"27 starters is niet meteen waar we op gehoopt hadden", opent Peter Hudders, algemeen directeur van Circuit Zolder. "Het beperkte deelnemersveld kunnen we toeschrijven aan enkele factoren. Enerzijds is er natuurlijk het laattijdige huwelijk tussen PRC Group en Motorsport Promotion. Christian en Hans hebben hard gewerkt, maar op een maand tijd kan je geen mirakels verwachten. Een ander belangrijk punt is dat de 24 Hours of Zolder een gezonde mix van drie kampioenschappen is. Een zevental teams komt in twee of meer kampioenschappen uit, wat natuurlijk gevolgen heeft op vlak van budgettering en beschikbare middelen."
"We kunnen er niet om heen. De economische crisis heeft zwaar huis gehouden", gaat Hudders verder. "Veel teams en rijders zagen hun budgetten inkrimpen. Indien zij al een beperkt programma afwerken, kan je niet verwachten dat ze zo laat op het seizoen nog racewagens prepareren voor een etmaalrace. Tel daarbij de negatieve kritieken die door een aantal mensen verspreid worden, en men is verbaasd dat de autosport in een slecht daglicht komt te staan. 30 euro voor een weekendje Circuit Zolder, 25 euro in voorverkoop, is een democratische prijs. Een zaterdagticket kost in vooverkoop slechts 20 euro. Er wordt door ons zwaar geïnvesteerd in een mooi randprogramma, met een heleboel gratis events of attracties aan sterk gereduceerde prijzen. Een breed publiek zal opnieuw kunnen genieten van de gezellige Zolderse sfeer."
Hudders, zelf een West-Vlaming, trekt graag de kaart van de Limburgse ambiance: "Maar we moeten meer dan enkel Limburg bereiken. We leveren investeringen om Circuit Zolder opnieuw op de kaart te zetten. We kregen bijvoorbeeld reacties naar aanleiding van 20 m²-affiches van de 24 Hours of Zolder die te zien waren aan de kust. Naar de toekomst toe worden deze investeringen zeker en vast opgedreven. Samen met Speedworld Promotion moeten we aan dezelfde kar trekken. Daarbij is het belangrijk dat we een goede harmonie vinden in onze inspanningen. We moeten een uitgebreide waaier aan media bespelen, zowel geografisch als qua doelgroepen. Op dit moment is er al een campagne om U tegen te zeggen, maar we kunnen altijd nog streven naar vooruitgang. In het verleden werd de communicatie hoofdzakelijk op autosport ingezet, maar om de grote massa naar het circuit te lokken, moet je een zekere aantrekkingskracht uitoefenen die autosport mee ondersteunt, zoals muziek. Op dat vlak komen Hans Van de Ven en ik goed overeen. We zijn beide marketeers in hart en nieren, wat een beter platform biedt om te discussiëren en te sleutelen aan een mooie toekomst."
"Tel daarbij de kracht van Christian Lahaye en we hebben een ideale cocktail om de nationale autosport nieuw leven in te blazen. Speedworld Promotion en Circuit Zolder zal een complementair duo vormen en nu moeten we onze sterke punten samen weten uit te spelen", lonkt de 50-jarige Hudders naar de volgende jaren.
Foto: Marnik Mouchaers