We hebben er drie wedstrijden moeten op wachten, maar de Daikin-amazones Alexandra Van de Velde en Caroline Grifnée tekenen terug present. Met hun deelname aan de Euphony 24 Hours of Zolder keren ze terug langs de grote poort. Maar het heeft bloed zweet en tranen gekost.
Na het mislukte Ferrari-avontuur met BPO-Racing was het voor Daikin Racing Team uitkijken naar een spectaculair alternatief. De Belcar Home Race werd nog betwist met de MINI S3, maar deze wagen blijkt nu definitief voorbijgestreefd in de Mediagroep Van Dyck Belcar Original.
Het Daikin Racing Team wou terug met een uniek project aan de start komen. Dat werd gevonden in Duitsland waar Schubert Motors een BMW 120d bouwde die reeds twee etmaalraces in Dubai en Nürburgring achter de kiezen heeft. Op de Duitse Nürgurgring werd deze wagen zelfs vijfde algemeen met Hans Stuck-Claudia Hürtgen-Marc Hennerici en Torsten Schubert aan het roer.
Deze superdiesel die 245 pk ontwikkelt en 450 Nm koppel heeft is nu in handen van het Daikin Racing Team. Het vaste duo Van de Velde-Grifnée wordt in de Zolderse 24 Uren bijgestaan door de Nederlandse Gaby Uljee die vorig seizoen reeds Alexandra, Caroline Grifnée en Vanina Ickx kwam versterken en niet treuzelde om terug paraat te tekenen. Als vierde pilote werd Steffi Halm aangetrokken. Deze Duitse is momenteel aktief in de Duitse MINI Challenge en deed reeds 24 uren-ervaring op tijdens de etmaalrace in Dubai.
Daikin Racing Team blijft zweren bij zijn concept om steeds aan te treden met een dameskwartet. Ook dit jaar zijn ze er in geslaagd om vier competitieve dames samen te krijgen. Een spijtige zaak is wel dat Vanina Ickx, momenteel aktief in DTM, geen toelating kreeg van Audi om de Daikin-BMW te komen versterken.
“Het is dit jaar niet van een leien dakje gelopen”, zucht Alexandra Van de Velde die afgelopen weken druk in de weer was om alles in goede banen te leiden. “We hebben de wagen pas aangekocht en amper aan de tand kunnen voelen. De BMW is in opdracht van BMW Motorsport door Schubert Motors opgebouwd en voelt zéér goed aan. De keuze voor een diesel is niet nieuw voor de Belcar, maar toch vrij uniek. We hebben enorm véél vertrouwen in de wagen. De vijfde plaats tijdens de 24 uren van de Nürburgring is uiteraard niemand ontgaan. Deze BMW 120d heeft zijn betrouwbaarheid bewezen en is een ideale wagen voor ons. Vooral wat de 24 Hours of Zolder betreft. Naast de betrouwbaarheid is de zuinigheid ook zéér belangrijk tijdens deze etmaalrace. We hoeven véél minder te stoppen aan de bevoorrading en kunnen zodoende een pak tijd uitsparen. Iets wat tijdens een wedstrijd over 24 uren van kapitaal belang is. Een snelvulsysteem mag tijdens de 24 Hours of Zolder niet worden gebruikt waardoor iedere wagen aan de benzinepomp moet bevoorraden. En daar kunnen we véél tijd uitsparen wat ons in staat moet stellen om een goed resultaat te boeken. Zonder problemen moeten we in staat zijn om het minst aantal minuten te verliezen van het ganse deelnemersveld tijdens de bevoorrading en de pilotenwissels. Een grote méérwaarde is ook dat we tijdens deze race ondersteuning krijgen van Schubert Motors. Het Duitse team brengt ondermeer een mecano en een ingenieur mee. We zijn er in ieder geval klaar voor”.
Daiking Racing Team press/Foto: Daiking Racing Team Press