ProSpeed Competition beleefde dit weekend tijdens de 24 Uur van Zolder – de vijfde race van het Belcar-kampioenschap 2006 – een race in twee delen. Terwijl de eerste twaalf uur volgens een perfect script verliepen en de roze truffelzoeker stevig aan de leiding in de klasse reed, stonden de volgende twaalf uur ermee in schril contrast met veel ups en downs. Telkens de roze Porsche weer terug op het podium was geklommen, kwam een nieuw probleem roet in het eten gooien. Uiteindelijk zorgden solide stints van alle vier de piloten ervoor dat de 21 stevig op de derde podiumstek in Klasse 2 en zesde algemeen stond, tot... de laatste ronde. Ondanks de vierde plaats was teambaas Rudi Penders begrijpelijkerwijs enigszins teleurgesteld. "De aandrijfassen zijn een teer punt op deze generatie van GT3 RS," gaf hij uitleg. "De versnellingsbak is gebasserd op die van de baanversie, maar aangezien de racewagen lager bij de grond ligt dan een gewone 911 moeten de aandrijfassen onder een opwaartse hoek werken, hetgeen een potentieel zwak punt oplevert. Maar ik heb de oplossing voor het probleem: een 997 kopen."
De race was nochtans goed begonnen, met een Penders die onmiddellijk het vooraf bepaalde raceritme aannam en zich rustig liet terugzakken terwijl de hazen hun werk deden. Tegen de tijd dat de eerste kampioenschapspunten verdeeld werden – na zes uur wedstrijd – reed de "Trüffel-Jäger von Lüttich" alweer op een vierde stek algemeen en als eerste in de klasse. Na een uur of zeven kwam de Porsche in aanvaring met een andere deelnemer, waardoor de rechterhoek van de voorspoiler werd beschadigd. Hierdoor kwam de radiator onbeschermd vrij te staan, hetgeen geen ideale situatie was, maar het team besloot pas tot reparaties over te gaan na twaalf uur racen. Eens de volgende maximale punten gescoord halfweg, kwam Kurt Dujardyn aan de box voor reparatie van de de spoiler en vervanging van de remblokken. Immers, 35 jaar geleden, in Le Mans in 1971, gleed de originele 917/20 "Bertha Sau" na precies twaalf uur van de baan wegens versleten remblokken!
Behalve een stevige regenbui bij zonsopgang was er weinig te melden gedurende de nacht. Maar rond zeven uur 's ochtends stond de meeste gefotografeerde wagen van het veld weer in de garage met transmissieproblemen. De uitgangsflens aan de linkerkant van de versnellingsbak was los komen te zitten en diende weer te worden bevestigd. Uit voorzorg werd ook de linkeraandrijfas vervangen. De Porsche viel daardoor terug tot een tiende plaats algemeen en vijfde in de klasse. Wat later manifesteerde zich het probleem opnieuw, maar dit keer kreeg de crew de wagen weer de baan op in amper tien minuten en werd de jacht op het podium weer geopend.
Rudi Penders, Franz Lamot, Karl Jacobs en Kurt Dujardyn hielden stand op de onderste stek van het podium tot de allerlaatste ronde. "We hadden geen radioverbinding meer," zei finisher Penders. "dus wist ik niet precies hoe close het zou gaan zijn met het benzineverbruik. We dachten dat het zou lukken, maar de leiders reden over de streep precies dertig seconden voor het einde van de 24 uur en dus moest het hele veld een ronde extra afleggen, en toen had ik nog maar drie seconden voorsprong op de Mosler opdat ik zowat op benzinedampen reed. Misschien was het probleem dat Karl een paar ronden eerder was binnengekomen dan voorzien met krampen, waardoor we dus een ietsje eerder moesten tanken voor wat de laatste keer had moeten zijn. In ieder geval: die laatste ronde was de ronde te ver..."
Desalniettemin finishte Bertha Sau als eerste van niet minder dan 29 Porsches op 41 gestarte deelnemers. ProSpeed Competition's andere Porsche had zo mogelijk een nog slechter weekeinde toen Christian Kelders al in de vierde ronde van de race door een andere deelnemer van de baan werd gereden. Met onherstelbare schade aan de wagen, was de race voor het tweede team al over nog voor ze tien minuten oud was.
ProSpeed Competition s volgende Belcar race vindt plaats op 8 oktober in Spa.
ProSpeed press