RacingWorld.be

Delahaye Racing Team blikt terug op kwalificaties

Voor het eerst zien we de Renault Mégane Trophy Silhouette van Delahaye Racing Team in de 24 Hours of Zolder van start gaan en tijdens de kwalificaties bleek al dat de wagen niet zonder ambitie aan de wedstrijd mag beginnen. Na vijf uur chronoritten belandde de Renault op de vierde plek algemeen, meteen als beste silhouette, op amper twee seconden van de onverslaanbare Chrysler Viper GT1, maar evenzeer net achter de snelste GT3 en net voor de andere wagen van Delahaye Racing Team, een GT van Italiaanse makelij.

Een Renault die zich in pure snelheid met de snelste Ferrari, Dodge, Lamborghini, BMW, Mosler en Ford Mustang kan meten, dat is op zich al een sterke prestatie en de chrono van 1.34, door Maxime Soulet, was in de warme omstandigheden meer dan een puike prestatie.

"De Mégane is gewoonweg fantastisch, het chassis en de versnellingsbak zijn buitengewoon. We komen juist wat paarden te kort... Maar een mens wil ook altijd meer hè", vertelt Maxime Soulet die met nieuwe banden de opdracht kreeg om de wagen in de top-6 te plaatsen. En dat lukte ook. "Onder het kunstlicht, op een lege piste en met de hulp van de koelte van de avond, deden we wat we konden."

Marc Goossens is nog steeds één van onze snelste rijders, maar met zijn enorme ervaring nam hij met plezier ook de rol van kapitein binnen het dream team op zich. En ook de in de VS verblijvende Gelenaar was meer dan positief over zijn ervaring met de Renault. "De wagen doet me denken aan een F3 en is eigenlijk een mix tussen een kart en een LMP2, met een geweldige wegligging en dito remmen", legt Goossens uit. "Ik wil met dit team een vijfde succes behalen en ik denk dat het kan, de wagen is zeer goed, het team eveneens en de vier rijders zijn zeer homogeen. We rijden dezelfde tijden, zijn bijna even groot en wegen ongeveer evenveel, ideaal voor een uithoudingsrace."

De benjamin van het gezelschap, Ludovic Sougnez, komt uit de Formule Renault 1.6 en neemt aan zijn eerste 24 Hours of Zolder deel. En de youngster van het gezelschap beschikt verrassend genoeg over de meeste ervaring op vlak van silhouettes. Hij reed in het verleden al naar winst in de BTCS met zowel Mazda als BMW. "De Renault is minder krachtig dan de Japanner of de Duitser, maar op alle andere vlakken, bijvoorbeeld wegligging of versnellingsbak, is de Franse bolide een klasse beter. De Mégane houdt de baan alsof het een eenzitter betrof, wat voor de rijders dan ook een echt plezier is. Voor mij is het doel echter niet zo snel mogelijk te gaan, maar wel om binnen het team perfect mijn rol te vervullen. De opdracht is om een zeker ritme aan te houden, geen fouten te maken en de wagen niet af te beulen. Het doel is eenvoudig: winnen! Ik wil zeker mijn steentje bijdragen en mee voor de zege gaan. Ik denk dat je vooral bij het inhalen van de achterblijvers, en daarom niet noodzakelijk de aller-traagste deelnemers, geen risico's mag nemen."

Rest er ons nog de winnaar van de voorbije 24 Uur van Spa en de huidige leider in het FIA GT kampioenschap, Anthony Kumpen. Ook hij is vol lof over de Mégane.
Anthony Kumpen: "Ik rijd voor het eerst met dit type wagen en het heeft echt weinig met een GT te maken. Ik heb niet zo veel gereden, maar desalniettemin ben ik zeer optimistisch. De beide Chrysler Viper zijn zeer snel over één ronde en we kunnen er ook niet aan in pure snelheid. Dat gezegd zijnde, deze wagen is absoluut niet op zijn plaats in deze wedstrijd. Maar dat is niet erg. Wij beschikken over een zeer goed package, rijders, team, wagen, begeleiding... misschien wel het beste van de paddock. Ik denk dat we er klaar voor zijn en dat Marc en ik onze vijfde maal Zolder kunnen winnen, waarbij ik de eerste rijder zou zijn om Spa en Zolder in hetzelfde jaar te winnen. Ik kijk naar zaterdag uit."

Marc Goossens neemt zaterdag overigens de warm-up en start voor zijn rekening. "Waarom Goossens? Wel heel eenvoudig, ik heb gezien de waarde van dit team, gewoon de alfabetische volgorde als volgorde genomen", legt sportief manager Thierry Tassin uit. Tassin loodste het team al naar de zege in de 12 Uur van Spa 2007 en behaalde een podium in Dubai 2008. "Dus voor alle duidelijkheid: Goossens, Kumpen, Sougnez en dan Soulet... Het is niet zo moeilijk zulke talenten te coachen, al is een team met twee pro's en twee amateurs misschien makkelijker. Maar hier klikt het en ik reken op hun professionalisme."

"Wat de tactiek betreft, moeten we ervoor zorgen dat we halverwege nog meedraaien. Ik ken de ambities van het team en weet waarom ze hier zijn. Maar evenzeer heb je wat geluk nodig om een race over 24 uur te winnen, mag je geen ongelukken op de piste hebben, moet je uit de pitlane blijven en dat alles is toch een kolfje naar de hand van Delahaye Racing Team. We hebben weinig gereden tijdens de trainingen, alles bijeen net geen 240 km, want op woensdag en donderdag, zeker in het hete weer van de voorbije dagen, win je geen 24 Uur van Zolder..."

Het laatste woord is voor Gilles Terlinden, één van beide patrons van het Delahaye Racing Team: "We wachten nu al drie seizoenen lang op de toelating om met een silhouette in de 24 Uur van Zolder van start te gaan, meteen ook de eerste maal dat we in een Belgische wedstrijd over 24 uur kunnen starten overigens. Zolder is bijzonder veeleisend en het einde halen, zou al een zege op zich zijn. Maar wij hebben natuurlijk een gezonde ambitie, waarbij we niet enkel onze klasse willen winnen, maar we nemen evenzeer de handschoen tegen de diverse wagens uit GT1, GT2 en GT3 op. Een algemene zege zou een enorm resultaat voor Renault en alle partners zijn. En al kan je in deze wedstrijden niet op alles voorbereid zijn, toch hebben wij een enorme voorbereiding achter de rug. Vanaf nu kijken we vooral uit naar zondag en kruisen we de vingers, niet de armen, om er te staan. En dan is deze rustdag op vrijdag meer dan welkom!"

DRT press

Bookmark and ShareVZW 24u.be - De redactie op vrijdag 21 augustus 2009 om 19:09.
Circuit ZolderMichelinPriorwebEuro PrintingCKW Media