Het komende weekend zal ProSpeed Competition deelnemen aan haar derde 24-uurswedstrijd van het seizoen 2007. Na podiumplaatsen in Dubai (derde algemeen en tweede in de klasse) en Spa (tweede in de klasse) kijkt het team uit Luik nu al uit naar een derde opeenvolgende podiumfinish in etmaalraces. In tegenstelling tot in Spa een maand geleden, gaat ProSpeed Competition nu voor een podiumplaats in het algemene klassement van de 24 Uur van Zolder. Die "andere Belgische klassieker" is niet alleen de belangrijkste wedstrijd van het Belcarkampioenschap, maar ook de allereerste 24-uurswedstrijd voor GT3 wagens. De enige andere keer dat GT3's deelnamen aan een 24-uursrace was in Spa in juli, maar toen was het dit type wagen toegelaten een soort estafette te rijden omdat men twijfels had bij de uithoudingscapaciteiten van deze auto's.
Gezien hij Porsches aan de start brengt heeft teambaas Rudi Penders geen zorgen wat betreft uithouding en duurzaamheid, maar niettemin is hij toch erg benieuwd naar hoe de wedstrijd zich zal ontvouwen. "Als er één automerk is dat "endurance" hoog in het vaandel draagt, is het toch wel Porsche," zegt hij. "Maar het zal toch interessant zijn te zien hoe we het allemaal gaan stellen dit weekend. Per definitie is een GT3 niet ontwikkeld om langeafstandswedstrijden mee te rijden, maar ik denk dat ProSpeed in Spa heeft bewezen dit aspect onder de knie te hebben. Het podium in de G3-klasse werd gedomineerd door Porsche en het waren enkel een paar bizarre dingen – zoals de "ontploffende" pneumatische krik – die ons de mogelijkheid ontnamen om een gooi naar de zege te doen."
De deelnemerslijst voor de 24 Uur van Zolder mag dan kleiner zijn dan bij voorgaande edities – slechts een dertigtal ingeschreven wagens – maar dat wil niet zeggen dat ProSpeed Competition deze race niet met evenveel, zoniet meer inzet voorbereid als de vorige internationale uitstappen. Na verscheidene podia, zowel algemeen als in de klasse, hopen Penders en co nu de ervaring van het team, het palmares van de wagen en de ambities van de piloten om te zetten in een algemene overwinning. Daartoe is de eerste 997 GT3 Cup uitgerust met de laatste fabrieksupdates – breder spoor en wielen vooraan, herziene aërodynamica voor- en achteraan, nieuw vliegwiel, stabilisatoren en schokdempers – die al hun deugdelijkheid bewezen in Spa.
De ervaring die de piloten meebrengen onderstrepen nog eens de ambitie van het team: de Porsche 997 GT3 Cup met nummer 52 wordt bestuurd door vaste Belcar-rijders David Loix en Fred Bouvy – tweevoudig winnaar van de 24 Uur van Spa – die worden vervoegd door rally-topper François Duval – pas nog tweede in de Duitse WRC wedstrijd – en endurance-specialist Armand Fumal. Op de Porsche met nummer 51 rijden teamchef Penders en vaste co Franz Lamot – samen goed voor niet minder dan zes Belcar-titels – in gezelschap van meervoudig Belcar Endurance Cup racewinnaar Jos Van Roij en tweevoudig winnaar van de 24 Uur van Zolder, Kurt Dujardyn. "Ik denk niet dat er veel teams zullen zijn die dit soort rijderervaring kunnen combineren met de betrouwbaarheid en het palmares van een Porsche," zegt Penders. "Dus denk ik dat we ProSpeed Competition tot het kransje favorieten voor de eindoverwinning mogen rekenen. Niet dat het de andere teams ontbreekt aan ervaring of ambitie, maar behalve een Porsche ken ik weinig GT3-wagens die al bewezen hebben de hele rit zonder veel problemen te kunnen uitrijden."
Vrije trainingen en kwalificaties starten op woensdag en gaan verder op donderdag, met een vrije dag op vrijdag. De race start op zaterdag om 16u00.
ProSpeed