Aanstaande zaterdag wordt de voorlaatste wedstrijd van het Belgian GT Championship gereden, de 24u van Zolder. Een belangrijke wedstrijd voor het KRK Racing team dat met Koen Wauters en Jeffrey Van Hooydonk de titel pakken. Zowel na 6, 12 en 24 uur zijn er punten te verdienen. Na het forfait van de Audi kunnen Koen Wauters en Jeffrey Van Hooydonk, mits een goed resultaat, kampioen zijn. En toch is er van druk geen sprake.
"Ik leef zeer sereen naar deze wedstrijd toe", aldus Jeffrey Van Hooydonk. "Ik werk aan mijn fysieke conditie maar zit nog niet echt met de wedstrijd in mijn hoofd. Dat heeft vooral te maken met het feit hoe we de wedstrijd zullen aanpakken. Eén ding is daarin belangrijk, wij zijn niet de uitgesproken favoriet voor de eindzege. Wij hebben een doel voor ogen en dat is punten pakken voor het kampioenschap en ik zou graag in onze klasse op het podium staan. Hoe je het ook draait of keert, een podium is altijd een beloning voor het harde werk van de rijders en daarbij het ganse team. In Francorchamps reden we een heel knappe wedstrijd maar eindigden we wel net naast het podium en dat was bijzonder jammer. De enige druk, als je dat druk kan noemen, is dat het een wedstrijd op mijn thuiscircuit is. Ik geef hier les, kom hier voor tv opnames en race hier. Ik ken hier elke boordsteen en kan elke grasspriet bij de voornaam noemen. Als je dan niet presteert dan wordt je telkens je hier terugkomt met dat feit geconfronteerd."
Zowel Jeffrey Van Hooydonk als Koen Wauters hebben er met de 24u van Francorchamps al een etmaalrace opzitten. "Maar deze is anders", pikt Koen Wauters in. "In deze race gaat tactiek veel bepalen. We hebben, eerder deze week, daarover intern al gesprekken gevoerd. Het is absurd om een tijd voorop te stellen die een rijder gemiddeld moet draaien. We hebben daarom afgesproken om elk zijn eigen tempo te rijden en vooral het benzineverbruik in het oog te houden en slim om te springen met de banden. Dat is een heel andere benadering dan een sprintkoers. Hadden we in Francorchamps bijvoorbeeld twee seconden per ronde langzamer gereden hadden we het podium misschien wel gehaald. Je kan dat op voorhand nooit weten, maar het is nuttig om erover na te denken. Strategie noemen ze dit in het vakjargon " glimlacht Koen Wauters.
"De rijders zijn OK net als de wagens", vult Jeffrey Van Hooydonk zijn teamgenoot aan. "Het team heeft hard gewerkt aan de Dodge Viper en twee punten zijn verbeterd, één deels geluk (reglementswijziging), een ander door te testen. Zo kan er dit jaar, voor het eerst in jaren, opnieuw getankt worden aan de boxen en hoeven we niet aan te schuiven aan het tankstation. Voor onze gulzige Dodge Viper is dat een voordeel. En ook aan het snel opwarmen van de remmen is gewerkt. In onze simulatietesten voor de 24u van Zolder hebben we de koeling op onze remmen kunnen verbeteren."
"Tijdens onze voorbereidende gesprekken heb ik één ding benadrukt", zegt Koen Wauters. "Wees alert en hou rekening met de andere en vooral tragere deelnemers, zonder daarbij iemand met de vinger te wijzen want iedereen rijdt zijn eigen wedstrijd in de wedstrijd." "Vooral in de ochtenduren", voegt Jeffrey er aan toe. "Dat zijn de gevaarlijkste uren en durft de aandacht bij de rijders soms te verslappen. Op dat ogenblik gebeuren vaak te vermijden aanrijdingen."
Uitrijden, punten pakken voor de titel, dat is het doel dit weekend, dat beseft ook Kris Wauters. "Eerlijk gezegd droom ik ervan om deze wedstrijd ooit eens te winnen. In 2002 was ik er dichtbij. Toen eindigde ik samen met Koen tweede. Nu moeten Raf en ikzelf Koen en Jef helpen ofwel een stap dichter bij de titel te brengen ofwel de titel nu al binnen te halen. Je kan daar veel over palaveren maar veel haalt dat niet uit. We rijden onze wedstrijd en laten ons door niets of niemand afleiden."
"In de voorbereiding op deze wedstrijd hebben we niets aan het toeval overgelaten", zegt Raf Vanthoor. "We hebben er alles aan gedaan om er te staan. Sommige wisselstukken zijn zeer laat binnen gekomen wat de nodige stress met zich meebrengt, maar het belangrijkste is dat ze er zijn. Als het ooit fout zou gaan, dan zal het niet aan de voorbereiding gelegen hebben."
De voorbije wedstrijden kwamen de Dodge Vipers goed tot hun recht in Francorchamps, maar Zolder is andere koek. "Ik sluit me aan bij Jeffrey dat het in ons voordeel is dat we nu aan de boxen kunnen tanken in plaats van anders drie tot vier minuten te verliezen aan de pompen", zegt Kris Wauters. Pilotenwissel, tanken, werken aan de wagen ... het kan allemaal sneller. Maar het zal enorm zwaar worden want op Zolder heb je geen enkele moment dat je kan uitrusten. Het is een stop and go circuit zonder veel rechte stukken. Je moet altijd gefocust zijn en snel rijden. Een 24u wedstrijd is een uithoudingswedstrijd maar vorig jaar draaiden we constant rondjes 1 min 37 à 38 sec. Dat tempo 24u aanhouden is snel hoor, dat kan ik je verzekeren. "
"Francorchamps bracht ons veel succes, maar Zolder is toch iets anders. Ook al is het een kort en technisch circuit met weinig rustmogelijkheden, toch hou ik ervan", aldus Raf Vanthoor.
De titel staat centraal voor KRK en twee van zijn rijders. Het seizoen van het Limburgse team is nu al geslaagd maar de titel kan de pret alleen maar vergroten. Een titel kunnen pakken, velen zijn alleen al door de druk ooit door de knieën gegaan. Van druk is evenwel geen sprake bij Koen Wauters en Jeffrey Van Hooydonk.
"Druk ervaar ik niet", klinkt het in koor bij zowel Wauters als Van Hooydonk. "Ik ben wel enorm gefocust, maar dat ben ik altijd. En er zal wel de gezonde wedstrijdstress zijn, maar die hoort er te zijn. Met eender welke piste van punten pakken na zoveel uur en wat als die dit en wat als die dat praktijken, dat houdt me niet bezig " zegt Koen Wauters.
Wauters is bezig aan zijn 18de seizoen in de autosport, Van Hooydonk aan zijn 15de. Twee ervaren rijders maar van titels hebben ze nog niet veel kunnen genieten.
"Ik ben ooit eens kampioen geworden met de miniemen en de kadetten van KFC Rode. OK, dat had niets te maken met autosport maar het zijn wel twee titels", knipoogt Koen Wauters. Jeffrey Van Hooydonk werd enkele keren vice-kampioen in 1995 en 1996, telkens in de Formule Renault. "Maar in 1997 was het bingo. Toen werd ik Europees Kampioen Formule Renault", herinnert hij zich.
ED/KRK press