RacingWorld.be

Prachtige zege in de Klasse 2 en de 4de plaats voor Olivier Muytjens

Er zijn wedstrijden die bepaalde piloten beter liggen dan andere. In het geval van Olivier Muytjens is de 24 Uren van Zolder zo een wedstrijd. De jonge racer uit Moresnet won al twee keer zijn klasse in het verleden. Zijn deelname in 2006 kwam pas op het laatste moment in orde, maar weer werd het een succesverhaal voor Olivier!

Normaal zou Muytjens de 24 Uren van Zolder rijden met een Dodge Viper Compétition Coupé, maar op het allerlaatste moment bleek dat niet door te gaan. In allerijl moest Muytjens een alternatief vinden om deel te nemen aan de topwedstrijd van de Belcar. "Dat is nooit ideaal," vertelt de coureur. "Maar er kwam gelukkig een veelbelovende deelname uit de bus met GS Motorsport, het team van de Duitser Georg Severich. Hij stelde me voor om de fameuze BMW M3 E6 GTR V8 te besturen. Die wagen stapelt dit seizoen de overwinningen in de Klasse 2 op. Een bolide die de voorbije maanden enorm geëvolueerd is. Vroeger was de BMW nog fragiel, maar dit seizoen is hij bijzonder betrouwbaar."

In de verschillende trainingen bleek meteen dat de gespierde BMW, bestuurd door Olivier Muytjens, Georg Severich, Mario Josten en de Britse veteraan Willy Moore, het potentieel had om de Porsches en de Mosler te doen plooien in de Klasse 2. De wagen kwalificeerde zich op de vijfde plaats in zijn categorie. In de eerste relais rukte de BMW op naar de 6de plaats algemeen en, met Olivier Muytjens aan het stuur, won de wagen na 5 uren wedstrijd nog een plaats. Op dat moment reed enkel de Porsche van Penders nog voor hen in Klasse 2."Voluit aanvallend doken we de nacht van de 24 Uren in. Omdat Severich, die herstellende is van een ziekte, en Moore niet teveel in het donker wilden rijden, nam ik samen met Mario Josten het merendeel van de nacht voor mijn rekening. Om vijf uur in de ochtend, toen het terug licht begon te worden, verloren we wat tijd door een vooraf geplande vervanging van de remblokken. Maar, de BMW bleef als een Zwitsers uurwerk draaien..."

Omdat de leidende Porsche door technische problemen terrein verloor, nam de M3 GTR V8 van GS Motorsport twee uur later de leiding in Klasse 2. "Bovendien kregen de teams die ons volgden ook allemaal problemen, waardoor we 2 ronden voorsprong hadden op onze dichtste achtervolgers, de andere BMW's M3, maar dan Silhouetten, van KS Motorsport..." Nochtans was het in de cockpit van de monsterlijke V8 zeker niet eenvoudig voor de piloten. "Het was fysiek heel zwaar," vertelt Muytjens. "Het ontbreken van stuurbekrachtiging en tractiecontrole maakte het heel verraderlijk. Maar, we hebben het toch uitstekend gedaan..."

Na een probleemloos slot van de race, werd de BMW van Muytjens, Josten, Severich en Moore als 4de algemeen afgevlagd en als verdiende winnaar in de Klasse 2. "Dat is al mijn 3de overwinning in de klasse op 5 deelnames. Niet slecht, wel?," jubelde Olivier na de feestelijkheden op het podium. "Ik hou van deze race en dat blijkt wederzijds! Wat de rest van het seizoen betreft, ga ik zeker nog de finale van de BTCS betwisten met de M3 Silhouet van Piron en heb ik nog contacten met Red Racing, het team waarmee ik de 24 Uren van Spa reed. Mogelijk zit er een deelname in de FIA-GT in met een Lister Storm. Maar, alles op zijn tijd. Ik ga eerst deze zege in Zolder vieren..."

VF/Muytjens press

Bookmark and ShareVZW 24u.be - De redactie op zondag 27 augustus 2006 om 21:54.
SRO BelgiumMichelinPriorwebEuro PrintingCKW Media