Het aftellen is begonnen. De teams worden nerveuzer. De 23ste uitgave van wat nu een professionele "24 Hours van Zolder" is zal zaterdagnamiddag om17 uur worden op gang gevlagd. Tim Joosen, Luigi Vroman, Mathieu Geerinckx en Christophe Pampel sturen de BMW E46 M3 WTCC over hun vertrouwde asfaltlint in de etmaalrace die een plaats onder de grote evenementen heeft ingenomen. Was er bij de eerste editie van 1983 nog plaats voor de pure amateurs, dan is nu een minimum aan professionele instelling vereist om een zo moeilijke race tot zondagnamiddag tegen 17 uur tot een goed einde te brengen.
"Deze race blijft vol valstrikken zitten", zegt Tim Joosen (34) die voor de vierde keer aan de start komt, "Er is het verkeer omdat het een relatief kort circuit is, maar vooral zijn de snelheidsverschillen in het geharrewar op de rechte lijn risicovol. Ook de nacht is langer eind augustus dan eind juli (24 Uren van Francorchamps). De verdere moeilijkheidsgraad hangt van de weersomstandigheden af. Bij helder weer en volle maan is de nacht niet moeilijker dan overdag. Maar als het bewolkt is of gaat regenen is het een ander verhaal. De lichten van de tegenstanders, vooral de snellere wagens uit classe 1, kunnen je verblinden in de achteruitkijkspiegels en ook is het 's nachts moeilijk olie of water op het asfalt te zien.De nacht houdt altijd zijn verrassingen in petto. Ook al omdat de gele, groene en rode vlaggen worden vervangen door lichten, maar de blauwe en rood-gele niet..."
"Ons team heeft in het verleden al bewezen 's nachts dezelfde tijden te kunnen neerzetten als tijdens de dag. Onze coureurs hebben een goede terreinkennis in Zolder, maar ook krijgt de motor meer zuurstof door de hogere densiteit van de lucht, de banden slijten minder, remmen worden minder warm...en met een scherpe arendsblik zie je eigenlijk als overdag. Aan oogtraining, zoals in topteams, zijn wij nog niet toe, maar een goed zicht van de coureur is van kapitaal belang", voegt Christophe Pampel eraan toe. Hij heeft de auto helemaal opnieuw opgebouwd en hoopt samen met chef-mecanicien Sven Haaren de slijtageslag van Zolder tot een goed einde te kunnen brengen.
Door het drukke verkeer en het korte karakter van de omloop moeten vele teams tussen 30 en 36 keer schakelen per ronde. Dat is werken geblazen ! "Voor ons Euroracing, valt het schakelen mee omdat wij, eens gelanceerd, enkel 3, 4 en 5 gebruiken. Niettemin blijft het over 24 uren gezien een hele klus", vertelt Tim Joosen nog.
De vier coureurs zorgen dat ze van niets teveel eten, maar laten niet echt iets dat ze graag lusten. Tijdens de race komt het erop aan veel water te drinken en er wordt overwegend pasta gegeten. De vier van Euroracing staan zaterdag goed gewapend aan de start, met een hoog moreel, een goede technische verzorging van de BMW met zijn WTCC-veiligheidskooi die extra stijfheid waarborgt en dus de wegligging dient. De woensdagavondtrainingen moeten toelaten de eerste afstellingen te verfijnen voor de race.
Christophe Pampel viseert niet direct een kloeke strijd met de concurrentie. Wel een steengoed resultaat zondagnamiddag om17 uur. "Luigi Vroman, Mathieu Geerinckx, Tim Joosen en ik willen onze eigen race rijden en ons niet zozeer concentreren op wat de anderen al dan niet doen. Onze koers staat in functie van de duur en de omstandigheden" zegt de tuner uit St.Job.
Euroracing press
European Formula Racing press - Foto: European Formula Racing press