RacingWorld.be

Preview GLPK Racing: "Winnen is de opdracht!"

Preview GLPK Racing: \"Winnen is de opdracht!\"Dit weekend worden in Zolder de 24u van Zolder gereden, dat is de vijfde wedstrijd van het Belcar kampioenschap. Het GLPK team van Bert Longin en Anthony Kumpen wonnen dit jaar alle vier de voorgaande wedstrijden en willen hun zegereeks verder zetten. Het GLPK team start met dezelfde rijders als in Francorchamps. Kumpen, Longin, Hezemans en Mollekens eindigden als derde in Francorchamps. In Zolder willen ze winnen.

Anthony Kumpen kan deze wedstrijd voor de vijfde keer winnen en zo alleen recordhouder worden wat betreft het aantal overwinningen in deze etmaalrace. "Dat is altijd leuk, maar een record nastreven is geen doel op zich. We starten altijd om te winnen en als dat lukt dan doe je het goed in de statistieken. Maar de zege is zeker nog niet binnen. We mogen de concurrentie niet onderschatten. Ik ga vanavond proberen een zo goed mogelijke tijd te laten optekenen tijdens de nachtkwalificaties. In principe zijn die niet zo belangrijk omdat je overdag sneller kan gaan, maar stel dat het morgen zou regenen dan krijg je een hele andere situatie en is de tijd van vannacht wel belangrijk. Snel gaan zonder risico's te nemen is de opdracht."

Bert Longin neemt dit weekend voor de tiende keer deel aan deze wedstrijd en hij kan prima cijfers voorleggen. Drie zeges, vier podiumplaatsen. "En ik zou er graag nog een zege aan toevoegen als het even kan. De Corvette C5-R start met 80 kg ballast. Het extra gewicht dat we kregen in de vorige wedstrijd wordt kwijtgescholden voor deze wedstrijd. De ballast is geen probleem, het brandstofverbruik is het belangrijkste in deze wedstrijd. De Corvette heeft een tankinhoud van 100 liter, dat is 20 liter minder dan de Viper vorig jaar. We gaan dus een keer of vijf meer moeten komen tanken waardoor we dus een ronde of 12 zullen moeten ophalen. Winnen is de opdracht, maar makkelijk is het zeker niet."

Mike Hezemans reed al ettelijke 24u wedstrijden. Le Mans, Francorchamps, Zolder. Hij was er telkens bij. Mike kan dus perfect een vergelijking maken tussen al die uithoudingswedstrijden. "Men gaat het wellicht raar vinden, maar Le Mans is de makkelijkste en Zolder is de moeilijkste. In Le Mans heb je veel rechte stukken waar je even kan uitblazen, dat heb je niet in Zolder. In Zolder ben je constant bezig. Er is veel verkeer, er is veel verschil in snelheid tussen de rijders waardoor je dus geconcentreerd moet blijven. Je moet constant schakelen en er is geen enkel stuk waar je even kan uitblazen. In vergelijking met Francorchamps is de concurrentie hier beduidend minder, wat niet wil zeggen dat er geen kwaliteit aanwezig is in Zolder. Integendeel, maar Francorchamps telt mee voor het wereldkampioenschap FIA GT en dat is toch een ander niveau."

Net als dat in Francorchamps het geval was vervoegt Kurt Mollekens ook voor deze wedstrijd het GLPK team. "Het is fijn als je twee keer op korte tijd het vertrouwen krijgt van dit team. Mijn opdracht is dezelfde als in Francorchamps. Snel rijden en foutloos blijven. Het enige verschil met Francorchamps is dat ik nu wat meer ervaring heb met de Corvette. Nu rijden we met de C5-R, de vorige keer was dat met de C6-R. Ik verwacht geen grote verschillen tussen beide wagens."

ED/GLPK press - Foto: GLPK press

Bookmark and ShareVZW 24u.be - De redactie op woensdag 23 augustus 2006 om 12:19.
SRO BelgiumMichelinPriorwebEuro PrintingHastings McKay Associates