De editie 2005 van de 24 Hours of Zolder was voor KS-Motorsport een hoogtepunt. De derde plaats van Steve Vanbellingen, Armand Fumal, Marnix Vandermaesen en Koen Leyssens verraste menig kenner. "Maar ik besef nu al dat dit huzarenstuk overdoen, moeilijk zal worden" vertelt Steve Vanbellingen enkele dagen voor de 24 uur van Zolder. "Met onze twee BMW's is een top-10 realistisch, een top-5 een stiekeme ambitie en een podium een soort van droom."
KS Motorsport trekt naar Zolder met twee evenwichtige teams: aan boord van het nummer #24 vinden we Armand Essers, Damien Coens, Marnix Vandermaesen en Steve Vanbellingen zelf. De BMW M3 Silhouette onder startnummer #25 is voor Koen Leyssens, Bert Redant, Werner Moonens en Wim Lumbeeck.
"Beter doen zal inderdaad moeilijk zijn", gaat Steve verder. "Maar begin dit jaar wonnen we ook al driemaal in de BTCS en dat hadden we ook niet durven verhopen. Gezonde ambitie in de sport moet er zijn en als je beter scoort is dat mooi meegenomen."
"We veranderen in ieder geval niets aan onze sportieve tactiek. We rijden niet aanvallend en net zoals afgelopen jaar leggen we onszelf een vast ritme op. Al tijdens de vrije trainingen zoeken we naar een ritme dat de wagen en de piloten 'fris' houdt en dan is het zaak om zo weinig mogelijk tijd in de pitlane te verliezen. Zo'n wedstrijd over 24 uur heeft eigenlijk geen geheim recept: rijden, rijden en nog eens rijden is de boodschap."
"Al komt er wel heel wat voorbereiding bij kijken", gaat Koen Leyssens verder. "Onze wagens worden voor het merendeel in 'sprint'wedstrijden ingezet, van een tot twee uur en nu gaat het plots over een volledig etmaal. In functie daarvan zijn er een aantal technische wijzigingen aan de wagens aangebracht."
"Vanzelfsprekend doen de piloten het met iets minder vermogen. We rijden met endurancemotoren die wat minder pk's leveren, maar normalerwijze veel betrouwbaarder moeten zijn. Dit, in combinatie met een gewijzigde elektronica, is bovendien goed voor een lager verbruik, waardoor we toch wel wat ronden per rijbeurt uitsparen. Zeker in Zolder, waar je aan een klassieke tank pompt, is dat niet te verwaarlozen. En tot slot rijden we met gewijzigde versnellingsbakverhoudingen, wat de duurzaamheid van de versnellingsbak ten goede komt. Zolder is voor de techniek immers een loodzwaar circuit en daar houden we ook rekening mee."
KS Motorsport is dus klaar voor de 24 uur van Zolder en rekent op een trouwe schare supporters. "Ah, een twaalfde man is niet enkel in voetbal belangrijk. Iedereen van het team trekt zich daar aan op en dus reken ik erop dat alle supporters er zullen zijn", sluit Steve af.
JC/KS press - Foto: EM/KS press