... maar ook niks meer. Chris Mattheus en Stephanie Boden, voor de gelegenheid geflankeerd door Laurent Nef en Arjan Van der Zwaan, haalden dan wel de finish van de Zolderse etmaalrace, maar echt uitgelaten kon je de sfeer zondag klokslag 17.00 uur in de Flandria Rent Racing-box niet noemen. De wedstrijd die nochtans uitstekend was gestart, eindigde immers in mineur met een bescheiden 17de plaats algemeen en een 6de stek in de uiterst competitieve klasse 3.
De Flandria Rent-Porsche had woensdagavond voor een kleine verrassing gezorgd door in de slotfase van de eerste, nachtelijke kwalificatiesessie de pole in zijn klasse te lukken,annex een 12de chrono algemeen. "We gingen er met z'n vieren van uit dat het de volgende dag zou regenen en besloten er voor te gaan" blikt Chris Mattheus terug. "Arjan zette een scherpe 1:38.04 neer , een chrono die niet meer verbeterd werd. Dat gebeurde uiteraard ook niet in de natte tweede sessie daags nadien. Toen de baan dan in de derde sessie opdroogde tuimelden de tijden echter naar beneden. Tegen de 1:36 van de Ultima was sowieso geen kruid gewassen zodat het niet loonde om in de vierde sessie andermaal risico's te gaan nemen. Onze 20ste stek op de grid en vierde plaats in de klasse was dan ook geen teleurstelling."
Gestart met de Ultima als mikpunt nam de race dadelijk een gunstige wending. Noorderbuur Arjan Van der Zwaan mocht de spits afbijten en loodste de Impressa-Porsche in amper driekwart uur naar de 9de plaats algemeen en – belangrijker - de leiding in klasse 3! De ontnuchtering binnen het team was dan ook groot toen de Nederlander zich net voor het eerste wedstrijduur aan de kant van de baan zette om op zoek te gaan naar een ... losgekomen gordel. Een ongebruikelijk voorval waardoor het kwartet in één klap naar de 24ste plaats terugviel, pas 8ste in de klasse. "Onze bedoeling om vroeg in de race een comfortabele positie te verwerven en zo de druk bij de concurrentie te leggen was mislukt. Integendeel, nu waren wij op achtervolgen aangewezen, met alle gevolgen vandien voor de mechaniek" aldus Mattheus.
Boden, Nef en Mattheus zelf tekenden daarop voor een sterke remonte; die leek de Monegask kort voor de eerste puntentoekenning (om 23.00 uur, na zes uur rijden) toch nog een derde klassestek te zullen opleveren tot ... de zwart-rode Porsche om twee minuten voor elf de box indook met een afgebroken versnellingspook! Toen Laurent Nef negen ronden later opnieuw op de baan verscheen stond de nummer 47 nog slechts 20ste en 7de in de klasse genoteerd. Het kwaad was geschied, maar niet versagend werd andermaal de achtervolging ingezet. Een scenario dat zich door een opeenvolging van technische incidenten helaas meermaals zou herhalen.
In de nachtelijke uren kostte de vervanging van totaal geblokkeerde remplaketten ruim een kwartier. Bij het ochtendkrieken dan zakte het waterpeil tot een dermate laag niveau dat de Speedlover-crew bij elke pitsstop koelvloeistof diende toe te voegen. Sterke stints én pech bij de concurrentie lieten na 23 uur wedstrijd toch nog een vierde plaats in de klasse verhopen maar ook dat feestje ging finaal niet door; vertrokken voor een laatste stint van één uur, kwam Mattheus al na tien minuten terug de pitstraat ingereden."Het waterpeil zakte dermate snel dat de motor riskeerde het te begeven. Er bleef ons geen andere keuze dan de wagen voor de nog resterende tijd aan de kant te zetten en kort voor 17.00u op een drafje een laatste rondje af te haspelen" aldus de Flandria Rent-rijder die tussendoor voor de nodige hilariteit had gezorgd door in de cockpit doodleuk de ... zondagskrant door te nemen.
"Onze klassering in het kampioenschap oogt minder leuk" besluit een ontgoochelde Mattheus. "Een 6de, 5de en 6de plaats in onze klasse na resp. zes, twaalf en vierentwintig uur wedstrijd beantwoordt geenszins aan de verwachtingen. De puntenkloof van 31 eenheden naar de nieuwe leiders Haane-Meert valt nog enkel in theorie te overbruggen. Veel meer dan in de twee nog resterende wedstrijden op winst te mikken, rest ons dus niet. Dat zulks niet te hoog is gegrepen bleek overduidelijk in de aanzet van deze 24 Uren".
HvO/Mattheus press