In onze voorbeschouwing van de belangrijkste wedstrijd van het seizoen blokletterden we nog: "Einde van de pechreeks in zicht voor de Ultima"? Zondagavond konden ze bij Belgium Racing daar fier op antwoorden: "Ja"! De Piloten en de ganse crew waren dan ook door het dolle heen toen Patric Derdaele de Ultima over de finish loodste. Het resultaat liegt niet. Na 24 uren wedstrijd 4de algemeen, derde in Divisie GT en tweede in de Klasse GTB. Beter kan nauwelijks.
Johan Empsen kon de Ultima met een méér dan behoorlijke 1'38"661 op de 7de startrij parkeren en reed de vierde snelste chrono in GTB. Amper 4/10 van een seconde verschil was er met de Ultima van Erik Qvick die één plaatsje beter deed op de startgrid. Maar de trainingen liepen niet gesmeerd. Een defecte wiellager en een lek in de olieradiator voorspelden ondanks de perfecte voorbereiding terug weinig goeds. Maar de Engelse bolide bewees met deze mooie chrono nog maar eens zijn snelheid en het kwartet Derdaele/Empsen/ Verhoeven/de Wit waren klaar voor de klus. De Nederlander Jan de Wit werd nog in laatste instantie aangetrokken als vierde piloot. En in tegenstelling tot voorgaande wedstrijden toen de Ultima tijdens de trainingen geen krimp gaf om dan tijdens de wedstrijd zelf nukkig te doen, was het afgelopen weekend net andersom. Geen probleemloze training, maar tijdens de wedstrijd gedroeg de Ultima zich dan uiteindelijk prima. Vanaf de start moesten de beide Ultima's niet voor elkaar onderdoen en bleven steeds in elkaars buurt en het provisionele podium in GTB. Net voor de eerste puntenverdeling na zes uren wedstrijd verdween de wagen van Qvick uit de wedstrijd en kon de droom op een dubbel Ultima-podium in GTB worden opgeborgen. Belgium Racing zette zijn opmars verder en tijdens het ochtendgloren kon Derdaele de Ultima zelfs van de 11ste naar de 5de plaats loodsen in de algemene tussenstand. Derdaele draaide hierbij
Snelle chrono's in de buurt van 1'40". Het uitvallen van de PSI-Porsche bracht hen uiteindelijk naar de 4de plaats algemeen, 3de GT en 2de GTB. Het was dan uiteraard achteraf feesten geblazen bij Belgium Racing. Patric Derdaele: "Dit doet uiteraard deugd. We hebben nu uiteindelijk bewezen dat we in staat zijn om na een lange ontwikkelingsfase en véél tegenslag de wagen echt competitief te maken. Dit is het resultaat van véél voorbereidend werk waarvan we nu eindelijk de vruchten plukken. Het was ook nodig voor de motivatie binnen het team voor de rest van het seizoen. Ik kan dan ook alleen maar iedereen bedanken voor het geleverde werk. De piloten en de ganse crew deden een prima job en de puzzel viel perfect op zijn plaats. Eindelijk loon naar werk. Ik ben een tevreden man". Ondertussen maakte de Ultima van Belgium Racing via de tussensprinten en het dubbele puntensysteem een flinke sprong van de 15de naar de 5de plaats in de tussenstand van het klassement in de Klasse GTB.
Broodcooren/De Coster verliezen leidersplaats in Toerisme
Het duo Broodcooren/De Coster deed de eerste vier wedstrijden héél wat stof opwaaien door met de BMW van Belgium Racing steeds vooraan te finishen en zodoende de leiding te veroveren in Divisie Toerisme en de Klasse TB. En daar is nu spijtig genoeg een einde gekomen. Uitgerekend tijdens de 24 Uren van Zolder, een wedstrijd waarin dubbele punten te verdienen zijn, sloeg de pech-duivel toe. Ondanks het feit dat Peter Theuws de BMW volledig reviseerde met het oog op de 24 Uren sukkelde men van het ene probleem in het andere. Teveel om op te noemen. Door het feit dat de ophanging reeds tweemaal afbrak besliste men naar het einde van de wedstrijd toe veiligheidshalve om de wagen binnen te houden en pas tijdens de laatste ronden terug de piste op te sturen om toch nog de finish te halen. Maar door het feit dat ze niet de verplichte 70% van de winnende wagen in de Klasse TB haalden, werden ze niet in de uitslag opgenomen en scoorden enkel punten na 6 en 12 uren wedstrijd. Daardoor duikt het onfortuinlijke duo Broodcooren/De Coster in Divisie Toerisme van de leiding naar de 4de plaats en in TB van de leiding naar de 3de plaats. Een dieptepunt na een perfecte eerste seizoenshelft.
(PDS/Belgium Racing)