Ook dit jaar kruipt Andy Jaenen in de pen, als analist voor 24u.be. Na een felbevochten kwalificatie maakt hij een round-up... maar een echte favoriet naar voren schuiven lukt ook Andy niet. Dit jaar kan het alle kanten op, en in elke klasse zijn er kanshebbers op de algemene overwinning!
De kwalificaties verliepen zowel woensdag op natte piste als donderdag op een steeds drogere piste ongekend spannend. Nog nooit werd de pole zo fel bevochten door zoveel wagens. Op woensdag stond de top 4 van het klassement binnen de 0,5 seconde. Tijdens de donderdag kwalificaties strandde de 6de op slechts 0,885 van de Pole. Het was uiteindelijk Kurt Mollekens die de pole nam met de Corvette voor Radermecker, Heylen en Vosse. Vijfde werd Duval met de eerste Porsche, voor Soulet. De Porsches moesten 0,8 sec toegeven op de "Amerikanen". Benieuwd of de Amerikaanse bolides in de race kunnen weglopen van de Porsches...
Met de kwalificaties is meteen ook de toon gezet voor de race. Op gebied van tempo zijn er meer dan 10 wagens met een sterke pilotenbezetting die een vlot 24 uren tempo kunnen aanhouden. Maar het verschil gaat vooral in het "endurance gehalte" van de wagens zitten. Omwille van hun zuinigheid kunnen we niet anders dan de Porsches (vooral deze van GPR, Prospeed en G-Force) naar voren schuiven omdat ze minder tijd aan de benzine pomp gaan verliezen. Maar vooral de Corvette en de Moslers beschikken over het potentieel om de Porsches een hoog tempo op te leggen.
De Moslers hebben een goede 24 uur van Spa in de benen én deze van G&A was vorig jaar al heel sterk in Zolder. De Vipers daarentegen lijken wat zwakker uit te vallen, vooral wat verbruik en betrouwbaarheid betreft. Ze zullen er op moeten toezien om niets te forceren tijdens de eerste uren. De race gaat een slijtageslag worden. Daarom zullen we 2 strategieën gaan zien. Zij die het tempo hoog leggen om voorin me te draaien en de anderen die vanaf de eerste meters een "rustig" tempo gaan rijden. En volgens mij zullen deze laatsten zondag vooraan te vinden zijn, want Zolder is en blijft de zwaarste 24-uurs race voor zowel piloot als mechaniek.
Uit de andere klassen verwacht ik enkele uitschieters. Zo zullen de Porsches van NGT, Thiers, CEO en de AD Turbo zeker te duchten klanten worden op een hoge algemene klassering en wie weet zelfs voor een algemene overwinning...
Donderdagavond, na de laatste kwalificaties was er weer de traditionele BBQ in Themacafé Wheels. Maar klap op de vuurpeil was het optreden van Rock Cover Band AMBRIAGE. Ze gaven het beste van zichzelf en zorgden voor 3 uren zinderende muziek. Er waren heel wat piloten en teams aanwezig. Leuk was dat op aanvraag van Marc Goossens en Jan Heylen AMBRIAGE nog een extra uurtje optrad. Dit met gast performances van o.a. "vader" Maes.
See you in Wheels for the 24 Hours of Zolder.
Andy Jaenen
www.wheelscafe.be