RacingWorld.be

Bert Moritz (Moritz Racing): "Sterk resultaat onmogelijk door het reglement."

Bert MoritzMoritz Racing is een team dat beschouwd kan worden als vaste waarde in de 24 Uren van Zolder. De Nederlandse équipe heeft er ondertussen meer dan tien deelnames opzitten, met als beste resultaat een vierde plaats algemeen. Vorig jaar moesten ze zich tevredenstellen met een mooie tweede plaats in de GTB categorie. "De Marcos Mantis is niet de meest snelle wagen van het pak, maar staat wel garant voor betrouwbaarheid", begint teameigenaar Bert Moritz zijn verhaal.

"Het is net dié betrouwbaarheid die er ons toe in staat moet stellen om te finishen op een goede positie in het klassement. We zijn niet naar hier gekomen om te gokken. Het is niet de bedoeling om te kiezen voor een spelletje 'alles of niets'. Het zal bijna onmogelijk zijn voor ons om de goede prestaties uit het verleden te evenaren. Het reglement geeft de Porsches een enorm voordeel. Wat kunnen wij daartegen beginnen met onze Marcos? Ik denk dat België met een probleem zit. De piloten en teams kunnen kiezen uit drie verschillende kampioenschappen. In de Belcar rijdt de nationale top en is het BTCS kampioenschap de perfecte opstapklasse. De Zolder Touring Cup bevindt zich qua niveau tussen die twee series."

"Natuurlijk zijn er teams die actief zijn in meerdere kampioenschappen. Ze hebben het geld en de middelen om in het ene kampioenschap goed mee te draaien en in het andere te gaan lopen met de bloemen. Piloten als Goossens, Van de Poele, ... horen thuis in de Belcar, en niet in de Touring Cup en de BTCS. Het niveau van deze mensen is zo hoog dat het niet fair is ten opzichte van piloten die beginnen in de racerij. Dat is immers toch de bedoeling van de opstapklassen. We moeten steeds streven naar een verdeling waarin een piloot start in de BTCS, en vervolgens kan opklimmen naar het hoogste niveau; de Belcar. Dan wordt het ook mogelijk dat alle klassen voldoende deelnemers hebben, zonder dat er een bepaalde serie uit de boot valt. Op die manier krijg je een mooie klassenverdeling en hebben de teams de mogelijkheid om door te groeien. Laat de hobbyisten genieten van hun hobby en geef ze de kans om ook eens te proeven van champagne. Soms gebeurt het al eens dat toppiloten met topwagens instappen in de 'lagere' klassen. De amateurs moeten opboksen tegen professionals en verliezen de strijd. Het directe gevolg is dat de kleinere teams sponsors verliezen aan de groten ... zij zullen uiteindelijk verdwijnen met budgetproblemen. Ik ben er zeker van dat ik niet de enige ben die er zo over denkt!"

Moritz"Dit probleem zorgt ervoor dat de Belcar teams gaat verliezen aan de andere kampioenschappen, en visa versa. Het niveau zal dan in alle kampioenschappen automatisch op ongeveer gelijke hoogte gebracht worden. Hierdoor wordt de top véél te breed! Dit zal ongetwijfeld een negatief effect hebben. Het aantal deelnemers blijft dalen, en deze trend heeft zich de laatste jaren voortgezet. In Nederland hebben ze dit goed aangepakt. Daar zien we bijvoorbeeld in het Dutch Super Car Challenge kampioenschap een startveld van 60 deelnemers! Om die reden waren wij niet aanwezig in Brands Hatch. Eén week voor en één week na de overzeese meeting hadden we races in het kader van de DSCC. Daar strijden we met de Marcos mee voor het kampioenschap. Dennis Swart staat op dit moment tweede en natuurlijk hebben die meetings prioriteit voor ons."

"Volgend jaar komen we in ieder geval terug aan de start in het Mediagroep van Dyck Belcar kampioenschap. We weten echter nog niet met welke wagen we van start gaan. De voorbije jaren hebben we al gedacht aan een Saleen en een Mosler ... maar deze wagens zijn niet geschikt voor de Zolderse omloop. Moest de meerderheid van de races in Spa-Francorchamps verreden worden, dan zou het wel lonen om over te stappen op een snelle GT. Komt het er niet van, dan treden we aan met de vertrouwde Marcos Mantis aan de start. De Marcos zal dan wel voorzien worden van een sterkere krachtbron en een sequentiële versnellingsbak. Mits een goede uitslag in de Euphony 24 Uren van Zolder en goede klassering in de DSCC kunnen we volgend jaar rekenen op een goed sponsorpakket, wat natuurlijk nog meer deuren opent. We gaan de race behouden aanvangen, en we zien wel waar we aan het einde staan. Pushen gaan we niet doen, maar je zult ons ook niet over het circuit zien cruisen", gaat Moritz verder.

"Misschien is dit een kwestie die opgelost kan worden door eens rond de tafel te gaan zitten. Ik sta alvast open voor reacties", sluit Moritz af.

Fotografie: Martijn Wouters en Dirk Serneels

Bookmark and ShareVZW 24u.be - Bert Keersmaekers op zaterdag 27 augustus 2005 om 13:29.
Circuit ZolderMedigroep Van DyckPriorwebEuro PrintingCKW Media