Voor de 24 uren van Zolder werd stiekem gehoopt op een top-10, na de 11de plaats van het afgelopen jaar. Na enkele uren wedstrijd verbaasde JES-Competition vriend en vijand door regelmatig mee te draaien in die top-10, maar jammer genoeg gooide een technisch euvel roet in het eten. Het team uit Haacht gaf niet op en vocht terug naar een 13de plaats algemeen en wat meer is, een podium in de guest-klasse.
De trainingen verliepen zoals gewenst voor het team met de zwarte Porsche Supercup nummer 59. Er werd gezocht naar een goede afstelling en zonder te forceren zetten Dries Heyman, John van den Branden, Pascal Nelissen Grade en Marc Van Hoof de wagen op een 33ste positie in een mooie tijd van 1.45.574. De warm-up op zondagmiddag diende een laatste algemene controle te zijn, maar: "plots vloog de voorkap van de Porsche open en de voorruit werd volledig verbrijzeld. We moesten aan het werk en wat meer is, we dienden vanuit de pitlane te starten. Weg mooie startplaats dus...", geeft Pascal tekst en uitleg.
John van den Branden nam om 17.00 de start en begon meteen aan een ijzersterke remonte. "Ik zat onmiddellijk in mijn ritme en ging werkelijk de ene na de andere wagen voorbij, zonder evenwel te forceren. Na mijn eerste stint, die meer dan 2 uur en een half duurde, kon ik de wagen aan de poort van de top-10 binnenbrengen, werkelijk formidabel" legt de racende drukker uit Haacht uit. Zowel Pascal als Marc zetten de weg naar voren verder en het was 's nachts Dries Heyman die de Porsche zelfs even naar een 7de plaats stuurde. "De wagen liep perfect en dan kan je in een 24-uursrace sowieso sterk presteren. Bovendien zaten we allemaal in ons ritme", vertelt Dries.
Halverwege de wedstrijd sloeg het noodlot echter toe. Pascal Nelissen Grade stond plots langs de piste stil: "Onze Porsche toonde tot dan geen enkel teken van verzwakking en dan dat... er was een probleem met de gaskabel en de wagen viel stil. We verloren meer dan een uur maar door gebruik te maken van de drankslang van mijn helm en zo de het gas via het venster te bedienen, kwam ik terug binnen. Onze mooie klassering was natuurlijk weg, we vielen terug tot op een 22ste plaats algemeen."
"En het euvel deed zich nog een tweede maal voor", vervolgt Marc Van Hoof. "Gelukkig raakten we toen tijdig aan de box en verloren amper enkele minuten. We gaven niet op en begonnen aan een inhaalrace."
"Inderdaad", beaamt John. "Met de steun van heel het team reden we voor wat we waard waren en finishten uiteindelijk 13de en wat meer is, op een derde plaats in de guest-klasse. Natuurlijk kan je beginnen tellen en kijken waar we hadden kunnen eindigen, maar dat is nu eenmaal racen. We rijden weer uit op een mooie ereplaats en brengen bekers mee naar huis, en dat telt... Bovendien heb ik eens te meer gemerkt hoe goed de sfeer in ons team is. Iedereen gaat door het vuur voor iedereen en alle rijders hebben werkelijk gedaan wat ze konden. Maar een speciale vermelding toch voor Pascal 'Macgyver' Nelissen Grade zonder wiens knutselwerk we niet aan de finish hadden gestaan. "
(JC/JES)