RacingWorld.be

Algemene terugblik op de Euphony 24U. van Zolder: SRT neemt optie op de titel

Geen vierde overwinning op rij voor GLPK en dus ook geen nieuw record voor Anthony Kumpen die voorlopig met vier overwinningen nog steeds Vincent Dupont naast zich moet dulden. Na vier uren wedstrijd was de GLPK Viper betrokken in een aanrijding en dienden ze de handdoek in de ring te werpen. De zege ging oververdiend naar de SRT-Corvette van Goossens/Hart/Verheyen/Heylen voor de GTB-Porsche van Penders/Lamot/ Couwberghs/Dujardyn en de BMW Silhouet van Van Bellingen/Leyssens/Vandermaesen/ Fumal. Drie wagens uit drie verschillende klassen bevolkten dus het algemene podium. Maar SRT heeft het niet op een dienstblad aangeboden gekregen. De Corvette kreeg tijdens deze etmaalrace véél concurrentie uit de hoek van PSI die uiteindelijk werden verraden door de mechaniek. Net zoals enkele andere favorieten zoals de Vipers van Kuismanen/Vosse/ Huisman/Alamäki en GLPK en de Porsches biturbo van AD Sport en RS Racing. Vooral na de aanrijding van Jan Heylen met de 2de BMW Silhouet van KS Motorsport verloor SRT 20 ronden tijdens de herstelling. Vanuit 8ste positie werd dan bij SRT alle registers opengetrokken en vooral via dubbele stints van Goossens en Heylen werd het gat gedicht.

In GTB reed de TT Racing-Porsche van Penders/Lamot/Couwbergs/Dujardyn buiten categorie en won het pleit voor de verrassende Ultima van Belgium Racing met Derdaele/Empsen/Verhoeven/De Wit en de GPR-Porsche van de Gastines/Turco/Tonet/ Gonnissen. In Divisie Toerisme stond het Duitse GS motorsport (Josten/Muytjens/Cracco) op de hoogste trede van het ereschavot en won meteen ook de Klasse TB. Zij werden geflankeerd door de winnaars in TA Beliën/Jakobs/Colman/Brinkmann en Carlier/ Pauwels/Pasteels/Vanderstraeten. De overige podiumplaatsen in TA en TB waren voor het Nederlandse kwartet De Hoen/ Essers/Grouwels/Wijnen, de Daikin-amazones Van de Velde/Ickx/Grifnée/Uljee en Van der Kolk/Ambaum/Köhler/Thuis. De gastklasse werd gedomineerd door AD Sport met Van den Broeck/Lémeret/Herman/Cloet voor de familie Dumarey en Speedlover met Smolderen/Houbben/Matot. 45.000 toeschouwers bevolkten tijdens deze etmaalrace de omloop. Ook het ronderecord werd verbeterd met 21 ronden en komt nu op 799. Dit uiteraard mede door de mooie weersomstandigheden en het feit dat er maar één enkele maal de pace car de baan opkwam.

In het kampioenschap komen er héél wat verschuivingen. De GTB-Porsche van Penders/Lamot pakken de leiding (191,5) in het kampioenschap voor Goossens/Hart (179) en Kuismanen/Vosse (175). In divisie Toerisme komt het duo Beliën/Jakobs aan de leiding met amper één puntje voorsprong op Josten/Haschke en 14 punten voorsprong op Broodcooren/De Coster.

Wedstrijdverslag:
Zaterdag, klokslag 17u. werd de start gegeven van de 27ste editie van de 24 Uren van Zolder. Van de 51 ingeschreven teams stonden uiteindelijk 46 teams op de startgrid. Vier Porsches van Russell Racing, Speedlover, Jes Competition en Markant moesten vertrekken vanuit de stands terwijl de BMW V8 van pole-sitter in Divisie Toerisme Georg Severich reeds tijdens de warm-up de handdoek moest werpen met een defecte krachtbron. De eerste problemen werden reeds genoteerd tijdens de opwarmingsronde toen de BMW V8 van Beliën Motorsport bleef stilstaan op de startgrid. Met een flinke achterstand konden de regerende kampioenen in Divisie Toerisme dan toch de baan op. Het was de SRT-Corvette die de bende op sleeptouw nam, gevolgd door de beide PSI-Porsches, de beide Vipers van Kuismanen en GLPK en de Porsches biturbo van Ruben Maes en Koen Wauters. De eerste ronden verliepen niet voor iedereen vlekkeloos. De Kuismanen-Viper van de aktuele leiders in tussenstand kwam reeds na twee ronden binnen met elektrische problemen. De herstelling van de bedrading duurde lang en meteen verloor de wedstrijd één van zijn kandidaat-winnaars. Ook Tim Verbergt liet zich reeds in de tweede ronde verrassen en spinde aan de Rea. Een defecte wiellager en 40 minuten in de pits waren het resultaat. En ook later in de wedstrijd zou het voor AD Sport niet van een leien dakje lopen. Bruynoghe schoof met de biturbo over een olieplek en ging de muur in. De wagen kon worden opgelapt maar viel van de zesde plaats terug in het klassement. Ook de GTB pole-sitter Vollebergh kreeg met technische averij af te rekenen en verhuisde na drie uren wedstrijd naar de kelder van het klassement. Tussen de pitstops door waren het constant de Corvette en de beide PSI-Porsches die om beurt aan de leiding reden. Iets na vier uren wedstrijd moest ook GLPK de handdoek gooien nadat Bert Longin na een aanrijding met de GS-BMW van Muytjens aan de chicane in de muur dook.

Na zes uren wedstrijd werd de eerste tussensprint voor 25% van de punten gewonnen door de Corvette voor de beide PSI-Porsches van Menten en Palttala, terwijl RS Racing op dat moment een mooie 4de plaats bezette. In GTB gingen de volle punten naar de TT-Porsche van Penders voor de Ultima van Derdaele en de Porsche van Ceusters. De tweede Ultima van Erik Qvick die lang in 2de stelling toefde stond ondertussen in het opgavepark na problemen met de versnellingsbak. In Divisie Toerisme ging het leeuwenaandeel van de punten in TA verrassend naar de MSE-BMW van Peter Beckers voor merkgenoten Beliën Motorsport en Carlier Racing. De BMW V8 van G&A Racing die in het wedstrijdbegin zelfs de top10 algemeen binnendook kreeg af te rekenen met cardanproblemen en moest ook de oliekoeler vervangen. In TB werden de punten verdeeld tussen de GS-BMW E46, de Daikin-Mini en de BMW Compact van Van der Kolk. Na zeven uren wedstrijd ging ook de poort dicht bij RS Racing toen de motor verdere dienst weigerde op een moment dat het kwartet Maes/Verbist/Tanghe/Casteleyn in vierde stelling reden. Op dat moment dook ook Heylen met de Corvette in de zandbak, verloor door het takelen en de herstelling de leiding en verhuisde naar de 8ste positie. Ondertussen vochten de broers Wauters/Schreurs/Bruynoghe en Kuismanen/Vosse/ Huisman/Alamäki zich moedig een weg terug naar de voorste gelederen.

Na 12 uren wedstrijd en half koers was het tijd voor de tweede tussensprint en de bijhorende 25% van de punten. De Porsches van Menten en stalgenoot Palttala leidden op dat moment de debatten in GTA voor de SRT-Corvette die zich op dat moment in vijfde stelling bevond. De ploeg van Penders pakte voor de tweede maal de volle buit voor de GPR-Porsche van de Gastines en de Ultima van Derdaele. De BMW V8 van Beliën scoorde ditmaal vol in TA voor Carlier en een teruggevallen Peter Beckers terwijl in TB de BMW van GS Motorsport terug de volle pot pakte voor de BMW Compact van Van der Kolk en de Daikin-MINI S3. Enkele opmerkelijke feiten waren dat ondermeer de BMW Silhouet van Van Bellingen/Leyssens/Vandermaesen/Fumal in een schitterende vierde positie toefden, terwijl bij de gastrijders de Porsche van het AD Sport-kwartet Van den Broeck/Lémeret/Herman/Cloet zesde algemeen lag voor het exemplaar van Jes Competition (Van Hoof/Van den Branden/Nelissen Grade/Heyman) dat ook de top 10 binnendook. De BMW V8 van G&A werd iets voor half koers gediskwalificeerd omdat De Keersmaecker de wagen na nieuwe cardanproblemen de wagen onrechtmatig zou geduwd hebben. Opnieuw problemen voor AD Sport. Ditmaal met de uitlaat op de wagen van de broers Wauters wat hen na een mooie inhaalrace van de 5de positie deed terugzakken naar de 21ste plaats. Brute pech ook voor de leiders na ongeveer 15 uren wedstrijd toen Palttala de PSI-Porsche in de box parkeerde met problemen aan de versnellingsbak en ophanging.

Eén van de belangrijkste momenten werden genoteerd tussen 05.00 en 09.00 uur 's morgens met niet minder dan vier wissels aan de leiding. Eerst wisselden de PSI-Porsches elkaar af tot beiden problemen kregen. Dan was het de beurt aan de TT-Porsche van Penders om de concurrentie op 2 ronden te fietsen. Tot ook zij een aandrijfriem moest vervangen en de SRT-Corvette terug het commando overnam. Bizar feit is wel dat Corvette na de uitschuiver van Heylen 20 ronden verloor en die in een tijdspanne van 9 uren terug kon overbruggen. Uiteraard ook deels geholpen door de pech van de concurrentie, maar de bemanning van de Corvette reed zich via dubbele stints terug naar de eerste plaats. Maar met vier ronden voorsprong op vier uren van het einde was het toch nog nagelbijten voor SRT. De atmosferische PSI-Porsche van Menten/Bouvy/Loix is immers een stuk minder gulzig en rekening houdend dat een tankbeurt aan de pomp véél tijd in beslag. Maar twee uren voor het vallen van de geblokte vlag blies Menten de PSI-krachtbron naar de eeuwige jachtvelden wat SRT nog iets méér ademruimte gaf. In GTB was het op een kleine 3 uur van het einde voor de Porsche van Rudi Penders enkel nog een kwestie van uitrijden zonder problemen. Zodoende verzekerde TT Racing zich van een algemeen podium en een zéér belangrijke zege in GTB. Voor de tweede plaats in GTB was het nog even afwachten of de Ultima van Belgium Racing zijn voorsprong kon behouden op de GPR-Porsche van de Gastines/ Turco/Tonet/Gonnissen. Pech was er voor enkele podium-kandidaten zoals de Bongou-Porsche van Verhoeven, Markant en First motorsport die met de versnellingsbak sukkelde. Ook de AD Sport-Porsche biturbo van de broers Wauters/Bruynoghe/Schreurs moest tijdens zijn zoveelste geslaagde inhaalrace de strijd staken met een afgebroken wielophanging.

GS Motorsport leidde tijdens de sloturen de Divisie Toerisme en de Klasse TB voor de TA-BMW van Beliën, Carlier Racing, de Nederlandse BMW van de Hoen en de Daikin-Mini die in extremis nog een andere versnellingsbak moesten monteren. De aktuele leiders Broodcooren/De Coster kregen alle zonden van Israël over zich en moesten onooglijk vele malen richting pits.

(PDS/CZ)

Bookmark and ShareVZW 24u.be - Bert Keersmaekers op zondag 28 augustus 2005 om 20:54.
Circuit ZolderMichelinPriorwebEuro PrintingHastings McKay Associates