Bij Daikin Racing Team blijven ze zweren om de bloedmooie MINI S3 steeds te voorzien van een vrouwenteam. Publicitair uiteraard zéér interessant, maar ook op sportief vlak hebben de Daikin-amazones reeds bewezen hun mannetje te staan. Vanina Ickx en Alexandra Van de Velde stonden voor de 24 Uren reeds tweemaal op het podium, maar door twee 0-resultaten doken ze terug naar de kelder van het klassement. De Euphony 24 Uren van Zolder en de daaraan verbonden dubbele punten moesten hen terug in de running brengen voor een podiumplaats bij de eindafrekening van het kampioenschap 2005. Daarvoor ging men versterking zoeken bij de Waalse Caroline Grifnée en de ervaren Nederlandse Gaby Uljee, partner van Tim Coronel. Vanina Ickx nam de kwalificatie voor haar rekening en met een chrono van 1'46"272 klokte ze de tweede tijd in de Klasse TB.
"Vanina kon probleemloos sneller, maar we hadden beslist om de risico's te beperken. De plaats op de startgrid is niet van belang tijdens een wedstrijd over 24 uren", verduidelijkt Alexandra Van de Velde de strategie van het Daikin Racing Team. "Er was ook afgesproken om tijdens de eerste helft van de wedstrijd een afwachtende houding aan te nemen en rondetijden te draaien die tussen 1'50" en 1'55" lagen. Iedereen hield zich perfect aan het opgelegde schema. We vormden een homogeen team en er was geen sprake van interne concurrentie. Na zes uren wedstrijd en de eerste puntendeling toefden we in derde stelling in Divisie Toerisme en tweede in de Klasse TB waardoor we véél punten sprokkelden. Na 12 uren en de tweede tussensprint waren we iets teruggevallen naar de vijfde plaats in Divisie Toerisme, de derde plaats in TB en pakten zodoende terug broodnodige punten. Maar dan begonnen de problemen en moesten we vaak de pits komen opzoeken. Vooral de ophanging baarde véél zorgen waardoor de wagen zéér nerveus reageerde. Ook de versnellingsbak deed zéér nukkig en op vier uren van de finish en met 22 ronden voorsprong op de vierde in de Klasse TB werd besloten de bak te vervangen. De mecano's deden hier wel een fantastische job door de schakelbak te vervangen in amper 44 minuten, waardoor we met nog 4 ronden voorsprong de laatste uren konden aanvangen. Tenslotte finishten we als vijfde in Divisie Toerisme, derde in de
"Klasse TB pakken en zodoende voor de derde maal dit seizoen een podiumplaats. De pilotes deden een prima job, maar ik wil vooral de ganse crew niet vergeten die werkelijk alles in het werk stelde om de MINI toch over de finish te halen. Iedereen gelukkig uiteraard, want het was een stresserende en moeilijke wedstrijd. En wat Grifnéé en Uljee betreft, gewoon fantastische meiden", besluit Alexandra. Het feit dat de Daikin-amazones terug een podiumplaats pakken en tweemaal goed scoorden tijdens de tussensprints na 6 en 12 uren wedstrijd, doen Ickx/Van de Velde uiteraard opschuiven in de tussenstand. In Divisie Toerisme bekleden ze nu de 6de plaats op anderhalf punt van de top5, terwijl ze in de Klasse TB nu op de 4de plaats prijken. Met nog twee wedstrijden te gaan zijn er nog 80 punten te verdelen in Divisie Toerisme en 40 in de Klasse TB. Zodoende kunnen er zich nog véél verschuivingen voordoen.
(PDS/Daikin)