RacingWorld.be

Nabeschouwing: First Motorsport

"Ik kom om te racen", orakelde First-baas Jo Jamers in de preview naar de Zolderse etmaalrace toe. En dat heeft het team van First Motorsport ook daadwerkelijk gedaan. Na het verlies in het zicht van de finishvlag in 2007 en de mooie tweede plaats in 2008 met een Divisie 3-Porsche was dit reeds het derde jaar op rij dat First niet naar de 24 Hours of Zolder afzakte om een bijrol te spelen. De titelstrijd in de Belgian GT werd even opzij gezet en opnieuw ging Jamers op zoek naar de enige beker die nog ontbreekt in zijn ruime collectie; deze van winst in de 24 Hours of Zolder.

Jo Jamers had dan ook kosten noch moeite gespaard om de Porsche 997 GT3 Cup S in optima forma aan de start te brengen. En dit samen met een dreamkwartet Longin/Verbist/Maes/Haane. Stuk voor stuk sublieme piloten waaronder met Longin en Maes twee ex-winnaars. Bert Longin kon zelfs recordhouder worden qua aantal overwinningen.

Reeds tijdens de kwalificaties op woensdagavond werd er flink gefietst en moest First Motorsport alleen de duimen leggen voor de twee GT1-Vipers van Kuismanen en AD Sport die ongrijpbaar zijn voor een GT3-bolide. Eigenlijk een pole op zich of 'the best of the rest'.

Na een mooie, spannende en geanimeerde race waarin First in het derde wedstrijduur zelfs de leiding nam werd het team uit Zolder geconfronteerd met remproblemen. Deze zouden het verdere verloop van de race beïnvloeden. Maar de crew deed terug een prima job en het pilotenkwartet haalde het onderste uit de kan. Iets wat na 24 lange en hete uren uiteindelijk resulteerde in een prachtige tweede plaats algemeen na de ProSpeed-Porsche en winst in de Belgian GT en GT3. Opnieuw net niet dus voor First dat stilaan het Poulidor-etiket krijgt opgekleefd. Het open karakter van de race en het toelaten van niet Belgian GT-wagens die meer vrijheden genieten heeft bij First dus zijn tol geëist.

"Ik ben ontgoocheld", steekt Jo Jamers van wal. "We hadden alles in huis om deze race te winnen. Een wagen die tot in de kleinste details was voorbereid, vier toppiloten die geen enkele fout maakten en een crew die een perfecte job afleverde. Het enige wat ik zelf niet aan de wagen heb veranderd en waar ik ook geen pasklaar antwoord op had was de ABS die werd gemonteerd bij Porsche Motorsport. En net dat heeft ons de das omgedaan. Niet minder dan zeven sets remschoenen hebben we vooraan moeten vervangen waardoor we 17 minuten langer in de pits toefden dan de winnende wagen van ProSpeed Competition. Aan de meet komen we zeven minuten te kort voor de overwinning. De rekening is dus snel gemaakt. Dit is een zuivere analyse van de feiten. Ik heb Rudi Penders gefeliciteerd met zijn overwinning en het is hem meer dan gegund na 12 deelnames. Ik ben geen slechte verliezer, maar na een grondige analyse hadden we ProSpeed kunnen kloppen. We hebben mede de koers gemaakt en het tempo zeer hoog gehouden. Andere deelnemers hebben zich laten vangen en zijn daardoor kopje onder gegaan. Maar ons hoog ritme heeft niets te maken met de falende remmen. Bij het monteren van de ABS stond het 0-punt van de rembalans niet centraal. Daardoor hebben tijdens de ganse wedstrijd voor 90% op de voorste remmen gereden. De temperatuur van de schijven was 700° voor en 300° achter. En dit was tijdens de wedstrijd onomkeerbaar. De achterste remblokken zijn maar eenmaal vervangen. Vandaar ook mijn grootste respect voor de piloten die in moeilijke omstandigheden toch het tempo zeer hoog konden houden en de snelste rondetijd neerzetten in GT3 en op de GT1-Vipers na de snelste chrono in koers. We mogen dus met opgeheven hoofd de arena verlaten en de winst in GT3 doet ons in de running blijven voor de titel in de Belgian GT".

Naast de GT3 gooide First Motorsport ook nog een Porsche 997 GT4 in de strijd. Gladiatoren van dienst waren Dylan Derdaele, Tom Van Rompuy, Frank Beliën en Jan Wouters. Dit viertal bewees dat GT4 wel degelijk zijn plaats verdient in het Belgisch omloopgebeuren en het GT4-verhaal een toekomst heeft. Na een oerregelmatige wedstrijd doken ze als zesde algemeen onder de geblokte vlag. Een overwinning op zich.

"Ook bij deze wagen hebben niets aan het toeval overgelaten", gaat Jamers verder. "Na de 24 Hours of Dubai waar we ook de GT4 wonnen, hebben we nu aangetoond dat GT4 een mooie toekomt heeft als alle partijen dezelfde kar trekken. De piloten hebben er een formidabele wedstrijd opzitten en de Porsche gaf geen krimp. En met de 17-jarige Dylan Derdaele heb ik opnieuw de jongste deelnemer op het podium als winnaar in zijn Klasse".

"Naast de vier piloten zijn er uiteraard nog schakels die bijdragen tot de sleutel van het succes. De ketting is immers maar zo sterk als de zwakste schakel. Iedereen die zijn steentje bijdraagt verdient evenveel respect. Uiteraard gaat mijn dank uit naar Alcra Flash die als sponsor een bijzonder sterke schakel is in het geheel. Ook de vaste crew van mecano's, logistiek en catering wil ik bedanken om er telkens opnieuw vol tegenaan te gaan. Zonder uiteraard mijn eigen familie te vergeten", besluit Jo Jamers.

Kort samengevat kunnen we stellen dat First Motorsport voor het derde jaar op rij de concurrentie voor een voldongen feit stelde. Telkens slagen ze erin om mee het ritme te bepalen en de concurrentie te pijnigen. Op ProSpeed na is hen ook dit jaar gelukt. Ze smaakten ook opnieuw de kwalificaties en de wedstrijd. Ze gingen ook de uitdaging aan om met een GT4-wagen de handschoen op te nemen en dat leverde hen geen windeieren op. Ooit zal de grootste beker van de Zolderse etmaalrace aan het arsenaal trofeeën van First worden toegevoegd. Jo Jamers is immers een doorbijter en volgend jaar staat de Zolderse tuner terug aan de aftrap.

PDS/First press

Bookmark and ShareVZW 24u.be - De redactie op maandag 24 augustus 2009 om 19:40.
Circuit ZolderMedigroep Van DyckPriorwebEuro PrintingCKW Media