RacingWorld.be

ProSpeed Competition: 24 Hours cruciaal voor kansen in het kampioenschap

ProSpeed Competition: 24 Hours cruciaal voor kansen in het kampioenschapBelgië's nationale autosportseizoen beleeft dit weekeinde haar jaarlijkse climax met de vijfde race van het MVD Belcar kampioenschap, de traditionele 24 Hours of Zolder. Er zijn dit keer dubbele punten te verdienen (na zes, 12 en 24 uur), hetgeen wil zeggen dat dit de wedstrijd bij uitstek is waarin je snel én regelmatig moet zijn. Zo ook ProSpeed Competition, dat voor haar tweede opeenvolgende etmaalrace deze zomer weer twee wagens inzet.

"Het zijn een paar erg drukke weken geweest," zegt teambaas Rudi Penders, "maar de resultaten mogen er zijn. We werden nipt tweede bij de vorige Belcarrace op de Lausitzring en we finishten met één wagen op het podium in de 24 Hours of Spa een week later. Toegegeven, onze eerste wagen was niet veel geluk beschoren in Spa, toen een Ferrari-piloot bij mij binnen reed in amper de vierde ronde van de race. Gelukkig kon onze crew alles weer als nieuw herstellen en slaagden we er toch nog in vijfde in de klasse te eindigen. De race in Zolder zal dus een cocktail zijn van een beetje sportieve wraak, een beetje "dank-u-wel" aan de crew door uit de problemen te blijven en veel strategie en absoluut finishen om zo onze kansen op de titel te vrijwaren."

Het is in Porsche-kringen absoluut geen ongewone zaak om bij de Zolderse 24 Uren eerder voor duurzaamheid dan voor snelheid te kiezen. Immers, Zolder is een technisch cicruit eerder dan een zogenaamd "power track", en dus is het aan het eind van de rit beter om voor uithouding eerder dan voor pk's te kiezen. Zodoende zit er in de Porsche 911 GT3 RS van Penders/Lamot niet de gebruikelijke 3.8-liter RSR motor, maar wel en 3.6-liter Supercup variant. De tweede wagen is zelfs helemaal een Supercup auto, eerder dan de normale RS.

ProSpeed Competition: 24 Hours cruciaal voor kansen in het kampioenschap"Wat we eventueel verliezen in zuivere snelheid maken we ruimschoots goed in minder verbruik," aldus Technisch Directeur, Luc Goris. "Het van absoluut en vitaal belang dat we er staan na zes, 12 en 24 uur, en bovendien ook nog zo hoog mogelijk algemeen finishen. Rudi en Franz finishten worig jaar al tweede algemeen, maar om dit jaar voor de overwinning te gaan moeten de grote jongens in de klasse 1 wel erg veel pech kennen. We hebben theoretisch zo'n 15 ronden voorsprong door minder tankstops dankzij een zuinigere wagen, maar eigenlijk zouden we 30 ronden "voorsprong" moeten hebben om aan het einde van de rit op gelijke voet te staan, als de Corvettes geen problemen hebben. En aangezien de eerste vier wedstrijden van het jaar gewoon gezondheidswandelingetjes van de Corvettes waren zie ik niet goed in hoe we hen zouden kunnen verslaan. Let wel, een podiumplaats algemeen is echter even goed mogelijk, net zoals een klasse-verwinning een nodzaak is."

Om hun kansen maximaal te vergroten, zet ProSpeed Competition twee zeer competitieve kwartetten in. Vier piloten per wagen is geen luxe in Zolder, als je weet dat de winnaars van vorig jaar zo'n slordige 700 ronden afwerkten. In de eerste auto worden Rudi Penders en Franz Lamot vergezeld door Kurt Dujardyn en Carl Jacobs. Dujardyn en Penders reden eerder al samen in Le Mans in 2000 met een vergelijkbare Porsche, terwijl eerstgenoemde ook nog tweemaal de 24 Hours of Zolder won.

Voormalig Radical-kampioen Carl Jacobs is geen onbekende in de uithoudingsracerij en al helemaal niet in de 24 Hours of Zolder. "Dit worden mijn twintigste 24 Hours of Zolder," vertelt hij. In 1999 won Jacobs zijn klasse in de 24 Uren alsook de Belcar GTB title aan het einde van dat jaar, ook al aan het stuur van een Porsche. In de tweede wagen krijgen vaste piloten Pascal Nelissen Grade en Christian Kelders het gezelschap van ProSpeed's derde duo, te weten Jos Van Roij en Patrick Poncelet, die normaal in de Belcar Endurance Cup rijden, waar ze overigens aan de leiding van hun klasse staan. "Ik ben er zeker van dat we een nog beter team hebben dan we vorige maand in Spa hadden," zegt Pascal Nelissen Grade. "We kunnen het allemaal goed vinden op persoonlijk vlak, hetgeen altijd helpt, en ook onze rondetijden liggen allemaal bij mekaar in de buurt. Ik denk dat het geen onrealistische gedachte is als ik zeg dat we goed in de top tien moeten kunnen finishen."

Behalve dat de 911 GT3 RS van Penders en Lamot en co een meer dan grondige revisie heeft gekregen na de perikelen van Spa, zal de wagen voor deze wedstrijd ook een speciaal "verjaardagspakje" aangemeten krijgen, dat woensdag zal worden voorgesteld.

BW/ProSpeed press

Bookmark and ShareVZW 24u.be - De redactie op dinsdag 22 augustus 2006 om 14:26.
Circuit ZolderMedigroep Van DyckPriorwebEuro PrintingMultidesk.be - Dé gratis PC- en multimedia helpdesk!