RacingWorld.be

Voorbeschouwing: optimisme in het kamp van RS Racing

Na winst met Van Oost en Talpe in de 25 Uren VW Fun Cup en met Van Oost op de hoogste podiumtrede tijdens de Trofee de Trappisten in Chimay, staat Ruben Maes mentaal en fysisch scherp voor de Koninginnewedstrijd van het Belcarseizoen: De 24 Hours of Zolder. We zijn aanbeland bij de vijfde wedstrijd van het seizoen op een totaal van zeven. Tot vorig seizoen was de Zolderse etmaalrace cruciaal inzake de titelstrijd omdat er dubbele punten te rapen vielen. Promotor SRO heeft deze traditie overboord gegooid en dit jaar zijn er evenveel punten (20) te verdienen als tijdens een gewone wedstrijd over 125 minuten. Wel is er nog de puntendeling na 6 uren (25%), 12 uren (25%) en nog eens 50% aan de eindmeet. Teams die uitvallen of pech kennen na een kwart of na halfweg de race kunnen zodoende nog wat punten sprokkelen.

"Ik vond de dubbele punten beter", geeft Ruben Maes zijn mening. "Dit was de kans om terug voeling te krijgen met de leiders in het kampioenschap. Met een Porsche een wedstrijd winnen over 125 minuten is momenteel zéér moeilijk. In de 24 Hours konden we mits dubbele punten véél goed maken. Dergelijke lange afstandsraces zijn het uitgelezen terrein voor een Porsche die de meest betrouwbare wagen is in het GT3-peloton. Ook liggen de onkosten voor de 24 Uren behoorlijk hoger dan voor een andere race. Anderzijds is het in het huidig puntensysteem nog geen ramp inzake het kampioenschap als je pech kent tijdens de 24 Hours".

De GPR-Porsche 997 GT3 Supercup van Maes/Duez krijgt versterking van Tim Verbergt en Pascal Mathieu. Een goede keuze?

"Ik ben overtuigd van wel. De keuze van deze piloten ligt bij GPR. Tim Verbergt ken ik het best. Hij won deze wedstrijd reeds tweemaal met Porsche en Audi en werd éénmaal 2de. Van Pascal Mathieu weet ik dat hij het team van GPR héél goed kent en dat hij een zéér betrouwbare piloot is. Ik heb dus het volle vertrouwen in de keuze van Pino Sperlinga. Ik ben ook zéér tevreden dat Filip Dischlovoi terug onze teammanager wordt. Hij zal in samenspraak met GPR-baas Pino Sperlinga de strategie bepalen tijdens de wedstrijd. Hij was er reeds bij vanaf mijn eerste wedstrijd en ik heb een blindelings vertrouwen in hem. Zodoende kunnen we onze eigen strategie bepalen zonder te kijken naar de concurrentie binnen het team".

Strategie?

"Daar gaan we momenteel niet veel over lossen. We kijken tegen een behoorlijke achterstand aan op de koplopers. De fout van de sportcommissie in Donington heeft duidelijk zijn sporen nagelaten. Gezien de betrouwbaarheid van de Porsche beschikken we over goede papieren. Naast de betrouwbaarheid mikken we ook op het verbruik en de remmen die tegenover de andere GT3's in ons voordeel zijn. We gaan trachten om zoveel mogelijk punten te vergaren. Dit betekent ook dat we na 6 & 12 uren wedstrijd vooraan moeten toeven. Uiteraard zonder de mecaniek onnodig te belasten. Over winst lig ik voorlopig niet wakker. Het is momenteel koffiedik kijken hoe de andere GT3's het gaan aanpakken. Zonder bepaalde teams uit Divisie 2 & 3 uit het oog te verliezen. Nog nooit waren er zoveel kandidaat-winnaars."

Ondertussen zijn de Porsches van GPR voorzien van de upgrade kit?

"De tests zijn tot hiertoe zéér positief verlopen. GPR liet weinig aan het toeval over en deed beroep op een ingenieur van Sachs voor de afstelling van de geëvolueerde schokdempers. Marc en ikzelf hebben goed gewerkt en bereikten een prima basis set up. Ideaal voor de 24 Hours. We boekten vooruitgang en daarenboven reageert de wagen minder agressief en rijdt comfortabeler."

Een gokje?

"Ik denk dat Porsche de beste keuze is voor de 24 Hours. Dus moet ik concluderen dat de wagens van GPR tot de kandidaat-winnaars behoren. Maar vergeet zeker de concurrentie niet. 24 uren zijn lang en er kan van alles gebeuren. Niet alleen de mecaniek moet overeind blijven. De piloten moeten in goed vorm verkeren en ook op de piste moet het geluk aan onze kant staan. Er zijn jaarlijks tal van aanrijdingen. Er zijn zoveel factoren die beslissen over winst en verlies".

En zoals reeds gemeld heeft Ruben Maes afgelopen zaterdag aan de zijde van Olivier Van Oost de Trofee der Trappisten VW Fun Cup gewonnen in Chimay. Na hun zege tijdens de 25 Uren Fun Cup verstevigt het West Vlaamse duo zijn koppositie in de titelstrijd. Ze hadden het echter niet onder de markt. Via lottrekking vertrok Maes in 7de positie, maar kon reeds in de tweede ronde oprukken naar de leiderspositie. Een afgebroken uitlaat en een waterlek deed hen telkens wat tijd verliezen. Maar de aktuele leiders in de tussenstand konden telkens het gat terug dichtrijden en wonnen tenslotte na zes uren wedstrijd met een 30-tal seconden voorsprong.

PDS/RS

Bookmark and ShareVZW 24u.be - De redactie op maandag 3 september 2007 om 00:00.
Circuit ZolderMichelinPriorwebEuro PrintingHastings McKay Associates