De Oostendse tuner Erik Qvick staat voor de zevende maal aan de start van de Zolderse 24 Uren. Qvick zal ongetwijfeld de Belcar geschiedenis in gaan als de man die het daglicht schonk aan de Mini Cooper S3. Meer zelfs... in 2002 realiseerde hij met zijn team een waar huzarenstukje door tijdens de etmaalrace de Divisie Toerisme te winnen, met een knappe negende plaats algemeen als toemaatje. Bij het overschrijden van de eindstreep kreeg de Mini S3 zowaar een staande ovatie van het talrijke publiek.
"Natuurlijk is dat mijn beste herinnering aan de uithoudingsrace in Zolder", verklaart Erik. "De meeste mensen hielden het voor onmogelijk dat we met de Mini de finish zouden houden. We haalden niet alleen de finish, we wonnen zelfs de Divisie Toerisme... Dat gaf ons toen een euforisch gevoel. Winnen met een wagen die je volledig in eigen atelier hebt ontwikkeld en opgebouwd staat gelijk met het realiseren van een droom."
In 2004 verhuisde de Mini S3 naar het Daikin Racing Team, dat er tijdens het New Race festival van dit jaar ook in slaagde de Divisie Toerisme te winnen. Qvick was ondertussen bezig aan een andere uitdaging, een nieuw project: de Ultima GTR. Ook deze keer betreft het een wagen die volledig in de ateliers van Erik Qvick werd ontwikkeld. De wagen is gebouwd op een buizenchassis en voorzien van een BMW M3 krachtbron, die goed is voor meer dan 400 pk. Verder is de 980 kg lichte Ultima GTR o.a. voorzien van een sequentiële versnellingsbak met zes gangen. Reeds dit jaar strijdt de Ultima GTR mee in de bovenste regionen van de GTB klasse.
Naast een snelle, maar ook zeer fraaie en betrouwbare bolide, beschik het team ook nog over een andere troef, en dat is de homogeniteit van het rijderskwartet dat aan de start komt tijdens de Euphony 24 Uren van Zolder. Naast de vertrouwde gezichten van Erik Qvick en Christophe Geoffroy treffen ook Peter Van Delm en Martial Chouvel aan. Stuk voor stuk rijders die het klappen van de zweep kennen en die over de nodige ervaring in uithoudingsraces beschikken. Een factor die wel eens doorslaggevend zou kunnen zijn in deze slijtageslag voor zowel de rijders als hun bolides.
(DDS)
Foto's: Marnik Mouchaers