Het heeft geduurd tot op het allerlaatste moment voor het Daikin-kwartet vastlag. Nadat het Daikin Racing Team jarenlang alleen met een dameskwartet naar buiten trad voor de Zolderse etmaalrace, moeten ze nu noodgedwongen afzien van deze traditie. Alexandra had graag terug met haar vriendin Vanina Ickx uitgepakt. Maar deze moest forfait geven wegens een te drukke DTM-agenda. Andere opties lagen niet direct voor de hand, waardoor het Daikin Racing Team naast het vaste duo Alexandra Van de Velde/Stephanie Boden nu beroep moet doen op twee mannelijke collega's. Eric De Doncker en Niels Lagrange zullen de Daikin-Viper komen versterken tijdens de Zolderse etmaalrace.
De Daikin-amazones waren reeds goed onderweg tijdens het seizoen 2007 en verteerden de overgang naar de Dodge Viper zéér goed. Met enkele uitschieters zoals de pole in Francorchamps en de schitterende races die ze betwistten in het kader van de Champ Car in Zolder. In dit zéér competitief veld van de Duitse ADAC GT3 behaalden Alexandra en Stephanie een 6de plaats algemeen als beste resultaat. Dat belooft voor de toekomst wanneer ook de Belcar wedstrijden zal organiseren van 60 minuten.
Alexandra: "Ik ben zéér tevreden met de komst van De Doncker en Lagrange. Bij de eerste tests bleek dat de amper 16-jarige Lagrange véél talent in huis heeft. Hij paste zich goed aan en reed behoorlijke chrono's die perfect passen in onze strategie. En uiteraard betekent Eric De Doncker ook een grote meerwaarde voor ons team. Hij heeft een zéér grote ervaring inzake endurancewedstrijden. In 2001 stond hij trouwens samen met Vincent Dupont en Robert Dierick in een Viper GT1 op het algemeen podium van de 24 Uren van Francorchamps en is momenteel leider in de GT4 European Cup".
Ondertussen staat de herstructurering binnen A+ Racing, waarin ook de Daikin-Viper actief is, op punt en heerst er een goede sfeer. Dit was vooral te merken tijdens het Champ Car-weekend in de daaraan verbonden wedstrijden van het Duitse ADAC GT3-kampioenschap. Het team leverde prima werk tijdens de zomerse adempauze.
"De strategie moeten we nog samen met onze ingenieur bespreken", gaat Alexandra verder. "Voor dergelijke wedstrijden zijn de remmen, de versnellingsbak en het hoge verbruik de achillespees van de Viper. We zullen een compromis moeten vinden om deze drie punten te combineren met een degelijk tempo. Naargelang de wedstrijd vordert kunnen we de opgelegde strategie nog wijzigen. We misten de Belcar Midsummer Race en spelen zodoende geen rol van betekenis in het kampioenschap. Daarom gaan we geen aandacht schenken aan de puntendeling na 6 en 12 uren wedstrijd. Alleen de klassering op zondagnamiddag aan de geblokte vlag interesseert ons. En ook tijdens de kwalificaties gaan we trachten om ons in de kijker te rijden. Een goede startpositie is publicitair altijd mooi meegenomen".
Het enige wat de Wetterse zakenvrouw parten kan spelen is de pijn in de linkervoet. Enkele maanden geleden scheurde ze de gewrichtsbanden en moest zelfs een stukje bot eraan geloven. Tijdens de ADAC-races ondervond ze nog hinder. Maar ondertussen zijn we twee weken verder en werd Alexandra goed begeleid door dokter en kinesist.
PDS/Daikin