RacingWorld.be

Winst voor GS Motorsport in de 24 Hours of Zolder

3 GS wagens aan de start en 3 GS wagens aan de finish Ziel bij de 24 uren van Zolder. Een succes dat enkel fabrieksteams nog hebben kunnen bereiken. Met team eigenaar Georg Severich (Aken), Mario Josten (Hückelhoven), Olivier Muytjens (Moresnet/Belgie) en Willie Moore (Silverstone/Engeland) kon met het sensationele succes van 2005 nog overtreffen toen men met Mario Josten (D) Olivier Muytjens (B) en Philip Cracco (B) het algemeen touringcar klassement wist te winnen. 2006 winst in klasse 2 met de 500 PK krachtige GS BMW GTRV8 en daarnaast achter de krachtigere Corvettes en de Marcos de 4e plaats in het totaalklassement.
De tweede GS wagen, een Porsche 996 GT3 met Mark J.Thomas (Kanada), Johan van Loo (Belgie), Michel de Coster en Phillipe Broodcooren (beide Belgie) werden na 24 uur met maar 1:40 minuten achterstand tweede in de klasse 3.
Ook de derde GS wagen, nog een Porsche 996 GT3 zag met Arvid Steinberg (Stolberg/Duitsland), Marc Neyens (Belgie), Freddy Loix en Yves Lambert (beide Belgie) de finishvlag.

Het Akens GS Motorsportteam vierde een succesvol raceweekend tijdens 24 uren van Zolder. Nadat men al in 2005 de race (Belcar TB) met de GS BMW M3 wist te winnen wou men het succes in 2006 herhalen. „Optimale voorbereiding van de GS voertuigen waren de basis voor het succes“, aldus een zelfverzekerde Severich. Ditmaal wisselde Severich af met- in de beduidend krachtigere GS BMW GTR V8 - met Mario Josten, Willie Moore en Oliver Muytjens. „Onze wagen liep als een klok“, alsdus een blije Severich. En

Mario Josten, die tijdens dit weekend 19 Jahre werd, kon zijn voorjaars succes herhalen. „Dit is mijn mooiste verjaardags kado!"

Een 24 uurs race is geen „snoepreisje“, verklaard GS Chef mecanieker Dirk Löhr. „na ons succes op de Lausitzring vier weken geleden hebben we de GS BMW GTR V8 volledig uit elkaargehaald en opnieuw opgebouwd. Alle belangrijke onderdelen zijn vervangen of vernieuwd, we hebben alle technische delen gereviseerd, want alleen zo heeft men kansen een 24 uurs race succevol tot een einde te brengen.“

Teamgeest werd gevraagt. Mario Josten en Oliver Muytjens wisselden zich af tijdens de gevreesde nacht stints, terwijl Georg Severich in de eerste wedstrijduren de basis voor het succes wist te leggen door de wagen bij de eerste 5 te plaatsen. De engelse race crack Willie Moore vulde Severich Josten en Muytjens optimaal aan zodat men een van de grootste successen van het team kon vieren en de voorsprong in het belgische kampioenschap (BELCAR) verder kon uitbouwen
Maar net misten Mark J.Thomas (Canada), Johan van Loo (Belgie), Michel de Coster en Phillipe Broodcooren (beide Belgie) de overwinning met de GS Porsche 996 GT3 in de klasse 3. Na 24 uren ontbraken maar 1:40 minuten. “Jammer, we konden in de laatste ronden niet meer aanvallen , omdat we niet het risico konden nemen op een extra tank stop“, verklaart de Canadees Mark J.Thomas. Als een uurwerk maakte de GS Porsche de 24 uren vol.

Een succes hadden zich ook Arvid Steinberg (Stolberg/Deutschland), Marc Neyens (Belgien), Freddy Loix en Yves Lambert (beide Belgie) berekend, maar remproblemen „remden“ de derde GS wagen al bij het begin van de wedstrijd af. Waardevolle tijd ging verloren in de pits om de oorzaak te vinden. Pas na het wisselen van de remcyilinder kon men met de snelste rondetijden schitteren. Te laat om nog een plek op het podium te bemachtigen. Juist met Arvid Steinberg (belgische Touringwagenkampioen 2004), Marc Neyens, voormalig fabrieksrijder bij Skoda en Ford, Freddy Loix, een van Belgisch bekenste rallypiloten en Yves Lambert, internationaal succesvol in Sportwagens- en GT, had men bij GS een „siegfähige“ groep samengestelt. „We hebben al het denkbare voor de wedstrijd gedaan om succesvol te zijn, maar het duiveltje zat hem in het detail! Oorzaak; waarschijnlijk verkeerd geleverde remolie “, ergert zich Arvid Steinberg. Meer als de achste plaats in de klasse zat er niet in.

Teammanager Wolfgang Koepp is trots op het succes van het GS team: „Alleen gemeenzaam kan men een zulk succes bij een zo lange afstand als 24 uren binnenhalen. 3 GS wagens, 12 piloten van verschillende nationaliteit, 20 mechaniekers en verzorgers werkten hand in hand“

GS press

Bookmark and ShareVZW 24u.be - De redactie op woensdag 30 augustus 2006 om 11:27.
Circuit ZolderMedigroep Van DyckPriorwebEuro PrintingHastings McKay Associates