Als het over voeding en training gaat, gaan meteen twee belletjes rinkelen in het Belgische autosportland. Anthony Kumpen en Bert Longin. De piloten van PK Carsport stellen alles in het werk om zo fit mogelijk aan de start te staan van elke wedstrijd. Ook nu hebben beide rijders zich intensief voorbereid op de race van twee maal rond de klok.
"Ons trainingsschema kan je vergelijken met dat van een triatleet, niet in duur maar wel in diversiteit. Mijn trainer Reinout van Schyulenberg is een echte krak op dit vlak. We hebben, onder begeleiding, een programma afgewerkt in een acclimatisatie kamer van KU Leuven en we hebben van de Leuvense professoren ook een uitgebalanceerd voedselschema gekregen zodat ook op dat vlak alles tot in de puntjes is voorbereid", aldus Bert Longin.
Een andere vorm van training is het oefenen van de oogspieren. Longin werkt al geruime tijd samen met Sportvision. "Bijna alle informatie die we tot ons opnemen, komt via onze ogen. Daarom is het belangrijk dat die in topconditie zijn. En die trainingen zijn vermoeiend hoor! Maar ze werken. Ik schat dat ik nu ongeveer drie tienden van een seconde per ronde sneller ben geworden, puur dankzij deze trainingen, die ook een concentratieverhogende werking hebben."
"Mijn programma loopt grotendeels evenwijdig met dat van Bert", pikt Anthony Kumpen in. "Ik concentreer me vooral op duurtrainingen, dat wil zeggen: lange afstanden fietsen. Het is belangrijk dat het bovenlichaam en het hart goed getraind zijn, om belast te zijn tegen de zware omstandigheden in de racewagen. Snel racen kost niet alleen veel concentratie, maar ook veel energie. Hoe lager je hartslag, hoe fitter je bent, en hoe minder krachten je verspild. Ook op de voeding letten we op. Zo worden mijn bloedwaarde constant in de gaten gehouden. Heb ik van een bepaalde stof te weinig, dan proberen we dat op te vangen met voedingssupplementen. We hebben een zwaar programma, met de reizen tussen Italië en België, maar we hebben er alle vertrouwen in."
Een andere vorm van training vinden we terug bij Markus Palttala. De immer sympathieke Fin heeft een andere visie op trainen en voeding: "Natuurlijk moeten we op onze voeding letten, want we moeten uiteindelijk goed kunnen presteren. Maar om nu een zwaar dieet te volgen, dat lijkt me wat teveel van het goede. Sportmannen letten sowieso op hun voeding, het is eerder een levensstijl dan een voorbereiding op een lange wedstrijd. Het enige wat voor mij verandert, is mijn manier van drinken. In de aanloop naar een endurance wedstrijd begin ik op voorhand veel water te drinken, zodat mijn lichaam zich kan ontdoen van de afvalstoffen."
"Om in topconditie te blijven, werk ik elke dag een vast trainingsschema af. Het is belangrijk dat alle spieren aan de zware belasting bestand zijn. Maar dat geldt niet alleen voor een 24-uurs race. Iedereen kan een snelle ronde klokken, daar hoef je niet topfit voor te zijn... maar om constant snel te zijn, dat is een ander verhaal. Zeker wanneer je bijvoorbeeld dubbele stints moet rijden. Hetzelfde geldt voor testdagen. Feedback geven, lang rijden, en je moet de wagen belasten op de manier waarop het team het vraagt. Mijn aanpak is misschien verschillend met die van Anthony en Bert, maar wees gerust, op de baan zal je het verschil niet merken", aldus Palttala.
"Verder probeer ik rood vlees te vermijden. Rood vlees kost energie om te verteren, en blijft langer in de maag. Dat is natuurlijk nefast voor een piloot. Het beste is gewoon een combinatie van pasta's en groenten. Wat de speciale voorbereiding op de 24 uur betreft, vind ik mountainbiken aangewezen. Een beetje als simulatie op lange stints. Misschien is het maar een psychologisch aspect, maar voor mij werkt het. Voor een stint doe ik wel een aantal stretchoefeningen. Denk je misschien dat de bloedcirculatie optimaal is in de kuipzetels waar wij inzitten", grapt de Fin. "Om de recuperatie te bevorderen gebruik ik soms ook voedingssupplementen. Natuurlijk mag je daar niet mee overdrijven. Ik gebruik enkel producten die ik getest heb, en waar ik zeker van ben dat ze een positieve invloed op mijn lichaam hebben. Het belangrijkste blijft echter voldoende water drinken. Dehydratatie is de grootste vijand in een warme cockpit."