Een rustige start met weinig verschuivingen. De heren piloten houden het hoofd koel en nemen geen onbezonnen risico's. Pertti Kuismanen verzilvert zijn pole en kan gemakkelijk de kop houden voor Kenneth Heyer, onderweg in de Chrysler Viper GTS-R van AD Sport. Frederic Bouvy komt met de Ferrari F430 GT3 van Delahaye Francorchamps Motors Racing Team sterk opzetten en kan zelfs even de tweede plaats afnemen van Heyer ontfutselen. Beide Vipers draaien enkele snelle rondjes en kunnen de achtervolgers van zich afschudden, maar niet voor lang. Na een half uur wedstrijd duikt Kuismanen de pits binnen om het stuur over te laten aan poleman Duncan Huisman. "Een wielmoer heeft zich gelost. Gelukkig bleef het wiel erop. We verliezen twee ronden, maar we zijn nog niet uitgeteld", aldus team manager Olli Joukanen.
Wanneer de AD Sport Viper in het verkeer terecht komt, kan Bouvy met zijn Ferrari opnieuw naderen op de leidende wagen. Even spelen de twee haasje over en vervolgens neemt de Ferrari-rijder de leiding over. Het spel van de pitstops beïnvloedt de strijd niet tussen de Ferrari en de Viper, die ongeveer even gulzig zijn. De Porsche 996 GT3 RS van ProSpeed en de Porsche 911 GT3 Cup S van First Motorsport verbeteren hun posities wel gevoelig. De bolides van Duitse makelij maken optimaal gebruik van hun betere autonomie en houden goed stand in de top-zes. Ook sterk onderweg is de Mosler MT900R GT3 van Topcats Racing. De Britse racewagen komt na één uur wedstrijd als vierde algemeen door, in het spoor van de Delahaye Ferrari, de AD Viper en de First Porsche. De leiders in het Belgian GT Championship, KRK Racing, kennen een moeilijk wedstrijdbegin. Pas op het einde van het eerste wedstrijduur duikt Koen Wauters de top-tien binnen...
In het tweede wedstrijduur laten de rijders het tempo wat zakken, enkel Duncan Huisman haalt het onderste uit de kan met de Kuismanen Viper. De Nederlander duikt zelfs opnieuw de top-vijf binnen, nadat ze eerder twee ronden verloren hadden in de pits. Maar een volgende tegenslag dient zich aan. "Het rempedaal werd steeds langer. Ik moest binnenkomen om de remmen te laten ontluchten. Deze remmen werken bijlange niet zo goed als die van woensdag en donderdag, hoewel het om nieuwe schijven en blokken gaat", aldus Huisman. De Finse Viper verliest een dik half uur in de pitlane en valt ver terug.
Ondertussen neemt First Motorsport vooraan het commando over. De Porsche 911 GT3 Cup S kan ongeveer 20 minuten langer rijden op een volle tank dan de meeste van de concurrenten. Ook ProSpeed Competition doet vooraan een goede zaak. Het team van Porsche-concessiehouder Rudi Penders is naar de tweede plaats geslopen. Beide Porschisten zijn als enige in de top-vijf nog niet binnengekomen voor een tweede pitstop. Op de Delahaye Racing Ferrari kan Kurt Mollekens de derde plaats consolideren terwijl Wim Lumbeeck in de AD Viper is teruggevallen naar de vierde plaats. Lumbeeck kan het tempo van de koplopers moeilijk handhaven en valt beetje bij beetje terug. De top-vijf wordt afgesloten door de Renault Mégane Trophy van Delahaye Racing Team, dat bezig is aan een anonieme doch constante wedstrijd. Verder in de top-tien vinden we nog de Equipe Verschuur Mégane, de JD Lambo, de KRK Viper, de Speedlover Porsche en de KS BMW #22.
Eerste pechvogel in de 31ste editie van de 24 Hours of Zolder is Ostend Racing, dat tijd verloor met een gebroken gaskabel. De Porsche 996 GT3 RS van McDonald's Racing Team dook de pits in met een kapotte radiator. Bij AD Sport zorgde een stotterende motor voor oponthoud op de Porsche 996 Biturbo. Maar het meest markante feit is toch wel de afgebroken bevestiging van het racestoeltje bij de GT3 Mustang van VDS Racing Adventures. "Het was écht een avontuur. In bepaalde bochten raakte ik met mijn hoofd zelfs een beetje geklemd. Nu heb ik wel een beetje hoofdpijn, maar toch jammer dat we tijd verliezen met zo'n vreemd voorval. Gelukkig hebben we nog een tweede wagen bij, waarvan we onderdelen konden gebruiken", vertelt Stéphane Lemeret. De Mustang FR500 GT3 verbaasde vriend en vijand door mooi mee te draaien met de top-tien. Na het voorval toeren zij op de zestiende plaats rond.
De top tien algemeen:
1. #50 First Motorsport - Porsche 911 GT3 Cup S - 91 ronden
2. #60 ProSpeed Competition - Porsche 996 GT3 RSR +21s
3. #3 Delahaye Francorchamps Motors Racing Team - Ferrari F430 GT3 +1 lap
4. #12 Kuismanen Competition - Chrysler Viper GTS-R +1 lap
5. #6 Delahaye Racing Team - Renault Mégane Trophy +1 lap
6. #11 Equipe Verschuur - Renault Mégane Trophy +2 laps
7. #10 JD Competition by KS - Lamborghini Gallardo GT3 +3 laps
8. #4 KRK Racing - Dodge Viper Competition Coupé +3 laps
9. #20 Speedlover - Porsche 997 GT3 Cup +3 laps
10. #22 KS Motorsport - BMW M3 Silhouette +3 laps
Foto's: Martijn Wouters & Marnik Mouchaers