RacingWorld.be

Press Release Leo Van Sande-Markus Palttala

Overwinning lag bijna binnen handbereik

Velen hadden in aanloop naar de 24 Uren van Zolder het duo Van Sande- Palttala over het hoofd gezien als er over de favorieten werd gesproken. Pas na de kwalificatiesessie begonnen enkele kenners hun mening te herzien. En na een paar uur had het grote publiek ook wel door dat met de Porsche n°5 rekening moest gehouden worden.

Kurt Mollekens nam de start voor zijn rekening. "Ik kon voor de eerste bocht de wagen nog even langs de Corvette zetten maar ik lostte op tijd het gaspedaal om brokken te vermijden. Ik kon daarna een constant hoog tempo aanhouden en hield op deze manier de Corvette in het vizier, en zorgde ervoor dat de Vipers en de Porsches achter me moesten lossen." Maar een technische euvel tijdens het tanken zorgde ervoor dat de Porsche meteen naar de 14de plaats terugzakte. Kurt reed daarna een heel sterke stint en loodste de bolide terug naar de topregionen.

Markus Palttala nam het stuur over en had tijdens zijn relais met remproblemen te kampen. "Toen we onze laatste stop maakten voor het zesde wedstrijduur beslisten we dan ook om de voorste remmen te vervangen. Aan het einde van mijn stint was het heel vervelend en moeilijk om zo te rijden. Vincent Radermecker had ook nog niet echt veel ervaring met deze auto en het zou dan ook een risico geweest zijn om hem zo de baan terug op te sturen. We hadden de stop misschien wel een kwartiertje kunnen uitstellen maar hadden zo misschien een crash veroorzaakt. Het is jammer voor die paar punten die we erdoor hebben verloren maar de wedstrijd was nog lang."

Radermecker startte misschien wat aarzelend, maar op de tabellen zag je zijn rondetijden steeds zakken en hij zorgde er dan ook voor dat de leiding ,die Markus had veroverd, werd bestendigd. Jan Heylen moest dan ook een strak tempo aanhouden om bij de Porsche in de buurt te blijven. Toen die problemen kreeg met een achterligger leek een zege alsmaar dichter te komen.

Leo Van Sande stapte dan ook met vreemd gevoel in de wagen. "Op dat ogenblik zie je goed hoe belangrijk iedere piloot binnen het team is. De drie piloten voor mij hadden goed werk afgeleverd en ik moest deze lijn proberen door te trekken." Leo nam tijdens de nacht twee stints voor zijn rekening en zorgde er met de andere piloten voor dat de beide PSI Porsches in elkaars buurt bleven. Een één-twee voor PSI leek op dat moment niet langer meer op alleen maar een droom.

Maar rond 8 u ’s morgens kwam Markus binnen met een haperende versnellingsbak. Samen met andere herstellingen ging zo bijna anderhalf uur verloren. Plots waren de overwinning en een goede klassering verder dan ooit. Het kwartet ging dan ook op zoek naar een zo goed mogelijke klassering en kon zelfs nog een tweede plaats in de GTA- klasse in de wacht slepen. Bij Leo Van Sande blijft de gemiste kans wel zwaar op de maag liggen. "We hadden een heel sterk team voor deze wedstrijd waardoor we qua snelheid niet veel voor de Corvette hoefden onder te doen. Zonder die problemen hadden we de wedstrijd zonder twijfel gewonnen. Verleden jaar dacht ik al dat we dichtbij waren, maar dit jaar had ik dit gevoel nog meer. En het is inderdaad toch nog een mooi resultaat en we doen uiteindelijk een goede zaak in het kampioenschap. Maar als we nu niet zouden teleurgesteld zijn, zouden we beter een andere hobby of beroep zoeken." Over een grote maand zakken Leo en Markus ongetwijfeld met nog meer honger terug naar Spa af om hun vierde plaats in het klassement te verstevigen of misschien zelfs te verbeteren.

(Lesmo Sportmanagement)

Bookmark and ShareVZW 24u.be - Dries De Smet op donderdag 1 september 2005 om 08:54.
Circuit ZolderMichelinPriorwebEuro PrintingMouchaers Media Services