RacingWorld.be

Nabeschouwing: KS Motorsport

KS Motorsport heeft tijdens de voorbije 24 Hours of Zolder tot de laatste meter gestreden, maar door pech kwamen de beide BMW van het Leuvense team niet verder dan de 7de en 13de plek, al was dat wel voldoende voor de dubbel bij de wagens uit BTCS. "Ik moet twee zaken concluderen na deze editie", blikt teammanager Koen Leyssens terug. "Ten eerste is dit de hardste en snelste 24-uursrace in Zolder die ik ooit heb meegemaakt en ik kon me vooraf niet inbeelden dat een team zoveel pech in een race kon hebben."

De teams

#21: Steve Vanbellingen - Marnix Vandermaesen - Stephan Schrauwen - Eddy Renard
#22: Werner Moonens - Bert Redant - Harry Stoeltie (NL) - Ian Gepts.

Vrije trainingen / kwalificaties

Met een totaal van 6 uur vrije trainingen en kwalificaties hadden de teams op woensdag en donderdag meer dan voldoende tijd om zich op de wedstrijd voor te bereiden. Steve Vanbellingen kwalificeerde de BMW met startnummer #21 op de 9de plaats, terwijl de wagen met #22 naar een 13de plaats reed. "Ik ben niet tevreden met mijn resultaat", was Steve Vanbellingen duidelijk. "De remmen waren niet goed op woensdag en daardoor misten we het ideale moment om een snelle tijd neer te zetten. Op donderdag was het zo bloedheet dat een echte tijdsverbetering er niet meer inzat. Maar goed, het zijn 'maar' de kwalificaties voor een race over 24 uur." Harry Stoeltie, die op de #22 plaats nam bekeek het filosofisch. "Ik heb hier ooit vooraan gestaan met mijn BMW, maar toen was het na enkele uren racen afgelopen. Dit is een dermate harde wedstrijd dat de chronoritten eigenlijk niet echt belangrijk zijn."

Race

Waar de #21 BMW al snel met een technisch probleem kampte ter hoogte van het gaspedaal en aan een geweldige remonte begon, verliepen de eerste uren van de race voor de #22 bijzonder vlot. "Na tien uur hingen wij rond de 4de à 5de plek", vertelt Bert Redant. "Maar wat er toen gebeurde was te gek voor woorden. Een bol rubber, afkomstig van de banden van de wagens, vloog plots via de luchthapper op het dak van de wagen de wagen binnen. Zowel het beschermgaas als de luchtfilter werden letterlijk doorboord en de gigantische bol stopte net voor de motor. Wij verloren heel veel tijd door de reparatie, maar gezien de wagen zeer goed was, zijn we erna terug met het mes tussen de tanden aan een inhaalrace begonnen."
"Op twee uur van het einde waren we opnieuw 6de en toen ging het weer fout...", doet Werner Moonens de rest van het verhaal. "Uiteindelijk werden we als 13de afgevlagd, 2de in de klasse van de silhouetten. Maar na onze pech in de 12 Uur, is dit opnieuw een opdoffer."

Het verhaal van de #21 was identiek, pech, een schitterende remonte, en weer pech in het zicht van de meet. Uiteindelijk finishte de wagen van Steve Vanbellingen, Marnix Vandermaesen, Stephan Schrauwen en Eddy Renard wel nog als 1ste toerismewagen en 1ste silhouette, terwijl geen van de vier gestarte BMW's diende op te geven. "We scoorden inderdaad niet slecht in de breedte, maar we moeten eerlijk zijn en zeggen dat we op meer dan deze 7de plek gehoopt hadden. Een top-5 of misschien wel een podium was mogelijk geweest", sluit Koen Leyssens het weekend af.

JC/KS press

Bookmark and ShareVZW 24u.be - De redactie op zondag 23 augustus 2009 om 23:10.
Circuit ZolderMedigroep Van DyckPriorwebEuro PrintingHastings McKay Associates