RacingWorld.be

Dries Heyman: "We moeten het verschil maken in de nacht."

Door het feit dat de editie 2009 van de 24 Hours Of Zolder dit jaar opnieuw open staat voor GT & Tourisme krijgen we enkele leuke nieuwe formaties aan de start. Eén daarvan is het Recy Racing Team dat uitpakt met de BMW 120d ex-Schubert Motorsport. Momenteel staat het Recy Racing team met vaste piloten Jan De Vocht en Johan van Loo 1ste in Klasse 3 en 2de algemeen in de hoogstaande Dunlop Sport Maxx Endurance Cup.

Om de troepen te komen versterken doet Racing Racing Team beroep op de diensten van Ward Sluys - winnaar van de 24 Hours Of Zolder 2008 - en ´nachtuil´ Dries Heyman. "Ik ben blij met de keuze van het team", aldus Heyman. "Het is me als verantwoordelijke voor Dunlop Motorsport niet toegelaten om deel te nemen aan wedstrijden waarbij onze eigen teams op Dunlop rijden. Nu zowel GT's als Tourings toegelaten zijn in een open wedstrijd kan ik eindelijk nog eens rijden." Heyman nam in 2004 voor de eerste maal deel aan deze 24 Uren met een Renault Clio. Hij werd toen samen met Chris Voet en Walter Cleynhens knap 13de algemeen. Een jaar later stuurde hij de Porsche van Jes Competition naar een sterke 10de plaats algemeen en braken ze het record van amper 10 pitstops tijdens de ganse 24H. Na 2 maal de etmaalrace van Dubai en 1 maal deze van Francorchamps (telkens met First Motorsport) was het dus even tijd om iets anders te proberen.

"Klopt. Ik zie de BMW 120d zeker niet als een stap terug in mijn sportieve loopbaan, integendeel. Iemand die kan rekenen en die de problemen van de snellere wagens kent weet tot wat deze diesel in staat is". Heyman staat bekend als één van de snelste nachtrijders, een gave die hem telkens tijdens de nacht naar de voorste gelederen brengt. "Vraag me niet hoe het komt, maar ik ben inderdaad een pak sneller in het donker dan in het licht. Daar waar de andere piloten in het donker gas moeten lossen kan ik het verschil maken. Zowel in Dubai, Francorchamps en Zolder bracht ons dit telkens van de buik van het peleton naar de top. Spijtig dat de teams mogen tanken voor de boxen, anders was het verschil nog kleiner geweest. Blijkbaar voelden sommige teams de bui van de diesels al hangen en werd het reglement aangepast. Niets aan te doen, we zullen het dan wel op circuit uitvechten. Als alles loopt zoals gepland rij ik een dubbele nachtstint van 2 maal 3 uur met 1 uur pauze. Zo blijf ik goed in het ritme en moeten we in staat zijn om tussen 23.00 en 06.00 uur naar voor te schuiven".

"Een nadeel voor mij is dat we met verlichting op het circuit gaan rijden. Ook dat maakt het verschil opnieuw iets kleiner tussen het niveau van de piloten, maar hier begrijp ik het standpunt. Veiligheid is primordiaal en we mogen daar niet egoïstisch in zijn. Als een andere piloot een fout maakt en hij neemt je mee in het ongeluk ben je ook de pineut"

Op basis van het aantal inschrijvingen dat momenteel gekend is kunnen we spreken van een 24 Hours Of Zolder die herboren is. Vele oude bekenden keren terug en dat bewijst alleen maar dat een OPEN 24 Hours Of Zolder de enige juiste formule is. Net zoals de 2010 Miles of Dakar (Senegal) trouwens, een wedstrijd die aanvang volgend jaar plaats zal vinden en waarbij we jullie graag terug zien.

PDS/Heyman press

Bookmark and ShareVZW 24u.be - De redactie op woensdag 19 augustus 2009 om 17:55.
Circuit ZolderMedigroep Van DyckPriorwebEuro PrintingCKW Media