Anthony Kumpen is doorheen de jaren een begrip geworden in de Belgische circuitracerij. De Hasselaar heeft reeds vier maal de 24 Hours of Zolder op zijn naam geschreven, telkens met een Chrysler Viper GTS-R uit de stal van GLPK-Racing. Vorig jaar was Kumpen op weg naar een vijfde overwinning, maar nog voor middernacht verdween de wagen uit strijd na een crash. De Viper werd opnieuw opgebouwd en verkocht aan AD-Sport. Als strijdwapen voor de Mediagroep van Dyck Belcar Original 2006 opteerde GLPK-Racing voor de Corvette C5-R.
"Voor mij is dit de negende deelname aan de 24 Hours of Zolder", begint Anthony Kumpen zijn verhaal. "De 24 Hours is steeds een heel moeilijke race omdat het erg zwaar is voor de wagen en de piloten. Het is bijgevolg ontzettend belangrijk om de wedstrijd goed in te delen. Ik denk dat we met onze ervaring een voordeel hebben ten opzichte van de concurrentie. Natuurlijk hoop ik dat ik voor de vijfde maal kan winnen, dan ben ik alleen recordhouder... maar dan moet alles meezitten."
Kumpen wordt op de Corvette C5-R bijgestaan door Bert Longin en Mike Hezemans. Het trio was in het verleden erg succesvol in de Zolderse etmaalrace. "Wij komen goed voorbereid aan de start, daar kan je van op aan", vertelt een zelfzekere Bert Longin. "Een twintigtal mensen zijn druk in de weer om onze Corvette C5-R in perfecte staat aan de start te brengen. Het team heeft veel ervaring in 24 uur-races. Ikzelf heb al ongeveer vijftien etmaalraces achter de kiezen. Hiervan heb ik er drie gewonnen en kon ik tien maal bij de eerste drie finishen."
"Een race van tweemaal rond de klok vraagt veel voorbereiding", gaat Longin verder. "Hans Saenen begint met de opbouw van een klein dorpje, bestaande uit twee mobilhomes, een massagewagen en een tent. Daarnaast prepareren we ook een massagetafel en een fiets op rollen. Waarom fietsen? Na elke stint moeten we het melkzuur uit ons lichaam fietsen. Hierdoor zijn we in staat om de hele week fit blijven. Ook blijven we actief in de fitnesszaal. Daar trainen we iets minder intensief. De nadruk wordt nu gelegd op het duurtrainen. Dat wil zeggen: langer trainen, met minder zware gewichten en meer herhaling. Mijn oogtrainer heeft ook een speciaal programma opgesteld om beter te presteren in het donker. Hiernaast is ook voeding een belangrijke factor. Lichtverteerbaar voedsel en pasta zijn de sleutel tot succes."
Tot slot gaf Bert Longin ons nog een leuke anekdote mee: "Enkele jaren geleden was er tijdens de 24 Hours of Zolder een lange safety-car procedure. Geloof het of niet, maar ik viel in slaap in de racewagen. Om wakker te blijven had ik met Hans een lang gesprek over koetjes en kalfjes. Dankzij het babbelen kon ik geconcentreerd blijven, en uiteindelijk hebben we die race nog gewonnen. Een resultaat dat ik dit jaar hoop te herhalen!"
Foto's: Martijn Wouters