Harry Steegmans zal komend weekend voor de tweede maal aan de start van de Zolderse etmaalrace verschijnen en laat zich hierbij omringen door Albert Vanierschot, Patrick Schreurs en Eric Bruynoghe. Stuk voor stuk piloten met een lange 24- urengeschiedenis. Voor Steegmans is het seizoen 2007 tot hiertoe nog niet over rozen gelopen. Maar daarin wil de Antwerpenaar komend weekend verandering brengen.
"We staan momenteel vijfde in Divisie 3 en kunnen ons niet meer mengen in het titeldebat", verduidelijkt Harry Steegmans. "Maar een mooie ereplaats behoort nog tot de mogelijkheden. Ik kan mijn seizoen uiteraard nog oppoetsen met een mooi resultaat tijdens de komende 24 Hours. Een overwinning in Divisie 3 en een dichte ereplaats algemeen is mijn streefdoel. Ik ben dan ook blij dat ik het gezelschap krijg van de meest ervaren 24 urenrijders in België".
AD Sportbaas, Albert Vanierschot spant hierbij de kroon. Hij was er reeds bij toen in 1978 de eerste 24 Uren van Zolder op gang werd geschoten. Bovendien sloeg hij geen enkele editie over en zal komend weekend voor de 29ste maal aan de start staan. Wie doet hem dit na? Vanierschot won deze wedstrijd trouwens reeds viermaal.
"Ik ben blij dat ik er terug bij ben en hoop op een dichte ereplaats. Een podiumplaats moet kunnen met de Porsche biturbo die nog steeds een ideale wagen is voor dergelijke wedstrijden. Mogelijk hadden we naast de Dodge Viper en de Porsche biturbo nog met een derde wagen (Porsche 997) aan de start gestaan. Maar door het wegvallen van Kevin Leest hebben we zaken enigszins moeten herschikken".
Patrick Schreurs moet niet veel onderdoen voor Vanierschot inzake het aantal starts in de 24 Uren van Zolder. Schreurs' eerste editie dateert ook reeds van 1983. Een overwinning was voor hem nog niet weggelegd, maar hij verzamelde reeds tal van podiumplaatsen en werd ondermeer driemaal tweede en driemaal derde algemeen.
"Ik herinner me dat ik vorig seizoen tijdens de 24 Uren van Zolder samen reed met Albert, Koen en kris. Ik vertrok met dezelfde wagen vanop de achtste startrij met een chrono van 1'37"969. Na ongeveer een half uur wedstrijd bevond ik me reeds in 4de positie. Mijn chrono's lagen constant tussen 1'38"en 1'39". We zijn achteraf uitgevallen met een defecte versnellingsbak en verspeelden zodoende onze kansen op een goede klassering. Ik ben blij met de keuze van de wagen en indien we gespaard blijven van pech denk ik dat een dichte ereplaats (lees podium) er dik inzit. Maar het wordt een open strijd met zéér veel zegekandidaten. Een pronostiek maken is onmogelijk".
Ook Erik Bruynoghe mag stilaan tot de anciens van de 24 Uren worden gerekend. Bruynoghe won éénmaal in 1996 voor het toenmalige GL Racing met een Porsche 993 uit de ateliers van AD Sport en stond regelmatig op het podium. De snelle Limburger reed zijn eerste 24 uren in 1988 en is momenteel aan zijn 20ste editie toe. "Een mooi getal om er een punt achter te zetten", doet Bruynoghe verrassend uit de doeken. "Ik stop niet met racen, maar het is elk jaar terug zoeken naar een extra budget voor deze Zolderse klassieker. En daar wringt het schoentje. Voor de laatste maal wil ik nog eens extra in de handen spuwen en mijn 24 urencarrière afsluiten met een podiumplaats".
Uiteraard zien we Harry Steegmans ook terug aan de start van de Belcar Endurance Cup die wordt verreden in het voorprogramma van de 24 Hours of Zolder. Ook hier had het duo Steegmans/Van den Broeck nog niet veel geluk met een vierde plaats algemeen als beste resultaat. Maar Harry en Michel hopen dat het tij zal keren en weten dat een plaats binnen de top 3 binnen hun mogelijkheden ligt met de Porsche 996.
PDS/Steegmans