Wie vandaag naar Zolder afzakte met de gedachte getuigen te zijn van de generale repetitie voor de 24 Hours of Zolder kwam bedrogen uit. Op minder dan een week voor de officiële oefenritten blijken de meeste wagens nog niet race klaar of (wat minder goed nieuws is) zelfs nog niet bezet. Diegene die nog op zoek is achter een zitje zal echt niet ver moeten zoeken. Voorlopig staan er nog maar 31 wagens op de startgrid. Op zich niet echt slecht voor een Belcar etmaal-race met voornamelijk FIA-GT3 bolides! Woensdag als het groen licht aanflitst voor de eerste 24 uurs-training zullen we allemaal al veel wijzer zijn.
Belcar Original: Tom Van de Plas/Wim Lumbeek/Guido Werckx/Niels Lagrange (# 11- Dodge Viper Comp. Coupe), Marc Duez/Ruben Maes/Tim Verbergt (# 55-Porsche 997 GT3 Cup), Guillaume Dumarey/Maxime Soulet (# 56-Porsche 997 GT3 Cup), CEO Racing (# 229-Porsche 996 RSR), Kenneth Heyer (# 121-Porsche 996 GT3 Cup), Jurgen van Hover/Johan Van Loo/Stefan Tavernier/Tom Langeberg (# 8-Porsche 997 GT3 Cup), Laurent Richard/Olivier De Cock (# 119-Porsche 996 GT3 Cup), Gunther Raus/Guy Horemans/Peter Van Audenhove/Nico Clocheret (#2- Porsche 997 GT3 Cup), Bart Couwberghs (#111-Porsche 996 GT3 Cup) en de Fam Thiers (#210-Porsche 997).
Vader Lagrange kon ons om iets na 18uur met een zekere fierheid melden dat zoonlief Niels tijdens de 24 uren van Zolder de Daikin tandem Boden/Van de Velde (#10-Dodge Viper ) zal versterken.
Belcar Endurance Cup: Danny & Guido Werckx (# 21-DMW M3 E36), Dirk De Doncker/Kristof De Neef (# 49-BMW 120d), Mario Vandenhoute/Philippe Bonneel (# 47-Mini Cooper S), Guy Verheyen (# 45-Mini Cooper S), Alain Franssen/Patrick Lamster (# 46-VW Golf 5), Jan Jacobs (# BMW M3 E46), Claude-Yves Gosselin (#7-Renault Megane) en de Fam Van de Water (# 34-BMW M3 E30).
Belcar Sprint: Pascal Struyf (# 42-Lotus Elise), Luc Vandenrijt (# 48-VW Golf 3 GTI), Harry Peeters (# 20-Mini Cooper S) en Harry Van de Water (# 2-BMW M3 E30).
Allerlei: Reinald Kirchner (# 51-Triumph Competition), Niels Hartvelt (# 46-BRL light), Peter Cox (#301-BMW 130i), Petroons/Renmans (# 64-BMW 130i), Smits/Cleynhens (# 54-Opel Astra), Ponet (Porsche), Franck ((# 200-Nissan), E. Baunach (# 62-Porsche) Warnier/Meynaert (Legends car) en een achttal Formule Renault 1.6 waaronder deze van Niels Cox/Kevin Demaerschalck/J.N. Dervisa.
Historic Formula: Th. Corneliisen (#42-F3 Classic).
Nieuw: Markus Palttala nam vandaag het testwerk van de bijzonder snelle Ford GT40 FIA-GT3 van Matech-Concept-Racing uit Genève voor zijn rekening. Het is wel evenwennen, vergeleken met een Mosler of Corvette is deze GT3 nogal aan de stoere en lange kant.
En dan was er nog de mooie en originele "Kremer Porsche 935 Turbo Gr 5" beter bekend als de "Vaillant-Kremer Porsche" of de "Osterhase Porsche" . In 1977 werd deze bolide en de Fransman Bob Wollek nog 2de tijdens de DRM race op Zolder. Vandaag werd deze Porsche single turbo voorgereden door E. Baunach, de nieuwe eigenaar. 'De wagen blijf voor onderhoud in de werkstatt van Kremer liet Walter ons verstaan. En Walter kan het weten, reeds van 1973 in dienst van het Keulens bedrijf en dus al 34 jaar "Kraftfahrzeugtechniker" bij Auto Kremer GmbH.
"Crash boom bang"
Gelukkig niets van dat, maar wel driemaal code rood voor (veel) olie op de piste. De Porsche van de Familie Thiers verloor plots olie en reed nog een volle ronde voordat er iemand argwaan kreeg. Een Nederlandse Ibiza ging iets te vlot door de chicane en reed daarbij een stuk uit zijn carter. Over en uit met een oliespoor van 30 a 40cm tot voorbij de Villeneuve chicane. Derde en laatste olie slachtoffer was de CEO Racing Porsche, zij het met een gering lekje.
Iemand of iets vergeten? Sorry.
Bij leven en welzijn, en wat mij betreft tot donderdag 11 oktober.
Ronald Janssens
www.RJ-online.be