Het kwartet Derdaele/Empsen/Verhoeven/De Wit is er afgelopen weekend niet in geslaagd om hun leiderspositie in Klasse 3 te verdedigen in de belangrijkste wedstrijd van het seizoen. Maar noch de piloten, noch de crew kan iets worden verweten. Dame Fortuna liep blijkbaar de box van Belgium Racing voorbij.
Het begon nochtans mooi toen Johan Empsen tijdens de chronosessies de pole draaide in Klasse 3 en alle Porsches GT3 Supercup het nakijken gaf. Ondanks het feit dat teameigenaar Patrick Derdaele terug kosten noch moeite spaarde en bijna alle mechanische onderdelen preventief liet vervangen ging het helemaal niet zoals gepland.
Tijdens de eerste zes uren wedstrijd ging het vrij goed en sprokkelde de Ultima enkele punten na de eerste tussensprint. Iets te weinig naar de zin van Patric Derdaele, maar de leiding in de tussenstand werd nog nipt behouden. Feit is wel dat Jan De Wit wegens gezondheidsredenen negen maanden op non-aktief stond en moeilijk in het ritme kwam. Maar de wedstrijd was nog jong en er waren nog 18 uren voor de boeg. Tijdens het eerste gedeelte van de nacht schoof de Ultima langzaam richting de top van het klassement voor de tweede puntendeling na 12 Uren wedstrijd. Maar door een aanrijding met een concurrent verloor de Ultima een wiel waardoor de crew 25 minuten zijn handen vol had om de wagen terug rijklaar te maken. Deze oponthoud zorgde ervoor dat de uitgestippelde strategie als een kaartenhuis in elkaar viel. Amper één uur later stond de Britse sportwagen terug in de pits met een defecte versnellingsbak. Ondanks de snelle interventie van de mecano's verloor de bemanning terug 45 minuten. Na 12 uren wedstrijd en de tweede tussensprint werd zodoende terug weinig gescoord waardoor Belgium Racing zijn leiding in het kampioenschap uit handen moest geven. De piloten besloten om er het beste van te maken en na de reparatie er flink de pees erop te leggen. Maar rond de middag sloeg het noodlot terug toe. De Ultima was aan een felle remonte bezig om zoveel mogelijk punten te pakken aan de finish toen de trillingsdemper het begaf. De wagen kon daardoor alleen maar op stationair toerental blijven rijden. Meteen werd de wagen binnengehaald en druk gerekend. Om geklasseerd te worden moet men immers 70% afleggen van de winnaar in de Klasse. Nadat de Ultima 4 uren had stilgestaan werd deze net voor het einde van de wedstrijd dan terug de piste opgestuurd om aan een slakkengang over de finish te rijden.
Eén jaar na de 24 Uren van Zolder wedstrijd waarin de Ultima zowat iedereen het nakijken gaf was de sfeer in het team erg bedrukt. En de kelk moest worden geledigd tot op de bodem. Naast de pechrace van Belgium Racing ging hun grootste concurrent voor de titel (First Motorsport) dan nog eens met de volle puntenpot lopen. In de tussenstand verhuist de Ultima naar de tweede plaats, maar de voorsprong van 5 punten werd omgebogen in een achterstand van 19,5 punten. Indien First Motorsport geen steken laat vallen tijdens de twee resterende wedstrijd is deze achterstand bijna onmogelijk nog te overbruggen.
PDS/Belgium Racing press