Tot juli was het wachten op een definitieve beslissing rond het Belgian GT Championship - Mediagroep van Dyck. Aanslepende onderhandelingen hebben ertoe geleid dat de 24 Hours of Zolder voor het derde jaar op rij zal starten met minder dan dertig deelnemers, maar een nieuwe weg is ingeslagen. Promotoren Hans Van de Ven (Motorsport Promotion) en Christian Lahaye (PRC Group) nemen de fakkel van SRO Belgium over en willen de Belgische autosport nieuw leven inblazen. Drie kampioenschappen werd teveel voor ons klein koninkrijk, vanaf 2010 staat de deur open voor twee grote nationale kampioenschappen, met opnieuw de grotere startvelden van weleer. "België heeft op korte termijn een potentieel van ongeveer tachtig racewagens. Naar de toekomst kunnen er dat honderd worden. Verdeel dat netjes over twee kampioenschappen, voeg daar een leuke sfeer aan toe, en we keren terug naar de goede oude tijd", opent Hans Van de Ven het gesprek.
"Veel opties werden ons niet gelaten voor 2009. Sinds februari waren we in onderhandeling met SRO Motorsports Group, maar zowel Hans als ik hebben een druk schema. Ook Stéphane Ratel is een moeilijk te bereiken man. Hij is druk in de weer met zijn wereldkampioenschap GT1 en reist constant de wereld rond. Pas in juli werd duidelijk dat Speedworld Promotion de promotie van het Belgian GT zou overnemen. Anderhalve maand later start de 24 Hours of Zolder", pikt Christian Lahaye in. "We zitten in een moeilijke economische conjunctuur en wanneer de teams pas een maand voor de wedstrijd aan hun budget kunnen werken, mag je geen vol huis verwachten. 2010 zal een ander plaatje brengen. In september maken wij in grote lijnen onze plannen voor de beide kampioenschappen (GT en tourisme) bekend. Beschouw het als een overgangsjaar en niet als een tegenslag. Voor een omelet moet je eieren breken", gaat Van de Ven verder.
Vooral het toelaten van de Chrysler Viper GTS-R van Kuismanen Competition heeft deze week wat stof doen opwaaien, maar dit jaar was Speedworld Promotion niet in de positie om deelnemers te weigeren: "We moeten roeien met de riemen die we hebben. Wat moesten we doen? Starten met 15 wagens? Annulatie van de meeting is geen optie. De bedoeling is om zoveel mogelijk mensen tevreden te stellen, maar het is onmogelijk om iedereen gelukkig te maken. Ik ben er rotsvast van overtuigd dat we de juiste weg zijn ingeslagen, geef ons even de kans om alles op de rails te krijgen. Autosport moet opnieuw een feest worden en ik geloof dat wij de ingrediënten in huis hebben om daarin te slagen", vult Lahaye aan.
2010 moet voor alle betrokken partijen beter worden en daar zijn Van de Ven en Lahaye zich volledig van bewust. "We hebben het woord de afgelopen weken al vaker in de mond genomen. We moeten starten met een charmeoffensief. Niet enkel richting onze deelnemers, maar ook richting pers, publiek, medewerkers, vrijwilligers, enzovoort. Iedereen moet recht hebben op een glimlach en moet geholpen worden. De goede sfeer moet terugkeren en daarvoor moeten we onderzoeken wat we kunnen veranderen", klinkt het in koor. "Een Vlaming en een Waal die samenwerken, een mooi voorbeeld van hoe het zou moeten. Samen komen we sterker voor de dag. Christian weet de Franstalige markt te bespelen, ik de Nederlandstalige. Op die manier willen we de 24 uur van Zolder en de Belgische autosport terug op haar voetstuk zetten, met opnieuw een prachtige deelnemersvelden", gaat Van de Ven verder.
"Maar niet enkel de promotoren hebben die taak ten laste, dat geldt ook voor de circuits. Circuit Zolder moet mee aan dezelfde kar trekken en de enige manier om opnieuw volk naar de circuits te lokken, is een betere promotie voeren", haalt Van de Ven nog aan. "We hebben prachtige evenementen op de Belgische kalender, de 12 uur van Spa, de 10 uur van Zolder en de 24 uur van Zolder, maar daar wordt veel te weinig aandacht aan besteed. Heb jij flyers gezien voor de Belgian Race Kick Off? Buiten de beperkte doelgroep van autosportfans wist niemand dat dit evenement plaatsvond. Een verloren opportuniteit, ook voor ons. Er zullen budgetten vrijgemaakt moeten worden om de autosport opnieuw onder de aandacht van het publiek te brengen, en daarbij moeten de organisatoren ook durven investeren. Het is niet enkel aan de promotoren om de situatie te lijf te gaan."
Foto: Marnik Mouchaers