Om de prestatie van Olivier Muytjens in de editie 2005 van de 24 Uren van Zolder op zijn juiste waarde te kunnen schatten, moet alles even op een rijtje gezet worden en moeten we even terugblikken in de tijd...
Na een geslaagd begin van het seizoen in de klasse GTB aan het stuur van een Porsche 996 GT3 Cup van Speed Lover Racing, het team van André Van Hoof, besloot de jonge racer afkomstig uit Moresnet... het geweer van schouder te veranderen! "Door een meningsverschil met de entourage van het team, besliste ik om mijn positie te herzien voor de tweede helft van het seizoen," vertelt Olivier. "Ik vind het enorm spijtig voor André Van Hoof, de verantwoordelijke van het team, die helemaal niets te maken heeft met heel die historie. Maar, voor mij is het respect voor mijn sponsors en de gemaakte beloftes essentieel..." Muytjens zat vlak voor de 24 Uren zonder stuur, maar uiteindelijk vond hij toch onderdak bij GS Motorsport van de Duitser Georg Severich. "Hij had me in het verleden al gecontacteerd en er was nog een zitje vrij in de kleine BMW 320i ex-ETCC die voorzien was voor de jonge Duitser Mario Josten en de Belg Philippe Cracco. Omdat ik wist dat Severich nauwe contacten heeft met BMW Motorsport, heb ik geen moment getwijfeld, hoewel deze wagen natuurlijk niet de krachtigste van het peloton was..."
Het resultaat van de verschillende kwalificatiesessies had dan ook geen belang, want de piloten van het nummer 91 wilden puur op uithouding het verschil maken. "De wagen verbruikt niet veel," vertelde Muytjens. "Daardoor kunnen we beurten van 2h05' rijden voor we moeten tanken. Dat is zeker een voordeel om te mikken op een ereplaats in de categorie Toerisme..." Vanaf het begin van de race, verraste de blauw-witte bolide. Na amper een uur wedstrijd, zat de BMW al in de top 3 in de Divisie!
De demonstratie ging verder tot 23 uur. Op dat moment zat Olivier aan het stuur van de BMW 320i... "We hadden ons grootste probleem toen Bert Longin me vlak voor de Chicane passeerde met zijn GLPK Viper. Op zich natuurlijk niet uitzonderlijk, gelet op het verschil in vermogen tussen de Viper en de BMW. Maar, ik begreep niet wat hem bezielde, want hij probeerde buitenom te gaan. Hij herpakte zich te laat en kwam met twee wielen in het gras. Zijn wagen ging dwars, schoof voor mij langs, waarbij ik hem even raakte, en knalde vervolgens in de muur. Stom. Een actie zoals je die van Farfus in het WTCC kan verwachten! Gelukkig was onze BMW niet te zwaar toegetakeld. Ik verloor enkel de voorbumper. Ik kon mijn weg vervolgen alsof er niets gebeurd was. Ik ben zelfs niet langs de pitlane moeten passeren..."
Goed bijgestaan door zijn teamgenoten, die zowel voorzichtig als regelmatig bleken, klom Olivier verder op in het klassement. Halfweg de race lag de BMW op de 21ste plaats, maar vooral op de 2de plaats in de categorie voor toerwagens, vlak achter de veel krachtigere M3 E46 V8 van Patrick Beliën. Een wagen die vervolgens problemen kreeg, waardoor Olivier Muytjens, Mario Josten en Philippe Cracco het commando namen. "Vanaf dat moment hebben we ons, in samenspraak met het team, volledig geconcentreerd op de overwinning in Toerisme, zonder nog te kijken naar de algemene klassering..."
De drie piloten volbrachten de opdracht met brio. Naarmate de uren vorderden, werd de stunt van de 320i steeds opvallender en de BMW kreeg veel aandacht op televisie. Maar, men moest geconcentreerd blijven en zeker niet te vroeg victorie kraaien. Na 24 uren volgde dan de ontlading, met een overwinning in Toerisme, gekoppeld aan een 12de plaats algemeen. Een ongelofelijk resultaat voor Olivier met, niet te vergeten, een van de minst krachtige wagens van het startveld... "Laten we gewoon zeggen dat het een goede ingeving was... De pers heeft voortdurend over ons gesproken en iedereen kwam me tijdens de race opzoeken en aanmoedigen. Super! Het gaf een fantastisch gevoel om op het hoogste schavotje te staan in een van de twee belangrijkste Divisies van de Belcar! Ik hoop dat ik het seizoen kan afwerken binnen het team van GS Motorsport, hoewel de opdracht heel wat lastiger zal zijn in races van 125 minuten. Maar, de sfeer binnen het team is me wel bevallen en ik had een supergoed contact met Georg Severich. Bovendien,... we hebben gewonnen!"
We kruisen de vingers voor het vervolg van het kampioenschap, zeker omdat Olivier Muytjens, dankzij deze zege in de 24 Uren van Zolder, zijn voorsprong in de Philip Verellen Junior Challenge, voorbehouden voor jongeren in de Belcar, vergroot. Kortom, een fantastisch weekend...
(VF/OM)