Bij TT Racing verliep niet alles zoals gepland. Het idee om in de eerste, droge kwalificatiesessie op woensdagavond nog snel een goede tijd neer te zetten en de oude motor vervolgens te vervangen, werd immers door motoronderbrekingen in het honderd gestuurd: "De voor ons zo belangrijke eerste sessie werd eigenlijk herleid tot een zoektocht naar de oorzaak van de motorcoupures", vertelt Mattheus. "Uiteindelijk hebben we, mede dankzij de ervaring van Ellen Lohr, het euvel gevonden. Schuldige was de sensor in het powershift-systeem die voor de onderbreking van het motormanagement instaat. Eens het systeem afgekoppeld bleek het probleem opgelost. Gelukkig had ik bij aanvang van de sessie haastje-repje een 1.45" laten optekenen waarmee we toch nog op een magere 30ste stek uitkwamen."
"Regen in de tweede chronosessie donderdagochtend was voor ons een ideaal scenario dat ons normaliter had moeten toelaten om rustig de nieuwe motor in te rijden", gaat de in Belgische Monegask verder. "Freddy Loix had jammer genoeg welgeteld drie rondjes gereden toen de sessie voortijdig en definitief met code rood werd gestopt... Pech, maar niet getreurd want uiteindelijk viel alles toch nog in de juiste plooi. Nadat Freddy de eerste tien minuten van de opdrogende derde sessie (voor even nummers) had benut om de krachtbron verder in te rijden, waagde ik het er op om op slicks uit te rukken. Van de drie rondjes die me restten was er eentje verkeersvrij wat me spijts minimale turbodruk toeliet een 1.40"-er op de klokken te zetten, goed voor een vijftiende startplaats."
"Met een zeventiende stek op de grid 'staan we tenminste weer onder de mensen', de opluchting is groot!" aldus Mattheus. " Freddy en Ellen houden na hun eerder problematische kennismaking van vorige donderdag alvast een goed gevoel aan deze kwalificaties over. Houden zo!"
Bij het Selleslagh Racing Team ging alles naar wens. Marc Goossens staat nu een jaar ongeslagen op de pole in het Mediagroup Van Dyck Belcar kampioenschap. De Gelenaar maakt hier in Zolder zijn Grand Slam vol door de Corvette voor de 8ste opeenvolgende maal op de eerste startpositie te plaatsen. "Ik ben niet bezig met records", parafraseert Marc Goossens een Duitse F1-piloot, "maar het is zonder twijfel belangrijk voor het hele team en de sponsors."
"Ik ben vooral tevreden met het geheel van de sessies. De tijd van de pole dateert eigenlijk van de openingsronden van de eerste sessie wat bewijst dat de Corvette C5-R in goede doen is. En bovendien heb ik tijdens de laatste sessie een reeks van sterke tijden, allemaal rond 1.30, kunnen neerzetten. Michelin heeft hier zeker een belangrijk aandeel in. Een goede band is niet enkel snel maar ook constant en dat is bij Michelin dus zeker het geval", aldus de CPL-Trans piloot. "De piste liet echter niet meer toe. Het was hier en daar nog wat nat ... geen goede omstandigheden om echt onder de 1.30 te duiken. Maar de pole heeft ook zijn belang voor de wedstrijd zelf. Ik kan zonder verkeer vertrekken en dat is zelfs in een 24-uren wedstrijd een niet te verwaarlozen voordeel."
"Het is een positieve ervaring", opent Guy Verheyen. "Ik heb hier al zoveel van Marc Goossens geleerd, aan de zijde van zo'n piloot rijden is werkelijk geweldig. Mijn taak bestaat eruit mijn stints zo regelmatig mogelijk af te leggen en wie weet aan een heel mooi resultaat mee te bouwen."
Patrick Selleslagh was meer dan tevreden: "De trainingen en kwalificaties verliepen zoals gepland. De piloten respecteerden de afspraken, de sfeer is optimaal en we kenden geen enkel probleem."
(TT/SRT)