RacingWorld.be

Russell Racing: Familie Thiers mikt op top 3 algemeen

 Russell Racing  klaar voor de 24 Hours of ZolderFrank, Kurt & Hans Thiers zijn reeds sinds jaar en dag gevaarlijke outsiders tijdens de Zolderse etmaalrace. Ook nu, en dit reeds voor de vierde maal op rij, krijgen ze versterking van Guy Van Mol. Een sterke bezetting met een karrevracht aan ervaring. Het viertal is de tel kwijtgeraakt, maar hebben reeds elk een 20-tal etmaalraces in Zolder op hun actief.

Bij Russell Racing houden ze er steeds een goede strategie op na tijdens de 24 Hours of Zolder. Tijdens de kwalificaties wordt er niet gestampt en ze vertrekken steeds rustig vanuit de buik van het peloton om dan tijdens de wedstrijd zelf op te rukken naar de voorste gelederen. Menige malen stonden ze op het podium in hun Divisie, maar in de algemene eindstand strandden ze enkele keren op een puike, maar frustrerende vierde plaats. Door de reglementswijzigingen die afgelopen winter zijn doorgevoerd, zijn de supersnelle GT1-wagens uit het veld verdwenen en kunnen de Thiersen een gooi doen richting top 3 algemeen. Zonder de aanrijding vorig jaar met een BMW had een derde plaats algemeen er reeds ingezeten.

In Divisie 3 staat de Porsche van Russell Racing via drie overwinningen en een derde plaats ruim aan de leiding met een voorsprong van 28 punten op de Porsche RSR van CEO Racing. Door het feit dat er dit jaar geen dubbele punten te verdienen zijn kunnen er maximum 20 punten worden gescoord. De broers blijven sowieso aan de leiding in de tussenstand.

Frank Thiers: "Onze opdracht is tweedelig. Enerzijds willen we in Divisie 3 een definitieve kloof slaan met de concurrentie om zodoende onze titel veilig te stellen. Maar anderzijds, en dit is voor ons véél belangrijker, willen we eindelijk eens die frustrerende vierde plaatsen uit het verleden weggommen en op het algemeen podium belanden na de wedstrijd. De opdracht is vrij eenvoudig. Zo weinig mogelijk tijd doorbrengen in de pitlane. Daarom gaan we net zoals voorgaande jaren onze RS-motor vervangen door een gewone Cupversie. Die is minder krachtig, maar daarentegen ook minder gulzig waardoor we langere stints kunnen rijden dan de concurrentie. En dat zijn uiteraard de GT3-wagens uit de Divisie 1 die over méér power beschikken. Als je dan weet dat tijdens de 24 Hours het snelvulsysteem niet mag worden gebruikt en er moet worden bijgetankt aan een manuele benzinepomp, dan kunnen we op die manier steeds een stuk van onze achterstand afknabbelen. Het wordt in ieder geval een gevecht van lange adem met de GT3-wagens uit Divisie 1. Het enige waar ik véél moeite mee heb is de hoge normtijd van 1'39" voor de wagens uit Divisie 3. Het is voor de piloten quasi onmogelijk om telkens deze normtijd te benaderen. Daardoor zullen we bijna constant boven de 1'40" uitkomen. En als we in duel gaan met een GT3-wagen of op het einde van de wedstrijd moeten strijden voor de ereplaatsen, moeten we noodgedwongen van het gas. Dit is het enige struikelblok dat onze strategie overhoop kan halen. Regen zou op dat moment onze enige redding kunnen zijn en een prima bondgenoot. Dan zou de opgelegde normtijd van geen betekenis meer zijn", aldus een strijdvaardige Frank Thiers.

PDS/Russell

Foto: marnik Mouchaers

Bookmark and ShareVZW 24u.be - De redactie op vrijdag 31 augustus 2007 om 12:34.
Circuit ZolderMedigroep Van DyckPriorwebEuro PrintingHastings McKay Associates