Door een totaal gereviseerde Porsche 996 GT3-RSR aan de start te brengen voor het snelle viertal Jos Menten, Fred Bouvy, Jean-Philippe Belloc en Tim Verbergt, had PSI Experience alle troeven in handen om sterk uit te pakken in de Limburgse etmaalrace...
Over het potentieel van de Duitse bolide, die reed in Klasse 2, bestond geen twijfel. Dat bleek meteen uit de resultaten van de vrije trainingen, waarin de PSI Experience Porsche de 2de plaats in zijn categorie scoorde, kort achter de 996 GT3-RS van Prospeed. Hetzelfde beeld zagen we in de kwalificaties, waarin de GT3-RSR in de kleuren van Red Bull de 6de tijd algemeen draaide, in het spoor van de Mosler van G&A en de Porsche van Penders in Klasse 2. "We hebben niet ten koste van alles gezocht naar een toptijd," vertelde Jean-Philippe Belloc. "Het belangrijkste is de race van twee keer de klok rond. Men kondigt een moeilijke wedstrijd aan, want er zijn heel wat tragere piloten, waardoor het dubbelen riskant wordt. Maar, iedereen gelooft erin..."
De Nederlander Jos Menten, terug uit Donington met een privé-jet nadat hij ginds de kwalificaties had afgewerkt voor de 1000 Km voor de Le Mans Series, nam de start. Helaas werd zijn eerste relais verstoord door een aanrijding met een Porsche van AD Sport. Het kostte de bolide van PSI Experience liefst tien ronden. De GT3-RSR viel terug in het klassement rond de 35ste plaats. Het team kon helemaal opnieuw beginnen... Menten, Bouvy, Belloc en Verbergt lieten de armen niet hangen. Ze rukten spectaculair terug op en reden na 3 uren in de buurt van de top 5. Maar, de #38 verloor door een kapotte kabel van het schakelsysteem een tweede keer een tiental ronden. "We dachten dat we toen ons deel van de pech gehad hadden," vertelt Fred Bouvy. "Hoewel de kloof met de leiders natuurlijk al te groot was, reden we aan een verschroeiend ritme. Rond middernacht stonden we terug in de buurt van de top 20 algemeen. Twee uren later reden we al in de top 15, met de Mosler in het vizier. Om 8 uur deze ochtend waren terug opgerukt naar de 6de plaats algemeen, met een virtueel podium in de Klasse 2 binnen bereik. Op de piste waren enkel de twee Corvettes en de Marcos sneller, wat bewijst dat we uiterst snel waren..."
Maar, in de voormiddag werd de wagen weer getroffen door mechanische problemen. Eerst verloor het team een vijftiental ronden door een defecte koppeling en later brak een wiellager rechts achteraan. De Porsche van PSI Experience viel weer terug en werd uiteindelijk op de 20ste plaats afgevlagd. "De tijden waren op de afspraak, maar deze keer misten we de nodige betrouwbaarheid," vervolgt Fred Bouvy. "Deze 24 Uren van Zolder zijn enorm zwaar voor de mechaniek. Onze Porsche toonde enkele zwakheden, maar de wagen heeft wel een enorm potentieel. Het kampioenschap in de Belcar is nog niet afgelopen. Men zal zeker nog met onze wagen rekening moeten houden in de laatste wedstrijden van het seizoen..."
VF/PSI press