RacingWorld.be

Pechduivel blijft Ruben Maes achtervolgen

Dame Fortuna staat dit seizoen niet bepaald aan de zijde van RS Racing en in het bijzonder Ruben Maes. De jongeman uit Ingelmunster tekende na zijn slechte ervaring met PSI Experience voor CEO Racing, het team van Bert Van Rossem. Ondanks het feit dat Ruben steeds zéér degelijk materiaal onder de bips krijgt geschoven beslist de mechaniek er telkens anders over. Voor de Euphony 24 Hours of Zolder werd beslist om samen met Van Rossem, De Laet en Vollebergh de Porsche GT3 RSR van CEO Racing te bemannen. Een bolide die in staat is om te strijden voor een dichte ereplaats algemeen en een podium in Klasse 2. Tijdens de nachttrainingen op woensdag lukte Ruben Maes met 1’35”930 een sterke 7e chrono algemeen en 4de in Klasse 2 achter de G&A-Mosler, de ProSpeed Porsche RSR en de CEO/PSI-Porsche RSR. Tijdens de trainingen op donderdag wist iedereen zijn chrono nog te verbeteren. Bij CEO Racing beperkte men zich echter tot het inrijden van de nieuwe remmen en werd beslist om het materiaal te sparen voor de komende etmaalrace. Met de chrono die Ruben woensdag op de tabellen zette bleef de Porsche op de 7de plaats algemeen en de daaraan verbonden mooie vierde startrij.

Het kwartet Maes-Van Rossem-De Laet-Volleberg deed het voortreffelijk tijdens het eerste gedeelte van de wedstrijd en pakte na 6 en 12 uren wedstrijd belangrijke punten voor het kampioenschap. De Porsche RSR kwam zelfs tot driemaal toe aan de leiding in Klasse 2. En net op het moment dat ze op kop lagen in Klasse 2 en 4de algemeen achter de ongenaakbare Corvettes en Marcos, sloeg het noodlot toe. De koppeling had het begeven en de wagen verloor 2u20’ in de pits. Op hetzelfde moment stond ook de Klasse 3-Porsche GT3 Supercup van CEO Racing binnen met hetzelfde probleem. Daardoor moesten de mecano’s zich opsplitsen en ging extra tijd verloren.

“Maar ook indien de voltallige technische crew zich over de RSR kon ontfermen was het toch te laat om nog een podiumplaats te bemachtigen”, verduidelijkt RS-teamchef Filip Dischlovoi. “We doken naar de kelder van het klassement en konden beginnen aan een inhaalwedstrijd.”
Het pilotenkwartet vocht zich nog een weg terug naar de 18de plaats algemeen toen opnieuw de koppeling begaf en de wagen definitief aan de kant moest. Er werd nog druk gesleuteld om de wagen tijdens de laatste ronden van de wedstrijd terug de baan op te sturen. Zodoende kon men de verplichte 70% van de leiders afleggen en werd de Porsche GT3 RSR nog geklasseerd als 22ste algemeen en 9de in Klasse 2.

Een nieuwe opdoffer voor RS Racing en Ruben Maes die zich terug ontpopte als één van de snelste piloten in het peloton. Zowel in de Mediagroep Van Dyck Belcar Original, de BTCS als de VW Fun Cup kreeg Maes afgelopen seizoen reeds enkele rake uppercuts te verwerken.
“Gewoon brute pech”, besluit Filip Dischlovoi. “CEO Racing heeft zichzelf niets te verwijten en levert telkens fris en competitief materiaal af. Het is gewoon een rotseizoen dat we tijdens de komende wedstrijden gaan proberen in schoonheid af te sluiten. Het potentieel is in ieder geval aanwezig."

In het voorprogramma van de Euphony 24 Hours of Zolder verging het Ruben Maes beter en gaf daarbij meteen zijn visitekaartje af. Samen met zijn vroegere kompaan François Verbist mocht Ruben twee van de vier manches betwisten in de spectaculaire Legends Cars. Na de kwalificaties mocht de man uit Ingelmunster samen met Maxime Martin vertrekken vanop de eerste startrij. Verbist won twee manches, terwijl Ruben tijdens zijn eerste manche een uitschuiver maakte, maar toch de snelste chrono in koers neerzette. Tijdens zijn tweede heat gaf de RS Racing-piloot iedereen het nakijken en won de wedstrijd. Daarbij zette hij ook nog eens de snelste chrono van het weekend op de tabellen en verbeterde het ronderecord bij de Legends Cars.

PDS/RS press

Bookmark and ShareVZW 24u.be - De redactie op donderdag 31 augustus 2006 om 10:27.
Circuit ZolderMedigroep Van DyckPriorwebEuro PrintingHastings McKay Associates