titel van Henk Haane en Jean-Claude Meert. Uiteraard zal ook 2007 nooit uit het collectief geheugen worden gewist. Toen reed de First-Porsche maar liefst 18 uur aan de leiding toen in het zicht van de geblokte vlag de versnellingsbak stuk ging. De 24 Hours of Zolder heeft in het kamp van First Motorsport reeds voor euforie maar ook ontgoocheling gezorgd. Jo Jamers heeft een soort van haat-liefdeverhouding met de Zolderse etmaalrace. Iedereen weet dat een overwinning hoog op het verlanglijstje staat van First-baas. De laatste twee seizoenen werd het telkens net niet, maar bij de insiders wordt First Motorsport terug getipt als een van de grootste favorieten voor de overwinning. Maar Jamers houdt de lippen voorlopig stijf op elkaar. De meester-strateeg laat het achterste van zijn tong niet zien.
"Rijden we voor de algemene overwinning of louter in functie van de puntenoogst voor de Belgian GT? Ik heb een strategie die ik volledig kan bijsturen in de loop van de wedstrijd", aldus Jo Jamers. "Ik ben niet de man van grote uitspraken en beloftes. Als de mechaniek het houdt zien we elkaar na de wedstrijd. Ik heb trouwens alles in huis om een goede wedstrijd af te haspelen. Met Longin en Maes beschik ik over twee ex-winnaars. François Verbist was reeds tweemaal in de running voor de overwinning en heeft reeds een mooi seizoen achter de rug met Longin. Ook de komst van Henk Haane is een zegen. Henk is de enige die nog niet met de Cup S reed, maar door zijn jarenlange ervaring en zijn groot aanpassingsvermogen is hij de ideale piloot om het kwartet te vervolledigen. Haane was trouwens 20 jaar geleden in '89 mijn eerste klant in de toenmalige Renault 5 GT Turbo-Cup.
Het enige wat me een beetje tegen de borst stoot is dat enkele wagens aan de start komen die niet de vereiste deelname aan de Dunlop Endurance Cup kunnen voorleggen. Een aanvaardbare normtijd zou hier wel op zijn plaats zijn".
En de piloten zelf zijn er het roerend over eens. Bert Longin, François Verbist, Ruben Maes en Henk Haane dromen reeds luidop van het podium en hebben het volste vertrouwen in het team van First Motorsport.
First gooit naast de Porsche 997 GT3 Cup S nog een tweede ijzer in de strijd. Frank Beliën, Tom Van Rompuy, Dylan Derdaele en Jan Wauters worden gedropt in de Porsche 997 GT4.
"Ook hier hebben we een zeer homogeen rijderskwartet", gaat Jamers verder.
"Alle piloten hebben ervaring met Porsche en via een regelmatige wedstrijd is het de bedoeling om de overwinning in GT4 binnen te halen en een top 10 te ambiëren. Na de overwinning in GT4 tijdens de voorbije 24 Hours of Dubai weten we ondertussen wat deze wagen kan. En met Dylan Derdaele heb ik na Niels Lagrange terug de jongste piloot van de race onder dak".
"We hebben met het ganse team reeds een loodzware voorbereiding achter de rug. De beide wagens werden volledig gereviseerd en tot in de kleinste details klaargestoomd voor deze loodzware uithoudingsrace. We laten immers niets aan het toeval over".
PDS/First press