Enkele uren voor de start van de 29ste editie van de 24 Hours of Zolder, had 24u.be een gesprek met Roger Dejaeghere - Algemeen Directeur van Circuit Zolder. We polsten Dejaeghere naar zijn visie op de huidige evolutie in het Belcar-veld, dat sinds dit jaar de GT3-vaandel draagt. Hoe ziet de toekomst van de Belcar er uit?
"De introductie van de GT3 norm in de Belcar samen met de overgang van de Belcar naar de externe en internationale promotor SRO zorgen voor een transitie traject. Circuit Zolder samen met SRO werken in overleg teneinde dit proces zo goed mogelijk te laten verlopen. Hierbij wordt dan ook van dichtbij en actief met de betrokkenen gecommuniceerd én overlegd. Dit alles gebeurt professioneel en in een sereen klimaat. Op donderdag 6 september 2007 heeft binnen deze context dan ook op Circuit Zolder een vergadering plaatsgevonden met de teameigenaars. Aan hen dan om verder te overleggen met hun teams. Stéphane Ratel, President van SRO International, is voor deze vergadering gisteren speciaal van Adria (waar de FIA manche plaats heeft) naar Zolder gevlogen. Patricia Indekeu en Stéphane Ratel hebben met de teameigenaars de Belcar GT3 items doorgenomen."
"Door samenspraak en inspraak met de eerste betrokkenen wordt gewerkt aan de best mogelijke formule voor het heden en voor de toekomst. Dit is niet steeds een gemakkelijke oefening. De werken vlotten goed ook al bestaan er verschillende meningen (wat eens temeer heel normaal is). Deze discussies in publiek voeren maakt in dergelijke gevallen alles alleen moeilijker. Wanneer de informatie rijp is voor communicatie zal dit zeker op formele en eens temeer professionele wijze gebeuren."
"De vooruitzichten voor de komende 24 Hours of Zolder zijn zeer goed. Circuit Zolder heeft inspanningen geleverd op het vlak van de promotie. Media, zowel geschreven als televisie, in alle landsdelen zijn actief ingezet. Voor het eerst waren ook 20m² billboards in Brussel en omstreken te zien. Door meerdere co-marketing campagnes, bijvoorbeeld publiciteit in alle McDonald's in België is verdere verspreiding van de publiciteit op een budgetvriendelijke manier tot stand gekomen. Vandaag reeds is er zonder enige overschatting zicht op minstens 25.000 bezoekers. Het aantal verkochte business seats was nooit talrijker sinds vijftien jaar en dit met veel nieuwe bedrijven. Indien de weergoden morgen hun best doen kan het bezoekersaantal dus nog mooi verder oplopen."
"De zorg voor de bezoekers is een centraal thema en is dus extra onder de aandacht gebracht. Zo is de hele zone in het bos (Villeneuve) voorzien van een geluidsinstallatie zodat de vele toeschouwers ook daar het verloop van de wedstrijd optimaal kunnen volgen. De tribunes die voor de Champ Car werden gebouwd in de Jacky Ickx en in de eerste linkse zijn beschikbaar zonder enige extra kost. Teneinde de teams en de bezoekers in betere omstandigheden te kunnen ontvangen werd een nieuwe bureelcontainer geplaatst voor de 'Welcome'. Vernieuwde, verfraaide en verbeterde signalisatie werd aangebracht op de paddocks met verwijzing naar een eenvoudiger en vernieuwde nummering van de ingangen."
"De presentatie van Circuit Zolder werd gerestyled. De zitplaatsen van de tribune in de rechte lijn van de aankomstlijn werden opgefrist en in een nieuw kleurtje gestoken. De nieuwe huisstijl werd overal aangebracht. Het personeel van Circuit Zolder en de vrijwilligers zullen allen in een nieuwe kledij beter herkenbaar zijn voor het publiek (wellcome, secretariaat, koersdirectie, veiligheid, ...). Op deze manier zullen zij ook het 'corporate image' beter uitdragen. De wagenvloot van Circuit Zolder wordt vernieuwd dankzij nogmaals de steun van Ford Genk. Alle nieuw wagens worden in herkenbare kleurcodes gespoten en bestickerd in de nieuwe huisstijl. Zes nieuwe S-Max en twee Mondeo's zullen prominent te zien zijn."
De komst van de Champ Car heeft meerdere verbeteringen aan het Circuit met zich meegebracht. Het circuit is nu veiliger en het werd door de toppiloten van de Masters of Formula 3 en de Champ Car ten zeerste geapprecieerd. De Amerikaanse organisatoren hebben inmiddels al bevestigd dat ze volgend jaar in de lente willen terugkomen, meer bepaald op 8 juni. Ook onze eigen Belcar piloten zijn vol lof over de aangebrachte verbeteringen. Al deze acties (en nog veel meer) werden door Circuit Zolder genomen om aan de top van de Europese circuits mee te draaien. Het seizoen heeft dan ook een aanbod van meerdere internationale topseries. Ik hoop dat al het bovenstaande de personen die zich geroepen voelen tot discussies, speculaties en andere vingerwijzingen ertoe kan bewegen om constructief hun schouders mee te zetten onder het project en op die manier team te vormen met de organisatie van Circuit Zolder, de promotoren en al de andere partners. Het is makkelijk om spijkers op laag water te zoeken, maar het is zoveel meer nuttig om trachten samen te werken en om Circuit Zolder te helpen."
Foto: Martijn Wouters