Kuismanen Competition kende een vreemd verloop van de vrije training. De Chrysler Viper GTS-R stond een tijdje binnen met een motorprobleem, om vervolgens gemakkelijk door te stoten naar de top van het klassement. "In tegenstelling tot wat de timing weergaf, was het niet Duncan Huisman die de chrono neerzette. Ik heb heb samen met onze nieuwe Zweedse rijder de training afgewerkt. Straks zal hij uitgebreid de kans krijgen om aan de wagen te wennen. Karl Hasenbichler en Duncan Huisman hebben genoeg ervaring, en ook ik weet hoe de Viper rijdt. De 24 Hours of Zolder is traditiegetrouw een zware wedstrijd. Het is belangrijk dat we de wagen zoveel mogelijk sparen. Zoveel mogelijk de motor, koppeling, remmen en de rest van de mechaniek ontzien. Iedereen zegt dat wij té snel zijn. We zijn snel, maar degene die het minst lang stilstaat in de pits zal de wedstrijd winnen! Wij laten alvast niets aan het toeval over. Vrijdag wisselen we van motor en versnellingsbak", glimlacht Pertti Kuismanen tevreden.
De tweede tijd werd gerealiseerd door Fréderic Bouvy met de Ferrari F430 GT3 van Delahaye Racing Team. Vorig jaar finishte de Ferrari-rijder nog vierde, maar dit jaar zijn de verwachtingen opnieuw hooggespannen. Ondermeer Kurt Mollekens werd aangetrokken om de Italiaanse bolide de sporen te geven. De andere Chrysler Viper, uit de stal van AD Sport, eindigde de vrije training op de derde plaats. Toch was het geen probleemloze sessie voor het Amerikaanse addergebroed: "Er scheelt iets met het stroomverbruik. Wim Lumbeeck is stilgevallen bij het insturen van de REA, en ondertussen wordt de alternator vervangen. We hopen dat daarmee het probleem verholpen is", vertelt Menno Kuus.
Anthony Kumpen, Marc Goossens, Maxime Soulet en Ludovic Sougnez kwamen op het einde van de sessie op de vierde plaats postvatten met de Renault Mégane Trophy van Delhaye Racing Team: "We kunnen voorlopig het tempo goed volgen", aldus Kumpen. "De Viper heeft nu vooral onderdelen ingereden. In de kwalificatie zal het wel sneller gaan. Mij moet je die wagen niet meer leren kennen. Ik heb genoeg uren achter het stuur van zo'n wagen doorgebracht. Ik begrijp de optiek van de promotoren. Ze konden geen wagens weigeren, maar mijn inziens had de Viper van Kuismanen onder andere voorwaarden moeten deelnemen. Voor mij persoonlijk maakt het niet zoveel uit, ik heb hier geen grote sponsorbelangen, maar ik kan begrijpen dat sommige teams niet echt gelukkig zijn."
De top-vijf wordt afgerond door een bijzonder snelle Lamborghini Gallardo GT3 van JD Competition by KS, terwijl AD Sport en KRK Racing negatief opvallen. De Porsche 996 Biturbo van Albert Vanierschot kwam vroegtijdig tot stilstand: "De onderste draagarm linksvooraan is afgebroken. De wagen is helemaal opnieuw opgebouwd en volledig vernieuwd. Onze meccano's werken op dit moment hard om de wagen startklaar te krijgen voor de avondkwalificatie", aldus AD Sport team manager Frank Thuriaux. KRK Racing speelde geen rol van betekenis in de vrije training. De Dodge Viper Competition Coupé, op dit moment leider in het Belgian GT-klassement, kwam niet in de top-vijftien voor. "Niets aan de hand", zegt team manager Edwin Segier. "We moeten onderdelen inrijden voor de wedstrijd."
1. #12 Kuismanen Competition - Chrysler Viper GTS-R - 1:35,201 (leider DSMEC)
2. #3 Delahaye Francorchamps Motors Racing Team - Ferrari F430 GT3 +0,972 (leider BGTC)
3. #14 AD Sport - Chrysler Viper GTS-R +1,373
4. #6 Delahaye Racing Team - Renault Mégane +2,573 (leider BTCS)
5. #10 JD by KS Motorsport - Lamborghini Gallardo GT3 +2,723
6. #50 First Motorsport - Porsche 911 GT3 Cup S +3,075
7. #11 Equipe Verschuur - Renault Mégane +4,001
8. #60 ProSpeed Competition - Porsche 996 GT3 RSR +4,303
9. #44 Topcats Racing - Mosler MT900 GT3 +4,768
10. #22 KS Motorsport - BMW M3 Silhouette +5,742
Foto's: Marnik Mouchaers & Valentin Meuwissen