De 24 uren van Zolder is aan zijn 29ste editie toe. Ook dit jaar wordt de wedstrijd gedragen door vele kleinere structuren die met beperkte middelen maar mits enorm veel inzet mooie resultaten halen. JES Competition is één van deze teams. Afgelopen jaar maakte het team van Pascal Nelissen Grade en John Van den Branden zijn debuut met een prachtige 11de plaats. Dit jaar mikt het team met dezelfde Porsche 996 Supercup op een top-10...
"Inderdaad", beaamt de racende advocaat Pascal Nelissen Grade. "Ik stapte in 2003 in het team van John Van den Branden en samen hebben we ondertussen een hele weg afgelegd. Zelf heb ik er al aardig wat racekilometers opzitten. Mijn verhaal begon eind jaren negentig met een ... VW Polo van Marc Van Hoof. Ik stapte in 1997 voor het eerst in een racewagen tijdens de 10 uren van Zolder en ben eigenlijk nooit meer uitgestapt. Samen wonnen we in 1998 de 24 uren Fun Cup in Spa, die wedstrijd ging toen over 24 uren en stond open voor andere modellen van VW en Audi. Ik heb er sindsdien ettelijke etmaalraces opzitten maar een van de hoogtepunten blijft toch de 12de plaats algemeen in de 24 uren van Spa in 2003. Samen met Steve van Bellingen en Nicolas de Gastines eindigde ik toen op een Porsche van RTM bovendien 3de in de nationale GT."
"Dat jaar was ook het debuut van Pascal in ons team JES-Compettion", gaat John Van den Branden verder. De ondernemer uit Haacht, hij is er drukker en begrafenisondernemer, gaat al zo'n goede 15 jaar op de nationale circuits mee. "Ik hou nogal vast aan mijn eigen structuur, een hechte vriendenklik, en we hebben Pascal daarin opgenomen. Hij is een echte Porsche liefhebber en begin 2004 kochten we samen de ex-Ooms Porsche 996 GT3 Supercup. We finishten, ondanks een zware crash eerder dat jaar, mooi 11de tijdens de 24 uren van Zolder en willen dat huzarenstukje nog eens overdoen. Tijdens het winterseizoen onderging de wagen in de ateliers van Luc Goris wel een grondige verjongingskuur, met ondermeer een revisie van de versnellingsbak en ophanging. Na de 12 uren van Spa, we eindigden er prachtig 6de algemeen, was ook de motor aan een revisie toe."
"Maar het is nog steeds de originele krachtbron uit 1999 die dienst gaat doen volgend weekend", weet Pascal. "Never change a winning team, zegt het spreekwoord en daarom kozen we opnieuw voor Dries Heyman en Marc Van Hoof als teammaats. We willen natuurlijk weer een mooi resultaat neerzetten maar de concurrentie zal bikkelhard zijn. Persoonlijk hoop ik op regen en het ziet er zo naar uit... In de regen in onze zwarte Porsche met startnummer 59 een aardig wapen, temeer daar we opteren voor Michelins.
"Tenslotte wens ik van de gelegenheid gebruik te maken om alle leden van het team heel in het bijzonder voor het puike werk, de bereidwilligheid en de toewijding die al die jaren aan de dag werden gelegd te danken."
(JC/JES)