Met nog amper een paar dagen te gaan gonst het in de onderscheiden Belcar-ateliers van de activiteiten. Niet in het minst bij TTRacing waar men na de ongelegen sortie van Bert Redant en met de drukte rond de ophefmakende komst van Freddy Loix en Ellen Lohr niet wist waar eerst te kijken. Het was me het weekje wel voor het team uit Berlaar! Het mag gezegd dat de aanloop naar de Euphony 24 Uur van Zolder voor het team van Luc Goris niet bepaald probleemloos is verlopen. De crash van Redant met de Audi TT op donderdag (11/8) in Zolder bracht een heuse set back met zich mee in de voorbereiding op de Limburgse etmaalrace, jaarlijks hoogtepunt van het Belcar-kampioenschap.
"Normaliter hadden we in die week een aantal technische wijzigingen doorgevoerd maar die tijd heeft tuner-teameigenaar Goris benut om de schade aan de Audi TT te herstellen. Het gevolg hiervan was dat we de nieuwe wedstrijdmotor niet op donderdag 18 augustus hebben kunnen inrijden" legt Chris Mattheus uit. "Aanvankelijk zouden we immers alle kwalificatieritten met de oude krachtbron hebben afgewerkt maar da's dus niet langer mogelijk. De planning voorziet nu dat we woensdag de vrije sessie en de eerste, avondlijke kwalifikatierit met de oude motor zullen afwerken om meteen daarna te beginnen met het inbouwen van de nagelnieuwe "molen". Nu, moeilijk gaat ook: vergeet niet dat "Let's change some things!" niet voor niets de TTRacing-leuze is" grapt de Belg met Monegaskische licentie.
Luc Goris en zijn jongens zullen dus nog voor de eigenlijke start van het raceweekend er een blanke nacht hebben opzitten. De ochtendsessie op donderdag, normaliter de snelste van de vier kwalifikatieritten, zal zo goed als zeker worden gemist en echt veel meer dan het inrijden van de motor zit er tijdens de nog resterende rijtijd op donderdagnamiddag niet meer in.
"Dan maar duimen opdat het woensdagavond droog blijft" vervolgt Mattheus. "Met de oude krachtbron kunnen we het ons gelukkig veroorloven risico's te nemen; mits het opvoeren van de turbodruk lukken we mogelijk toch een behoorlijke chrono wat zou vermijden dat we al te ver op de startgrid komen te staan. Niet dat dit in een 24uursrace zoveel uitmaakt maar publicitair, naar sponsors en gasten toe, oogt een plaats in de eerste helft van het startveld uiteraard beter. Zeker nu we met Ellen Lohr en Freddy Loix twee sterren aan boord hebben. De omstandigheden mogen dan wel niet optimaal zijn, Luc heeft al voor hetere vuren gestaan en zaterdagnamiddag staat er gegarandeerd een perfecte wagen op de startgrid te blinken!"
Welke strategie er rond de Audi TT-deelname wordt uitgestippeld, is nog niet helemaal uitgemaakt. Veel zal afhangen van het wedstrijdverloop zelf en van de zuinigheid of gulzigheid van de nieuwe motor, een aspect waarover thans nog niks zinnigs kan worden gezegd.
"Doordat we in de ons toegewezen GTA-klasse toch niet tegen de grote kanonnen kunnen opboksen, hoeven we ons niet echt om de puntenslag te bekommeren. Streefdoel is een plaats in de top-10 maar het mag uiteraard ook een ietsje meer zijn" luidt het bij TTRacing.
"De financiële implicaties van diens crash hebben er Bert Redant toe bewogen af te zien van deelname aan deze 24 Uren. We zijn dus met z'n drieën en fysiek wordt het uiteraard allemaal iets lastiger. Maar we zijn er alledrie klaar voor, ook al maakte een infectie het me de voorbije week extra lastig" vervolgt Mattheus. "Freddy Loix die dadelijk voor dit opzet te vinden was, kende ik al langer via onze gemeenschappelijke vriend Stefan Everts. Met Ellen maakte ik kennis in de fitness in Monaco waar we allebei wonen. Toen ik haar voorstelde om in Zolder de 24U met de Audi TT te betwisten reageerde ook zij dadelijk enthousiast.Voor haar betekent Zolder een terugkeer naar de roots nu ze hier bij de start van haar carrière meermaals F.Ford- en F3-wedstrijden betwistte en in Limburg ook geregeld kwam proefdraaien. Met zo'n "dame" op één en dezelfde auto te kunnen racen is niet zozeer een uitdaging dan wel een mogelijkheid om (eventueel) te laten zien waartoe we in staat zijn, zonder dat het daarbij tot een krachtmeting komt. "
"De kennismaking met de ten behoeve van de persvoorstelling inderhaast gemonteerde Audi bleek niet direct een makkie. De chrono's die ik voor de race zelf vooropstelde verraadden dan ook enige twijfel in haar ogen; de melding dat voor deze oefengalop zowat alle oude stukken uit het magazijn werden gehaald en er niet eens met bodemplaat en diffuser was gereden, stelde haar echter dadelijk gerust!" sluit Mattheus af.
(HvO/TT Racing)