RacingWorld.be

Press Release TT Racing

TT Racing - Audi TTFinishen, ten alle prijze! Dat was de zware opdracht die Chris Mattheus, Ellen Lohr en Freddy Loix zichzelf én het TTRacing-team hadden opgelegd nadat hun sterk gestarte Audi TT al na vijftig minuten met motorpech in de TTRacing-box geïmmobiliseerd stond. Een opdracht die het trio, mede dankzij de onverdroten inzet van de hele TTRacing-crew tot een goed einde wist te brengen. Ook al stonden er na afloop van deze probleemrijke etmaalrace slechts 371 ronden op de teller en kwam de TT hierdoor niet eens in de officiële uitslag voor.

"Toen we zaterdagavond klokke 18.00 uur gezamenlijk beslisten om de oude motor die pas woensdagnacht was vervangen opnieuw in te bouwen, wisten we nog niet welke calvarietocht het team te wachten stond" blikt Mattheus terug. Budgettair was het toen verstandiger geweest om de handdoek in de ring te gooien maar dit team drijft nu eenmaal op geestdrift en wilskracht en ook naar onze sponsors toe was opgeven eigenlijk geen optie".

Het TT-motto "let's change some things" indachtig stortte de crew zich daarop onder leiding van hoofdmekanieker Steven Claes met man en macht op de motorwissel. Een zware klus die een uur eerder dan voorzien werd geklaard, wat Freddy Loix toeliet om om 23.00 uur met de Audi in de Limburgse nacht te verdwijnen. De race kon eindelijk beginnen! Hoewel... de rallytopper werd al snel gekonfronteerd met frekwent vermogenverlies, wellicht het gevolg van de nog op de nieuwe krachtbron ingestelde motormanagement-programmering. Een euvel waarvoor Ellen Lohr na verloop een remedie wist aan te reiken: telkens het fenomeen de kop op stak diende de stroomonderbreker kortstondig uitgeschakeld; een procedure die zowat om de drie ronden moest worden herhaald, in de sloturen van de race zelfs... elke ronde! Géén pretje dus voor het rijderstrio dat zo nooit de kans kreeg een heus wedstrijdritme op te bouwen.
Ellen Lohr - Chris Mattheus"Héél vervelend, maar eigenlijk niks vergeleken bij de beproevingen waarmee de TT-crew in de loop van de race werd gekonfronteerd" vervolgt een door vibraties en een slechte zitpositie (want aan de guests aangepast) vermoeide Mattheus. "Naast de motorwissel en drie afgelopen alternatorriemen werden immers ook de alternator zelf, de stuurbekrachtiging (met brandje door lekkende olie), het stuurhuis en een afgebroken wielophanging vervangen. Voor aanvang had ik veel scenario's in mijn hoofd maar zo één zat er echt niet tussen; we investeren zwaar in nieuw materiaal om optimaal voorbereid aan de start te verschijnen en dan maak je het mee dat zowat alle nieuwe stukken moeten vervangen worden door ... de oude die het bij gelijke belasting wél uitzingen! Dit heeft niks met voorbereiding of foutief gebruik te maken maar alles met constructiefouten. Maar goed dat we een volledige maand hebben om een en ander uit te klaren voor de volgende wedstrijd er aan komt."

"Op louter sportief vlak is deze 24U een tegenvaller. Maar ontgoocheling is een groot woord want we halen de finish en da's bij een 24U-race altijd de eerste doelstelling. Precies die fighting spirit, het-nooit-opgeven, slaat bij de sponsors aan. Trouwens, door het inlijven van Freddy Loix en Ellen Lohr kon dit hele 24U-opzet publicitair toch al niet meer stuk." besluit Mattheus die op aandringen van Lohr het laatste half uur rond maakte en de nr.10 tot vreugde van het geëmotioneerde team aan de eindmeet bracht.

Ellen Lohr: "Dit is weliswaar niet het resultaat waar we voor gingen maar ik heb me echt goed geamuseerd. Het team verdient het ook aan de finish te staan, ze hebben for-mi-da-bel werk geleverd! Die teamspirit, da's nou net wat me aantrekt in 24uurs-races. Ik houd er van samen te werken met mensen die één gezamenlijk doel hebben en die er ook voor gaan. Volkomen in de geest van de Dakar en marathonrally's waarmee ik nu professioneel bezig ben. Maar, zoveel is zeker: als Chris het me vraagt kom ik volgend jaar beslist terug! Zijn idee om Freddy en mezelf op één wagen te laten rijden vond ik gewoonweg té gek en ik weet dat Freddy er net eender over denkt!"

(HvO/TT Racing)

Bookmark and ShareVZW 24u.be - Mark Kessen op dinsdag 30 augustus 2005 om 20:00.
SRO BelgiumMichelinPriorwebEuro PrintingHastings McKay Associates