In de eerste Belcar Short News na de pas verreden Euphony 24 Uren van Zolder blikken we nog even terug op deze etmaalrace en belichten we de naweeën ervan. Zo werden alweer enkele records verbroken. De Corvette van SRT bracht het aantal afgelegde ronden op 799. Een verbetering met liefst 21 ronden. En zeggen dat de Corvette na de sortie van Jan Heylen zo’n kleine 20 ronden in de box stond voor herstelling. Uiteraard speelden de ideale weersomstandigheden en het feit dat de pace car maar éénmaal moest uitrukken daarin ook een grote rol.
Intussen verliep het minder goed voor de SRT Corvette. Tijdens hun verplaatsing naar Albi, waar ze in het kader van een manche voor het Franse GT-kampioenschap aan de slag gingen met Bruno Hernandez en Soheil Ayari, ging het tijdens de tweede kwalificaties helemaal mis. De Corvette vatte vuur en het team zal nog keihard moeten werken om de wagen tegen begin oktober klaar te krijgen.
Nog een nieuw record is dat Maxime Dumarey het podium haalde bij de gastwagens. Maxime is met zijn 16 lentes niet alleen de jongste deelnemer ooit tijdens een Belcarmanche; hij is uiteraard ook de jongste die ooit op het ereschavot stond.
Marc Goossens blijft het record van het aantal poles op rij maar aanscherpen. Tijdens de derde ronde van de eerste kwalificatie parkeerde de Gelenaar de SRT-Corvette met een chrono van 1’30”204 voor de 8ste maal op rij op de pole. Geen record betreffende de chrono, want Goossens ging al verschillende malen onder de 1’30”. Maar wel een nieuw record voor de pole tijdens deze 24 uren. Vorig jaar stond de Corvette ook al op de pole met een tijd van 1’30”336. Het is trouwens ook de eerste algemene overwinning van een Corvette tijdens een etmaalrace op Europese bodem.
In het persverslag na de wedstrijd zijn een paar foutjes geslopen die we willen rechtzetten. In tegenstelling tot wat vermeld werd, is het niet het team van Speedlover dat de derde plaats veroverde in de gastklasse, maar wel Jes Competition met Van Hoof, Van den Branden, Nelissen-Grade en Dries Heyman. In de Divisie Toerisme komt inderdaad de BMW V8 van Beliën/Jakobs aan de leiding in de tussenstand, maar dan wel met een voorsprong van 2 punten op de TB-BMW van Haschke/Josten en 30 punten op Dehoen/Essers terwijl Broodcooren/De Coster verhuizen van de leiding naar de 4de plaats op 34,5 punten van de leiders en titelverdedigers.
Met nog twee wedstrijden te gaan heeft al één team een Klassentitel op zak. In de Klasse GTB kan de Porsche-tandem Penders/Lamot immers niet meer worden bijgebeend door de concurrentie. Met nog 40 punten te verdienen hebben Penders en Lamot immers al 50 punten voorsprong op de Ultima van Erik Qvick. Deze laatste sprokkelde zéér weinig punten tijdens de Zolderse etmaalrace en voelt nu de hete adem van First Motorsport (Van Rompuy/Vanloo/Haane) in zijn nek. Momenteel prijkt de GTB-Porsche van Penders/Lamot ook aan de leiding in de Divisie GT. En in deze fase van het kampioenschap is dit een uniek feit in de geschiedenis van de Belcar. De TT Racing-Porsche telt respectievelijk 11,5 en 14,5 punten voorsprong op de SRT-Corvette en de Kuismanen-Viper.
Rudi Penders: “Wij maken ons weinig illusies betreffende het algemene kampioenschap. Als de Corvette nog tweemaal wint, moeten we tweemaal derde worden en onze Klasse winnen om kampioen te worden. Gezien de korte wedstrijden is dit enkel mathematisch te verwezenlijken. Maar als de concurrentie nog steken laat vallen, is het uiteraard niet onmogelijk. Onze doelstelling was om het kampioenschap in GTB te winnen en een top 5 algemeen te viseren. De GTB-titel is een feit en nu kunnen we ons toeleggen om een plaats binnen de top 3 algemeen te bemachtigen. Maar in normale omstandigheden is een top 5 algemeen al hoog gegrepen met een GTB-wagen”.
Niet minder dan 45.000 bezoekers kwamen tijdens dit tweedaagse autosportfeest afgezakt naar Circuit Zolder. Door het nieuwe systeem met de barcode is het ook de eerste maal dat de Zolderse organisatoren exacte cijfers op tafel kunnen leggen.
Voor de vierde maal op rij werd de Euphony 24 Uren van Zolder live gecoverd door de ploeg van 24U.be. Deze vzw, waarbij een 11-tal personen zich uit de naad werken om het kluwen tijdens deze etmaalrace te ontrafelen, gaf opnieuw het beste van zichzelf en wordt stilaan een begrip tijdens de Euphony 24 Uren van Zolder. Ook zij boekten flink vooruitgang. Zij waren al vanaf 15 juli online met voorbeschouwingen en kregen in totaal niet minder dan 60.000 unieke bezoekers over de vloer, wat een stijging betekend van 39% tegenover vorig jaar.
De originele Porsche Supercup van First Motorsport wist zijn derde plaats in GTB te handhaven. In Divisie Toerisme doen Beliën en GS Motorsport (Haschke/Josten) de beste zaak. Zij klimmen namelijk naar de kop in het klassement.
De grootste pechvogel in de tussenstand is uiteraard de Kuismanen-Viper die de leiderspositie uit handen moet geven, terwijl ook Qvick Motors Racing, AD Sport (Wauters/Wauters), RS Racing en de PSI-Porsche van Menten/Bouvy belangrijke punten lieten liggen na diverse technische tegenslagen. Vanierschot zag ook een goede klassering met de GTB-Porsche aan zijn neus voorbijgaan toen op amper 30 minuten van het einde het linker achterwiel afbrak en Daniëls hard in de muur knalde.
In Divisie Toerisme is het duo Broodcooren/De Coster de grootste pechvogel. Zij reden niet de opgelegde 70% van de winnende wagen uit hun Klasse en werden daardoor niet geklasseerd. In Divisie Toerisme zakken ze van de leiding naar de vierde plaats, terwijl ze in Klasse TB van de 1ste naar de 3de plaats verhuizen. In de Ladies Challenge vergroot Kelly Jamers haar voorsprong op het duo Ickx/Van de Velde. In de Philip Verellen Junior Challenge rukt Johan Vanloo zich met vijf tellen voorsprong los van Olivier Muytjens.
Van de uiteindelijk 50 wagens die de start namen, bolden 31 bolides onder de geblokte vlag door en werden uiteindelijk 26 wagens in de uitslag opgenomen.
(PDS/CZ)