Na de zware crash tijdens de Spa Euro Race was het lange tijd onzeker of de GLPK-Viper ooit nog over het asfalt zou daveren. De Chrysler Viper GTS-R had een goede kans op de overwinning in Spa tot het noodlot toesloeg. Een probleem met de ophanging of een lekke band maakte van Bert Longin een passagier in de Viper. Het Amerikaanse addergebroed ging rechtdoor in Blanchimont, waar een vangrail de bolide tot stilstand bracht. Longin kwam er gelukkig zonder kleerscheuren vanaf. De Leuvenaar had de dag erna enkel last van een buil en een stijve nek. Voor de wagen zag het minder goed uit ...
"Bij de impact raakte het chassis beschadigd. Eind vorige maand zijn we begonnen aan de herstelling van de Viper", vertelt Anthony Kumpen. "Het chassis werd ondertussen terug recht getrokken, maar het probleem zit vooral bij de onderdelen. Aangezien er nog maar weinig Vipers actief zijn in de internationale racerij is het moeilijk om de juiste onderdelen te vinden. De GLPK-Viper kon dankzij eigen ontwikkelingen en zelfgemaakte stukken steeds meedraaien met de top. Deze stukken kunnen niet aangekocht worden. Er zal niets anders opzitten dan deze stukken opnieuw te fabriceren. Ik heb er echter alle vertrouwen in. Het is geweten dat GLPK-Racing de beste techneuten in haar rangen heeft en het staat als een paal boven water dat de Viper in optima forma aan de start van de 24 Uren van Zolder komt."
Naast het probleem van de onderdelen moet GLPK-Racing op zoek gaan naar een extra piloot. De teamleiding besliste in functie van het FIA GT programma met de ex-fabrieks Corvette dat Mike Hezemans permanent aanwezig moet zijn in Oschersleben. Anthony Kumpen en Bert Longin zullen heen en weer pendelen tussen Duitsland en België. Het stond al een tijdje vast dat de Nederlandse Belg Val Hillebrand het vaste Belcar duo zou komen versterken voor de Zolderse etmaalrace. Hillebrand deed de afgelopen jaren veel Viper-ervaring op, onder andere met het Nederlandse Zwaans Racing in het FIA GT kampioenschap. Het is nog onduidelijk wie als vierde piloot aangetrokken zal worden. Het team is alvast in gesprek met Marc Duez, een klinkende naam in de Belgische en internationale autosportwereld ... iemand die ideaal zou fungeren binnen de sfeer van de GLPK-familie.
De voorbije vijf jaar won de Limburgse équipe maar liefst vier edities van de 24 Uren van Zolder. De ambities liegen er niet om: "Ondanks dat de Viper een beetje outdated is in vergelijking met de Corvette C5-R van SRT, hebben we een goede kans op de overwinning", vult men uit het GLPK kamp aan. "We zakken niet naar Zolder af om te fungeren als veldvulling. Tijdens de kwalificaties zullen we strijden voor de eerste rij, maar als we realistisch zijn dan ligt de pole buiten ons bereik. Net zoals de voorbije jaren zullen we een rustige start nemen en langzaam maar zeker proberen het laken naar ons toe te trekken. Deze strategie heeft de afgelopen edities steeds gewerkt, en dat zal nu niet anders zijn. De Viper draait als een Zwitsers uurwerk en over de betrouwbaarheid moeten we ons geen zorgen maken. Als we uit de problemen blijven en geen gekke dingen doen maken we een goede kans om op zondagnamiddag als eerste de zwart-wit geblokte vlag te passeren."
(MK)
Fotografie: Racingworld.be - Marnik Mouchaers en Anthonykumpen.com